65.M.K. 65.M.K.
151
BLOG

Idą święta...

65.M.K. 65.M.K. Święta, rocznice Obserwuj temat Obserwuj notkę 15

W naszej tradycji to także ich wigilia oraz choinka, szopka, no i prezenty... 

Jeszcze 50-60 lat temu była to "gwiazdka" obchodzona 24,25,26 grudnia (wg kościoła zachodniego),   natomiast  u naszych prawosławnych sąsiadów, dopiero po dwóch tygodniach, tj. 6,7,8 i 9 stycznia (w kościołach wschodnich mamy wigilię oraz trzy dni świąteczne) - potoczna nazwa tych świąt nie jest mi znana - mogłem też o niej zapomnieć  - minęło wszakże te 50- 60 lat.

Te przesunięcie ( o 13 dni) powodowało, że mieliśmy owe święta dwa razy  - na końcu i na początku każdego roku, choć dla Nich i dla Nas był to ten sam dzień...25 XII ... - Narodziny Jezuska ( tak się mówiło)... 

Mówiono I święto i II święto - nie precyzując o jakie chodzi - a funkcjonował, prawie wszędzie, termin "gwiazdka"  -  no i co dostałeś od "Gwiazdora" ...  -  taka to była Ich i Nasza Duchowość - obecnie Nie Do Pomyślenia,  szczególnie ten gwiazdor jakiś takiś nieadekwatny.... no i te jego rózgi - obecnie zabronione... 

Jasne, że był i Mikołaj ( 6. grudnia ) ale i on nie był wcale świętym, a w porównaniu z Gwiazdorem to był bardzo "ubogi" - skoro  więc  "u boga" - to może jednak i świętym był...  



65.M.K.
O mnie 65.M.K.

miałem swoją przygodę z 50. byłem 55. 60. -  JESTEM "65" ... mam Nadzieję na 70 - tkę ...  a może i 120 - tkę ...  uczę się rozumieć ... 

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura