Mateusz Gruźla Mateusz Gruźla
312
BLOG

Zbigniew Ziobro o katastrofie kolejowej na Śląsku

Mateusz Gruźla Mateusz Gruźla Polityka Obserwuj notkę 0

Dziś o 13:00, w Katowicach konferencja prasowa lidera Solidarnej Polski Zbigniewa Ziobro oraz Szefa Solidarnej Polski na Śląsku, Radnego Sejmiku Województwa Śląskiego Michała Wójcika nt. kolejnej katastrofy kolejowej na Śląsku.

Z komunikatu prasowego:

Z dniem 1 czerwca br. zostanie wprowadzona korekta rozkładu jazdy przez Koleje Śląskie, obsługujące kolejowe przewozy regionalne w województwie śląskim. Zaprezentowane zmiany oznaczają wykreślenie około 40 procent połączeń kolejowych, jakie były realizowane w dotychczasowym rozkładzie jazdy. Efektem tych zmian będzie zmniejszenie liczby połączeń Kolei Śląskich w ciągu doby do 358, w porównaniu do 450 połączeń na dobę jakie realizowały Przewozy Regionalne. Ponadto na trasie Szybkiej Kolei Regionalnej z Sosnowca do Tychów będzie jeździć o połowę mniej pociągów niż teraz, z Gliwic przez Katowice do Częstochowy o 45 procent mniej, a z Katowic do Rybnika o 40 procent mniej. Całkowicie zawieszony ma zostać ruch na trzech liniach (Bytom - Gliwice, Tarnowskie Góry - Kalety - Herby Nowe - Kłobuck oraz Rybnik - Rydułtowy - Kuźnia Raciborska - Kędzierzyn Koźle). Ze zmniejszeniem pracy przewozowej wiążą się znaczące podwyżki cen biletów – oficjalnie o 10 %, ale uwzględniając likwidację biletów sieciowych podwyżka ta będzie wynosiła kilkadziesiąt procent.


Solidarna Polska od wielu miesięcy podnosi dramatyczną sytuację w transporcie kolejowym i przedkłada konstruktywne propozycję zmian, jak chociażby podczas styczniowej konferencji „Koleją w przyszłość”. Lider Solidarnej Polski na Śląsku – radny Sejmiku Michał Wójcik już kilka tygodni temu wskazywał jaka będzie skala cięć w rozkładzie Kolei Śląskich, spotkało się to jednak ze zdecydowanymi zaprzeczeniami przedstawicieli Zarządu Województwa Śląskiego. Mieszkańcy regionu mają ponosić konsekwencje urzędniczej bezmyślności i nieodpowiedzialności, jaka przejawiła się w powołaniu spółki bez taboru i pracowników. Proponowane zmiany to rozerwanie spójności połączeń kolejowych w aglomeracji śląskiej oraz brak dojazdu do szkół i miejsc pracy. Śląska kolej w nowym rozkładzie cofa cywilizacyjny rozwój województwa o całe dziesięciolecia wstecz.
Solidarna Polska domaga się rzetelnej analizy możliwości wykonywania połączeń kolejowych przez Koleje Śląskie w oparciu o posiadany tabor i zatrudnionych pracowników. Nie można dopuścić do sytuacji, by konsekwencje nieudolnych zaniedbań polityków Platformy Obywatelskiej ponieśli pasażerowie aglomeracji śląskiej.

 

Mieszkańcy województwa śląskiego zbierają podpisy pod kierowanymi do marszałka Mirosława Sekuły petycjami przeciwko likwidacji ok. 40 proc. kursów i drastycznej podwyżce cen biletów zapowiedzianej przez spółkę Koleje Śląskie. - Przy tworzeniu Kolei Śląskich popełniono mnóstwo błędów, za które teraz muszą płacić zwykli ludzie - mówi Elżbieta Włodarczyk, przewodnicząca Solidarności w Ośrodku Badań i Kontroli Środowiska w Katowicach, która codziennie dojeżdża do pracy pociągiem z Zawiercia. Przygotowała wspólne z pracownikami ośrodka petycję do marszałka i rozpoczęła zbiórkę podpisów.

Podkreśla, że podobnie jak ona na codziennie dojazdy pociągiem do pracy skazanych jest bardzo dużo ludzi z okolic Zawiercia i Częstochowy, czyli regionów zagrożonych największym bezrobociem w województwie śląskim. Dla wielu z nich pociąg jest jedynym dostępnym środkiem transportu. Nie wyobrażają sobie podwyżek cen biletów i likwidacji kursów. - Miało być tak pięknie, więcej połączeń i tańsze bilety, a jest coraz gorzej - mówi Elżbieta Włodarczyk. Podkreśla, że z roku na rok warunki podróżowania na tej trasie są coraz gorsze. 

- Panujący od kilku lat chaos na śląskich torach doprowadził pasażerów do kresu wytrzymałości. Nie ma dnia, aby pociągi relacji Gliwice-Częstochowa nie były opóźnione. Już dzisiaj podróżujemy w zatłoczonych wagonach, a ograniczenie połączeń doprowadzi do pogorszenia warunków jazdy - czytamy w petycji.

przeczytaj pełną treść petycji

Podpisy pod przygotowaną przez siebie petycją zbierają też członkowie Forum Użytkowników Wieżowców Polskich. Wśród nich jest Radosław Mrózek, architekt ze Skoczowa. Jego zdaniem likwidacja kursów i podwyżka cen biletów to nie jest najlepszy sposób na naprawę Kolei Śląskich. Podkreśla, że planowane zmiany w rozkładzie jazdy nie zostały poprzedzone żadnymi konsultacjami społecznymi czy sprawdzeniem liczby pasażerów korzystających z poszczególnych tras. -  Na niektórych trasach powstaną czterogodzinne przerwy w połączeniach. Wiele ludzi to zniechęci, część już zapowiada, że przesiądzie się z powrotem do autobusów czy samochodów. Tym bardziej, że ceny biletów oficjalnie mają wzrosnąć o 10 proc., ale zlikwidowane zostaną bilety strefowe, więc ta podwyżka sięgnie nawet 60 proc. - mówi Mrózek.

Treść petycji przygotowanej przez Forum Użytkowników Wieżowców Polskich znajduje się na stronie www.petycje.pl.

 

Członek Prezydium MOZ NSZZ Solidarność Fiat Chrysler Automobiles Poland , Delegat w Regionie Śląsko -Dąbrowskim NSZZ Solidarność , Delegat w Krajowej Sekcji Przemysłu Motoryzacyjnego, Zakładowy Społeczny Inspektor Pracy w zakładzie Denso Thermal Systems Polska Sp. z o.o. Zasłużony Honorowy Dawca Krwi . Kandydat na Posła R.P -Okręg wyborczy na Sejm nr: 31, Katowice Lista KUKIZ'15 MIEJSCE 12

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze

Inne tematy w dziale Polityka