Marek Migalski Marek Migalski
821
BLOG

Raport PJN po miesiącu polskiej prezydencji

Marek Migalski Marek Migalski Polityka Obserwuj notkę 22

 

Raport dotyczący polskiego przewodnictwa w pracach Rady Unii Europejskiej
Lipiec 2011
Miesiąc temu obiecaliśmy, że będziemy co miesiąc informować opinię publiczną o realizacji przez rząd priorytetów polskiej prezydencji. Dzisiaj publikujemy pierwszy z tych raportów – nie jest on dla gabinetu Donalda Tuska pozytywny.
I. Priorytety polskiej prezydencji oraz kwestia obrad Eurogrupy.
Podpisanie Traktatu z Lizbony zmieniło wiele w funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Wejście w życie Traktatu znacząco wpłynęło również na charakter rotacyjnej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej. Nowe zapisy znacząco osłabiły rolę państwa sprawującego przewodnictwo, między innymi przekazując dużą część obszaru spraw zagranicznych Europejskiej Służbie Działań Zewnętrznych. Obecnie sprawowanie prezydencji sprowadza się głównie do kierowania pracami Rady, organizacji formalnych i nieformalnych spotkań na szczeblu ministrów krajów UE oraz innych mniej lub bardziej formalnych wydarzeń, jak spotkania dyrektorów ministerstw czy konferencje tematyczne.
Prezydencja to z pewnością doskonały moment na zaprezentowanie w Europie własnych wizji rozwoju Unii Europejskiej oraz, a może przede wszystkim, priorytetów istotnych dla państwa sprawującego przewodnictwa w Radzie. Oczywiście z uwagi na fakt obowiązującego w pracach Unii Europejskiej kalendarza legislacyjnego nie można w ciągu sześciu miesięcy zainicjować, przeprowadzić i wdrożyć konkretnych pomysłów. Można jednakże zaprezentować szerokiemu forum odbiorców kwestie szczególnie istotne dla danego kraju oraz własne pomysły na funkcjonowanie Unii. Prezydencja to najlepszy czas, aby zaszczepić w Europie propozycje rozwiązań korzystnych dla Polski i całej Unii oraz spróbować skłonić Komisję Europejską (która w UE jest głównym podmiotem posiadającym inicjatywę ustawodawczą) do przygotowania raportów w tych zakresach, stanowiących początek drogi legislacyjnej.
Początek polskiej prezydencji upłynął pod znakiem prezentacji polskich priorytetów na arenie europejskiej, co zostało zapoczątkowane przemówieniem premiera Rządu RP Donalda Tuska podczas sesji plenarnej Parlamentu Europejskiego w Strasburgu. Analizując program polskiej prezydencji, warto odnieść się do wspomnianego wyżej przemówienia premiera Donalda Tuska oraz szczegółowego programu polskiej prezydencji, który jest zbiorem polskich priorytetów i pomysłów
na najbliższe sześć miesięcy. Wydaje się, że ten program polskiej prezydencji został zdominowany jedynie przez ogólnikowy opis wspólnych interesów europejskich, takich jak wzrost gospodarzy
w Europie czy dostatek jej obywateli. Niestety, nie został on poświęcony promocji spraw istotnych dla naszego kraju. Przykłady ilustrujące to przekonanie to:
1) Ukraina - brak wśród polskich priorytetów kwestii podpisania umowy stowarzyszeniowej z Ukrainą - postulat w głęboko pojętym interesie Polski, podnoszony wielokrotnie przez PJN, nie znalazł uznania wśród rządzących polityków, mimo wcześniejszego publicznego poparcia. Możliwe, że zaważył fakt,
iż w przeciwieństwie do kończących się rozmów akcesyjnych z Chorwacją, kwestia umowy z Ukrainą jest na tym etapie sprawą trudniejszą i niekoniecznie możliwą do zakończenia w drugiej połowie 2011 roku. Wydaje się, że polskiemu rządowi po raz kolejny zabrakło odwagi, ambicji i politycznej woli, aby forsować projekt polityczny tak istotny dla przyszłości Polski i całej UE. Z pewnością jest to zły znak wysyłany za wschodnią granicę Unii Europejskiej. Natomiast silne poparcie dla szybkiego podpisania traktatu akcesyjnego przez Chorwację pokazuje z drugiej strony silne nastawienie Donalda Tuska
na efekt propagandowy polskiej prezydencji.
2) Partnerstwo Wschodnie - brak jest konkretnych celów postawionych przed wrześniowym szczytem Partnerstwa Wschodniego w Warszawie. Do tej pory nie uzgodniono tekstu końcowej deklaracji.
W programie polskiej prezydencji brak konkretnych propozycji dotyczących dalszej realizacji tego istotnego dla Polski projektu. Oficjalne dokumenty mówią, że "polska prezydencja będzie dążyć do uzyskania wymiernych postępów w zakresie pogłębiania współpracy UE z państwami partnerskimi poprzez intensyfikację procesów politycznego stowarzyszania, integracji gospodarczej i liberalizacji reżimów wizowych". Swoista nowomowa w żadnym stopniu nie proponuje odważnych rozwiązań dla wewnętrznego problemu UE dotyczącego obietnicy przyszłego członkostwa w UE krajów Partnerstwa Wschodniego.
3) Bezpieczeństwo energetyczne - szumnie podkreślana kwestia bezpieczeństwa energetycznego nie znajduje odzwierciedlenia w priorytetach prezydencji istotnych dla Polski. W całym programie polskiej prezydencji brak chociażby słowa na temat gazu łupkowego, który z punktu widzenia Polski
i całej UE jest kluczowym elementem bezpieczeństwa energetycznego i procesu uniezależniania się od dostaw z państw zewnętrznych.
Ponadto w programie polskiej prezydencji brakuje nowatorskich i przyszłościowych pomysłów i rozwiązań. Owszem, zgłaszane postulaty, polegające między innymi na wspieraniu rozwoju, oparciu gospodarki Europy na konkurencyjności, promocji mobilności itp., są rzeczami ważnymi, doskonale wpisującymi się w strategię "Europa 2020", ale oprócz tego brak w nim nowych projektów i nowatorskich pomysłów, na które czeka gospodarka europejska. W swoim przemówieniu inauguracyjnym premier Tusk mówił, iż Europa potrzebuje powrotu do wolności gospodarczej, jednakże już wśród polskich priorytetów brakuje konkretnych propozycji prawnych jak to osiągnąć.
Czytając cele polskiej prezydencji, nasuwa się pytanie o to, czy interesy kraju sprawującego przewodnictwo w Radzie muszą ustąpić "wspólnym celom europejskim". Wydaje się, że jednak nie, gdyż inne kraje UE, zwłaszcza państwa "starej piętnastki", potrafią jednocześnie promować
i realizować interesy narodowe wraz z interesami europejskimi. Niestety, polski rząd nie podejmuje tego wyzwania i usuwa się na bezpieczną pozycję promotora "wspólnych pomysłów", takich jak na przykład "Integracja i optymalizacja Europejskiego Systemu Statystycznego" czy "dążenie do rozpoczęcia prac nad dyrektywą w sprawie zorganizowanych podróży, wakacji i wycieczek". Są to niewątpliwie sprawy ważne, ale czy na tyle, aby tym samym rezygnować z doskonałej okazji do promocji kwestii istotnych dla Polski, na przykład w zakresie spraw zagranicznych czy bezpieczeństwa energetycznego?
Spotkanie Eurogrupy.
Podczas wystąpienia inaugurującego polską prezydencję premier RP Donald Tusk spotkał się
w Parlamencie Europejskim z wieloma ciepłymi słowami ze strony największych frakcji politycznych PE. Cieszy fakt, że widzowie w Polsce mogli zobaczyć, iż Polska jest częścią Zjednoczonej Europy. Polacy mogli odnieść wrażenie, że jesteśmy pełnoprawnym partnerem dla naszych europejskich przyjaciół. Niestety, kilka dni później sytuacja nie wyglądała już tak dobrze. Świadczą o tym kontrowersje związane z udziałem polskiego ministra finansów Jacka Rostowskiego w pracach Eurogrupy (spotkanie ministrów finansów państw członkowskich UE strefy euro). Przedstawiciele niektórych państw niechętnie patrzyli na potencjalną obecność ministra finansów kraju, którego walutą nie jest euro. W efekcie minister Rostowski odmówił udziału w pracach grupy pomimo wcześniejszego zaproszenia.
O słabości polskiej pozycji w Europie świadczy także fakt, iż Polska sprawuje obecnie prezydencję, a tak naprawdę jest poza gronem państw decydujących o przyszłym losie Europy. Przede wszystkim jednak należy zwrócić uwagę na to, że Polska zdecydowanie poparła i bierze udział w pakcie EURO PLUS, mającym ratować wspólną europejską gospodarkę („Pakt na rzecz konkurencyjności EURO PLUS, w którym państwa-sygnatariusze co roku będą się politycznie zobowiązywać do zbliżania polityk gospodarczych w wybranych dziedzinach, takich jak zatrudnienie, konkurencyjność gospodarcza czy stabilność finansów publicznych. Pakt EURO PLUS (...) ma wzmacniać gospodarczy filar Europejskiej Unii Walutowej i osiągnąć nową jakość koordynacji polityki gospodarczej, celem poprawy konkurencyjności, i w ten sposób prowadzić do wyższego poziomu konwergencji").
Wygląda na to, że Polska jest postrzegana przez główne kraje UE jedynie jako organizator, a nie pełnoprawny uczestnik procesu decyzyjnego. Dobrowolna zgoda na takie traktowanie jest kuriozalna, zwłaszcza w kontekście udziału w pakcie EURO PLUS, co może w przyszłości wiązać się między innymi z harmonizacją podatków CIT w krajach uczestniczących w pakcie. Minister Rostowski z własnej woli zrezygnował w pracach Eurogrupy pomimo zaproszenia od jej przewodniczącego Jean-Claude Juncker'a. W uzasadnieniu swej decyzji minister Rostowski stwierdził, że "nie skorzysta z zaproszenia, dopóki nie będzie w tej kwestii jednomyślności w Eurogrupie". Dobrowolna rezygnacja z udziału
w spotkaniu, gdzie zapadają kluczowe decyzje dotyczące europejskiej gospodarki, jest skrajnie nieodpowiedzialną decyzją, która tłumaczona jest chęcią uzyskania poparcia czy zgody wszystkich krajów Eurogrupy. W imię "europejskich" wartości minister rządu RP rezygnuje z udziału w procesie podejmowania kluczowych decyzji (podczas spotkania zapadły decyzje dotyczące kolejnego programu wsparcia dla Grecji). Po raz kolejny brak polskim politykom tak cenionego w Europie pragmatyzmu.
Słabość prowadzonej obecnie polityki obrazuje również oficjalny komunikat polskiej prezydencji wydany po ogłoszeniu stanowiska Eurogrupy:
"Na zakończonym w czwartek spotkaniu szefów państw i rządów eurogrupy podjęte zostały kluczowe decyzje dotyczące kształtu nowego programu wsparcia dla Grecji. Szefowie państw i rządów strefy euro uzgodnili także inne kroki, które powinny ustabilizować sytuację na rynkach finansowych w ciągu najbliższych kilku miesięcy.
Ustalona została wysokość nowego programu wsparcia dla Grecji, ze środków EFSF, Międzynarodowego Funduszu Walutowego oraz dobrowolnego zaangażowania sektora prywatnego (w wysokości 37 mld euro). Oczekiwana całkowita kwota zaangażowania osiągnie 109 mld euro. Dodatkowo w celu zwiększenia efektywności EFSF oraz Europejskiego Mechanizmu Stabilizacyjnego osiągnięto porozumienie w sprawie zwiększenia ich elastyczności.
Polska prezydencja z zadowoleniem przyjmuje ustalenia przyjęte na czwartkowym spotkaniu szefów państw i rządów eurogrupy.
Polska prezydencja popiera decyzjęo obniżeniu stopy oprocentowania pomocy udzielonej Grecji (oraz Irlandii i Portugalii) do ok. 3,5 procent, co jest zgodne z wcześniejszymi propozycjami prezydencji. Zdaniem polskiej prezydencji takie obniżenie obciążenia gospodarki greckiej pozwoli na stopniowe osiągnięcie przez ten kraj wypłacalności na zasadach rynkowych, pod warunkiem kontynuowania przez rząd w Atenach uzgodnionych reform strukturalnych, prywatyzacji i konsolidacji finansów publicznych.
Polska prezydencja z zadowoleniem odnotowuje fakt, że eurogrupa udzieliła swojego pełnego poparcia dla działań prezydencji na rzecz porozumienia z Parlamentem Europejskim w sprawie zasad głosowania nowych reguł części zapobiegawczej Paktu Stabilności i Wzrostu w negocjacjach tzw. „sześciopaku”. Polska prezydencja będzie czyniła starania na rzecz dokończenia negocjacji między Radą a Parlamentem Europejskim w tej sprawie.
Polska, jako kraj przewodniczący Radzie UE, liczy na to, że państwa strefy euro i instytucje europejskie wykorzystają osiągnięty w czwartek przełom, aby zapewnić pełną stabilizację rynków finansowych. Polska będzie wspierała wszelkie działania na rzecz wzmocnienia mechanizmów pozwalających przeciwdziałać zagrożeniom gospodarczym w przyszłości.
Konrad Niklewicz, rzecznik polskiej prezydencji"
Komunikat pokazuje rzeczywistą rolę, jaką odgrywa polska prezydencja - może ewentualnie wyrazić swoje zdanie i poprzeć decyzje, które podejmuje ktoś inny. Sytuacja ta pokazuje realną pozycje Polski na arenie europejskiej, jakże inną od tej, którą próbują nam pokazać rządzący politycy. Rola Polski sprowadza się na razie do organizacji spotkań, a nie udziału w procesie decyzyjnym
na zasadach pełnoprawnego partnerstwa politycznego.
 
II. Ogólne podsumowanie polskiej prezydencji - lipiec 2011
 
Pierwszy miesiąc polskiego przewodnictwa w Radzie, mimo iż był miesiącem letnim, przyniósł Europie sytuacje kryzysowe. Okres ten upłynął pod znakiem dalszego kryzysu strefy euro, tragedii w Norwegii oraz klęski głodu w Afryce. W przypadku wydarzeń w Norwegii polska prezydencja zwołała posiedzenie grup roboczych odpowiedzialnych w Radzie Europejskiej za współpracę w walce
z terroryzmem. Również w przypadku problemu w Afryce prezydencja zareagowała, sprawnie odwiedzając (w osobie wiceministra spraw zagranicznych RP) zagrożone regiony oraz zwołując grupę roboczą ds. pomocy humanitarnej.
Polska prezydencja prowadziła również działania promujące właśnie polską prezydencję w innych krajach UE. Ciekawym przykładem tych działań jest przyjęcie, które, jak podaje oficjalna strona polskiej prezydencji, odbyło się 15 lipca br. "w najpiękniejszym pałacu na Łotwie nazywanym przez turystów Bałtyckim Wersalem". Była to pierwsza impreza na Łotwie promująca polskie przewodnictwie w Radzie wśród przedstawicieli administracji łotewskiej i dziennikarzy. Przyjęciu organizowanemu przez polską ambasadę na Łotwie towarzyszyły też nieformalne spotkania
z przedstawicielami mediów i przedsiębiorcami. Warto chyba postawić pytanie o celowość takiego spotkania, a może przede wszystkim o jego formę. Czy w czasach kryzysu panującego w Europie konieczne jest wydawanie środków na tego typu imprezy? Dla porównania priorytety polskiej prezydencji były przedstawiane również w austriackich: Radzie Narodowej oraz Bundesracie, gdzie były wysłuchane przez członków obu izb pracujących w podkomisjach ds. europejskich. 
Zgodnie z kalendarzem prezydencji w lipcu zostały zorganizowane następujące spotkania:
1) Formalne spotkania ministrów państw członkowskich
2) Nieformalne spotkania ministrów państw członkowskich
3) Nadzwyczajne posiedzenie grup roboczych odpowiedzialnych w Radzie Europejskiej za współpracę w walce z terroryzmem
4) Konferencje tematyczne i inne wydarzenia
W trakcie pierwszych 30 dni prezydencji pojawiły się pierwsze problemy związane z polskimi priorytetami, z których rozwiązaniem będzie musiała poradzić sobie polska prezydencja. Są to:
a) wyraźny sprzeciw Wielkiej Brytanii wobec pomysłu dotyczącego jednego, unijnego dowództwa dla operacji cywilno-wojskowych; ewentualny kompromis może być wypracowany dopiero we wrześniu, kiedy to kwestia ta będzie ponownie omawiana;
b) pakiet reform gospodarczych zacieśniających współpracę w UE i zwiększających dyscyplinę finansową (tzw. sześciopak); kalendarz prac pokazuje, że powinien być on przyjęty we wrześniu,
ale do tej pory nie jest wypracowane wspólne stanowisko Rady i Parlamentu Europejskiego (PRZYCZYNA: brak poparcia Rady dla postulatów PE dotyczących sankcji dla niesubordynowanych krajów, które nie utrzymują dyscypliny budżetowej).
W lipcu polska prezydencja zapoczątkowała:
- pierwszą fazę negocjacji w sprawie Wieloletnich Ram Finansowych na lata 2014-2020. Dyskusja ta jest kluczowa głównie dla nowych krajów członkowskich, które mogą najwięcej skorzystać na unijnej polityce spójności.
- rozmowy na temat wspólnych przepisów UE dotyczących handlu w Internecie.
 
III. Podsumowanie spotkań polskiej prezydencji - lipiec 2011
Polska prezydencja przypada na czas wciąż nękającego Europę kryzysu finansowego oraz kryzysu strefy euro, dlatego też początek prac został zdominowany przez spotkania Rady ds. Gospodarczych
i Finansowych.
1) Spotkania Rady
A. Rada ds. Gospodarczych i Finansowych (ECOFIN) - Bruksela, 12 lipca 2011
W trakcie spotkania omówiono następujące kwestie:
- Wymiana poglądów na temat tegorocznych, ogólnounijnych testów warunków skrajnych
w sektorze bankowym
- Rada przyjęła oświadczenie i uzgodniła strategie dotyczącą przekazywania informacji na temat środków naprawczych i ochronnych planowanych przez państwa członkowskie
w celu wsparcia banków, których sytuację określono jako trudną;
- Omówienie programu prac polskiej prezydencji - ogólny celem polskiej prezydencji jest skupienie się na wzroście gospodarczym i wspieraniu tego wzrostu; przedstawiono również inne cele:
a) poprawa zarządzania gospodarczego - główny cel prezydencji w ECOFIN;
b) budżet UE na 2012 rok - przyjęcie budżetu w terminie;
c) usługi finansowe - szybkie przyjęcie wniosków służących poprawie regulacji dotyczących rynku finansowego i nadzoru nad nim oraz opracowaniu zasad zarządzania w sytuacjach kryzysowych;
d) sprawy podatkowe - postępy w dziedzinie opodatkowania dochodów z oszczędności i w dziedzinie umów z krajami trzecimi w sprawie zwalczania nadużyć finansowych, a także w dziedzinie opodatkowania sektora finansowego, wspólnej skonsolidowanej podstawy opodatkowania osób prawnych, zmiany dyrektywy w sprawie opodatkowania energii oraz uproszczenia zasad opodatkowania VAT; w momencie wpłynięcia wniosku Komisji, priorytetowo zostanie potraktowana aktualizacja zasad współpracy administracyjnej w dziedzinie podatków akcyzowych;
e) reprezentowanie UE na forach międzynarodowych.
- Pakt Stabilności i Wzrostu:
a) zamknięcie procedury nadmiernego deficytu wobec Finlandii (deficyt tego kraju poniżej 3% w 2010 roku)
b) skutki sytuacji gospodarczej dla nadzoru budżetowego - przyjęcie konkluzji (Załącznik 1).
- Posiedzenie wiceministrów państw Grupy G-20 - zapoznanie się Rady z jego wynikami.
- Działania w następstwie czerwcowego posiedzenia Rady Europejskiej - dwa tematy:
a) Pakt EURO PLUS - Rada Europejska uzgodniła w czerwcu, że szefowie państw i rządów powinni jeszcze raz przeanalizować niektóre kwestie w grudniu oraz że należy zwrócić odpowiednią uwagę na koordynację podatkową
--> to jeden z zarzutów PiS wobec Paktu, prezentowany przez Tomasza Porębę podczas konferencji prasowej
b) zarządzanie gospodarcze - wnioski dotyczące wzmocnienia zarządzania gospodarczego w UE -
a konkretniej w strefy euro - mają wzmocnić dyscyplinę budżetową w państwach członkowskich
i poszerzyć nadzór nad ich politykami gospodarczymi. Rada Europejska zauważyła, że prace nad tym pakietem posunęły się w znaczącym stopniu naprzód i że przyjęcie wniosków w pierwszym czytaniu jest możliwe do osiągnięcia.
- Opodatkowanie dochodów z oszczędności - negocjacje z państwami trzecimi - zapoznano się
z zaleceniem Komisji dotyczącym decyzji Rady, upoważniającej ją do negocjowania zmian umów podpisanych w 2004 roku ze Szwajcarią, Lichtensteinem, Monako, Andorą i San Marino w sprawie opodatkowania dochodów z oszczędności. Umowy te przewidują środki równoważne środkom określonym w dyrektywie Rady w sprawie opodatkowania dochodów z oszczędności w formie wypłacanych odsetek.
- Niektóre wydarzenia towarzyszące:
a) podpisanie porozumienia ustanawiającego europejski mechanizm stabilności - 11 lipca podpisany przez ministrów państw członkowskich strefy euro;
b) spotkanie Eurogrupy;
c) śniadanie robocze ministrów poświęcone sytuacji gospodarczej;
d) obiad z przedstawicielami śródziemnomorskich państw trzecich - omówienie wdrażania instrumentu eurośródziemnomorskiego partnerstwa i inwestycji (FEMIP);
e) podpisanie układu dot. utrzymania euro jako waluty we Wspólnocie Saint-Barthelemy.
- Inne zatwierdzone punkty:
a) Europejski Semestr - Rada przyjęła zalecenie w sprawie wdrażania ogólnych wytycznych polityki gospodarczej państw członkowskich, których walutą jest euro; dla każdego państwa członkowskiego zalecenie w sprawie jego krajowego programu reform na 2011 rok, wraz z opinią na temat aktualizacji - na rok 2011 - ich programów stabilności lub programów konwergencji;
--> tym samym Rada zakończyła europejski semestr,
b) jednolity rynek - Rada przyjęła konkluzję w sprawie priorytetowych działań na rzecz ożywienia jednolitego rynku (Załącznik 2),
c) układ monetarny ze Wspólnotą Saint-Berthelemy,
d) podatek od energii elektrycznej - Niemcy - energia elektryczna pobierana z lądu - decyzja Rady upoważniająca Niemcy do stosowania obniżonej stawki podatku od energii elektrycznej dostarczanej bezpośrednio na statki zacumowane w porcie,
e) Grecja - wzmocnienie nadzoru budżetowego - Rada przyjęła skierowaną do Grecji decyzję, której celem jest wzmocnienie nadzoru budżetowego i wezwanie do przyjęcia środków zmierzających do ograniczenia deficytu budżetowego.
- Sprawy zagraniczne:
a) Wybrzeże Kości Słoniowej: embargo na broń - dostosowano unijne środki ograniczające wobec WKS do rezolucji Rady Bezpieczeństwa ONZ. Dostosowania mają umożliwić wsparcie dla reformy sektora bezpieczeństwa w WKS.
b) UE-Albania: Rada ds.Stabilizacji i Stowarzyszenia – zatwierdzenie przez Radę wspólnego stanowiska na trzecie posiedzenie Rady Stabilizacji i Stowarzyszenia UE-Albania.
- Wspólna polityka bezpieczeństwa i obrony:
a) Operacja EUNAVFOR – Atalanta – porozumienie z Mauritiusem – przyjęcie przez Radę decyzji zatwierdzającej umowę z Mauritiusem ws. Przekazywania osób podejrzanych o piractwo aresztowanych i zatrzymanych przez siły morskie dowodzone przez UE (UNAVFOR Atalanta) w celu prowadzenia dochodzeń i ścigania (dotyczy warunków przekazywania osób podejrzanych o piractwo
i ich traktowania po przekazaniu).
b) Europejska Agencja Obrony – statut, siedziba i zasady operacyjne – Rada przyjęła decyzję określającą statut, siedzibę i zasady funkcjonowania Europejskiej Agencji Obrony (EAO). W decyzji podkreślono kluczową rolę, jaką EAO odgrywa, wspierając wysiłki Rady i państw członkowskich na rzecz zwiększenia zdolności obronnych UE.
- Wymiar sprawiedliwości i sprawy wewnętrzne:
a) ocena Schengen - Rada zapoznała się z przedstawionym przez prezydencję okresowym sprawozdaniem z oceny Schengen, które przedstawia w zarysie postępy i osiągnięcia w tej dziedzinie w ciągu ostatnich 6 miesięcy, zaktualizowane informacje na temat ocen poszczególnych państw członkowskich,
b) sprawozdanie Europolu za rok 2010 – Rada zatwierdziła sprawozdanie i postanowiła przekazać je Parlamentowi Europejskiemu do wiadomości.
- Energia:
a) efektywność energetyczna urządzeń biurowych – Rada upoważniła Komisję do przeprowadzenia negocjacji z USA dot. umowy ws. koordynacji programów znakowania efektywności energetycznej urządzeń biurowych,
b) umowa pomiędzy Europejską Wspólnotą Energii Atomowej (Euratom) a Australią – Rada przyjęła decyzję zatwierdzającą umowę z Australią o współpracy na rzecz pokojowego wykorzystania energii jądrowej.
- Rolnictwo:
a) Gruzja – ochrona oznaczeń geograficznych – Rada przyjęła decyzję umożliwiającą podpisanie umowy z Gruzją ws. Ochrony oznaczeń geograficznych produktów rolnych i środków spożywczych oraz zwróciła się do PE o jej zatwierdzenie. Umowa jest wynikiem negocjacji od lipca 2007 do lipca 2010 roku.
- Rybołówstwo:
a) umowa o partnerstwie z Seszelami,
b) umowa o partnerstwie z Wyspami Świętego Tomasza i Książęcą,
c) porozumienie o partnerstwie z Marokiem.
- Środowisko:
a) składowanie rtęci – Rada postanowiła przedłożyć PE do kontroli projekt dyrektywy ustanawiającej kryteria składowania rtęci metalicznej. Komisja przedstawiła Radzie projekt dyrektywy, zgodnie z procedurą regulacyjną połączoną z kontrolą, po tym jak nie udało się uzyskać poparcia kwalifikowanej większości państw członkowskich w ramach komitetu regulacyjnego,
b) produkty biobójcze – Rada postanowiła nie zgłaszać sprzeciwu wobec projektu dyrektywy Komisji, zezwalającej na stosowanie – od 1 października 2013 r. – fipronilu jako substancji czynnej w środkach owadobójczych i produktach służących zwalczaniu stawonogów, przeznaczonych do profesjonalnych zastosowań we wnętrzach. Projekt dyrektywy Komisji podlega procedurze regulacyjnej połączonej
z kontrolą,
c) stosowanie kadmu w urządzeniach elektronicznych - Rada postanowiła nie zgłaszać sprzeciwu wobec projektu dyrektywy Komisji, zezwalającej na stosowanie – do 31 grudnia 2013 r. – kadmu w fotorezystorach przeznaczonych dla transtopów analogowych stosowanych w profesjonalnych urządzeniach audio i dopuszczającej stosowanie ołowiu w materiałach ceramicznych stanowiących izolację kondensatorów PZT wchodzących w skład układów scalonych lub półprzewodników dyskretnych. Stosowanie ołowiu, kadmu, rtęci i trzech innych substancji niebezpiecznych jest zwykle zabronione w urządzeniach elektrycznych i elektronicznych sprzedawanych w UE, ale może być dopuszczone w przypadkach, gdy zastąpienie tej substancji jest niewykonalne technicznie.
- Sprawy instytucjonalne:
a) Rada przyjęła decyzję aktualizującą zasady dotyczące organu powołującego i organu właściwego do zawierania umów o pracę dla Sekretarza Generalnego Rady, zgodnie z Traktatem o funkcjonowaniu UE,
 b) Rada przyjęła konkluzję ws. równoważności starej i nowej struktury kariery w instytucjach unijnych.
- Mianowania:
a) ze skutkiem od 1 sierpnia 2011 Rada mianowała Leonarda Schiavo dyrektorem generalnym
w Sekretariacie Generalnym Rady odpowiedzialnym za wspieranie Rady do Spraw Zagranicznych.
- Procedura pisemna:
a) Rada postanowiła nie zgłaszać sprzeciwu wobec przyjęcia przez Komisję rozporządzenia ustanawiającego szczegółowe zasady licencjonowania kontrolerów ruchu lotniczego oraz wydawania określonych certyfikatów. Komisja może przyjąć przedmiotowe rozporządzenie, jeśli PE nie zgłosi sprzeciwu.
B. STANOWISKO RADY WS. BUDZETU UE NA ROK 2012:
25 lipca Rada przyjęła stanowisko, które uwzględnia trudną sytuację gospodarczą w wielu państwach UE, które podjęły zdecydowane działania oszczędnościowe. Główne postanowienia:
- zmniejszenie zaproponowanego przez Komisję zwiększenia wydatków z 4, 9% do 2, 02% w porównaniu z 2011 r. (stopa inflacji ma wynieść 2%à w praktyce zamrożenie budżetu);
- Rada chce zmniejszenia płatności o łączną kwotę 3, 65 mld euro;
- pomimo restrykcyjnego podejścia Rada przywiązuje wagę do finansowania europejskich projektów w zakresie działań na rzecz walki ze skutkami kryzysu oraz wspierania wzrostu gospodarczego, a także rozwoju obszarów wiejskich;
- Rada chce, aby zwiększenie łącznej kwoty wydatków administracyjnych UE ograniczyć do 0, 5%
i jednocześnie chce obciąć swoje wydatki organizacyjne o 5, 45% w porównaniu z rokiem 2011.
Stanowisko Rady ma służyć polskiej prezydencji jako mandat do prowadzenia negocjacji
z Parlamentem Europejskim (swoje stanowisko powinien przyjąć do końca października 2011).
W przypadku braku zgody PE na propozycję Rady rozpocznie się trzytygodniowe postępowanie pojednawcze (od 1 listopada 2011 r.).
 
C. RADA DS. OGÓLNYCH (GAC) – Bruksela, 18 lipca
W trakcie spotkania omówiono następujące punkty:
- Reforma statutu Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości – przeprowadzono wymianę poglądów ws. proponowanych zmian w statucie Trybunału Sprawiedliwości UE. Projektowane zmiany, o które wnosi Trybunał, mają doprowadzić do podniesienia wydajności trzech sądów wchodzących w skład Trybunału Sprawiedliwości oraz ograniczyć czas trwania postępowań. W szczególności dotyczą składu Wielkiej Izby oraz ustanowienia funkcji wiceprezesa Trybunału Sprawiedliwości, zwiększenia liczby sędziów Sądu z 27 do 39 oraz możliwości przydzielenia sędziów ad interim do sądu do spraw Służby Publicznej.
- Wieloletnie ramy finansowe – wysłuchano prezentacji Komisji nt. jej wniosków dotyczących wieloletnich ram finansowych UE na lata 2014-2020.
à Prezydencja planuje przeprowadzenie wstępnej wymiany poglądów ws. nowych WRF podczas nieformalnego posiedzenia ministrów ds. europejskich, które ma odbyć się w Sopocie w dniach 28-29 lipca. Następnym krokiem mają być prace techniczne dotyczące wniosków.
- Rada Europejska – Rada zapoznała się z działaniami podjętymi w następstwie posiedzenia Rady Europejskiej (23-24 czerwca), które poświęcone było głównie sprawom gospodarczym, migracji oraz wydarzeniom w południowym sąsiedztwie UE.
- Program polskiej prezydencji – Rada zapoznała się z programem polskiej prezydencji oraz przeprowadziła krótką wymianę poglądów. Trzy kwestie priorytetowe, na jakich chce skupić się Polska, to:
·        integracja europejska jako źródło wzrostu gospodarczego;
·        bezpieczna Europa;
·        Europa czerpiąca korzyści ze swojego otwarcia.
 
 Inne zatwierdzone punkty:
- Sprawy gospodarcze i finansowe:
a) gwarancja UE na zewnętrzne operacje EBI – Rada zatwierdziła porozumienie osiągnięte z PE ws. decyzji, na mocy której rozszerza się gwarancję budżetową UE na zewnętrzne operacje EBI na pozostały okres ram finansowych na lata 2007-2013.
- Polityka handlowa:
a) Rada wyraziła zgodę na podpisanie dwóch umów:
I. Z Australią ws. zmiany umowy ws. wzajemnego uznawania w odniesieniu do oceny zgodności certyfikatów i oznakowania;
II. z Nową Zelandią ws. zmiany umowy ws. wzajemnego uznawania w odniesieniu do oceny zgodności,
b) antydumping – Rada przyjęła rozporządzenie rozszerzające ostateczne cło antydumpingowe nałożone na przywóz niektórych elementów złącznych z żeliwa lub stali pochodzących z Chin, na przywóz niektórych elementów złącznych z żeliwa lub stali wysyłanych z Malezji, zgłoszonych lub niezgłoszonych jako pochodzące z Malezji.
- Zatrudnienie:
a) uruchomienie Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji (EFG) na rzecz Austrii – łączna kwota 9,51 mln euro z EFG jako wsparcie dla zwolnionych pracowników w Austrii.
- Mianowania:
a) Rada mianowała trzech sędziów Sądu do spraw Służby Publicznej: Rene BARENTS, Kieran BRADLEY, Ezio PERILLO.
- Procedura pisemna:
a) Rada zatwierdziła – w drodze procedury pisemnej, która zakończyła się 14 lipca - poprawki Parlamentu Europejskiego dotyczące przekazania kwoty 19,5 mln euro z Funduszu Solidarności UE na rzecz Republiki Czeskiej, Słowenii i Chorwacji, które zostały dotknięte ciężkimi powodziami w sierpniu i wrześniu 2010 roku.
 
D.   RADA DS. ZAGRANICZNYCH - Bruksela, 18 lipca 2011
- Proces pokojowy na Bliskim Wschodzie - podczas posiedzenia Rady jej uczestnicy wymienili poglądy na temat procesu pokojowego na Bliskim Wschodzie. Została przyjęta konkluzja, w której Rada stwierdziła, że należy pilnie dążyć do rozwiązania konfliktu izraelsko-palestyńskiego  w taki sposób, by powstały dwa państwa. Rada wyraziła również zaniepokojenie w związku z impasem, który utrzymuje się w procesie pokojowym, a także wystosowała apel do obu stron o odpowiedzialność i powrót do bezpośrednich i konstruktywnych rozmów;
- Syria, Libia, Liban - wymiana poglądów dotycząca południowego sąsiedztwa UE w związku
z najnowszymi wydarzeniami w tym regionie;
- mianowanie Bernardina Leóna na stanowisko specjalnego przedstawiciela UE w południowym
regionie Morza Śródziemnego;
- zmiany klimatu - dyskusja nad potrzebą działań dyplomatycznych ze strony UE. Pod uwagę została wzięta kwestia zagrożenia, jakie niesie ta zmiana dla światowego wzrostu i dobrobytu;
- sytuacja w Pakistanie i Afganistanie - dyskusja w towarzystwie Sekretarza Generalnego NATO;
- Rada mianowała Petera Soerensena na stanowisko specjalnego przedstawiciela UE w Bośni
i Hercegowinie.
 
E. RADA DS. ROLNICTWA I RYBOŁÓWSTWA - Bruksela, 18-19 lipca 2011
W trakcie spotkania omówiono następujące kwestie:
- Omówienie programu prac polskiej prezydencji:
a) Priorytety polityki rolnej obejmują:
- debatę na temat wniosków Komisji dotyczących wspólnej polityki rolnej (WPR) po 2013
roku, które zostaną przedstawione w październiku 2011 roku. W kontekście tej debaty
szczególna uwaga zostanie poświęcona wspieraniu inwestycji w rozwój energii odnawialnej
w obszarach wiejskich;
 
- uproszczenie WPR;
- dyskusje na temat pakietu dotyczącego jakości produktów rolnych oraz pakietu dotyczącego
mleka;
- dostosowanie WPR do Traktatu z Lizbony;
- promocję produktów rolnych.
b) Polityka rybołówstwa:
- reformę wspólnej polityki rybołówstwa;
- ustalenie kwot połowowych i TAC na rok 2012 zgodnie z zasadą zrównoważonego zarządzania rybołówstwem na podstawie wniosków przedstawionych przez Komisję.
c) Kwestie weterynaryjne i fitosanitarne:
-wniosek dotyczącym wprowadzenia elektronicznej identyfikacji bydła;
- nowa strategia UE w dziedzinie zdrowia roślin.
c) Leśnictwo:
- możliwości zawarcia na forum konferencji ministerialnej w sprawie ochrony lasów
w Europie (FOREST EUROPE) prawnie wiążącego porozumienia o lasach w Europie.
- Rybołówstwo:
Rada przeprowadziła publiczną wymianę poglądów na temat wniosków Komisji dotyczących reformy wspólnej polityki rybołówstwa (WPRyb). Powyższa wymiana poglądów zapoczątkowała proces reformy WPRyb.
- Rolnictwo:
Rada wysłuchała informacji Komisji i przeprowadziła publiczną wymianę poglądów na temat „Zielonej księgi w sprawie działań promocyjnych i informacyjnych dotyczących produktów rolnych: strategia
o dużej europejskiej wartości dodanej w celu promowania smaków Europy”. Obecnie trwają prace nad reformą WPR po 2013 roku, a wnioski ustawodawcze w sprawie tej reformy zostaną przedstawione w październiku bieżącego roku. Działania te wymagają jednocześnie gruntownego przeglądu polityki w zakresie działań promocyjnych i informacyjnych dotyczących produktów rolnych, aby uwzględnić w nich nowe wyzwania, przed którymi stanie przyszła WPR. Konsultacje potrwają do 30 września 2011 r. Po ich zakończeniu, do połowy 2012 roku, zostaną przedstawione konkretne propozycje, a następnie – do końca 2012 roku – wnioski ustawodawcze.
Rada wysłuchała także przedstawionych przez KE wniosków grupy refleksyjnej ds. wołowiny.
- Sprawy różne:
·        TAC dla dorsza w Morzu Celtyckim na rok 2011
·        Grupa refleksji ds. wołowiny
·        Ograniczenie obciążeń regulacyjnych w odniesieniu do gospodarstw rolnych
·        Działania następcze w związku z falą zakażeń bakterią E. coli
·        Kryzys żywnościowy w regionie Rogu Afryki
- Inne zatwierdzone punkty:
a) Rada przyjęła rozporządzenie ustanawiające uprawnienia do połowów sardeli w Zatoce Biskajskiej na okres połowu 2011/2012,
b) Rada podjęła decyzję o upoważnieniu Komisji do podjęcia w imieniu UE negocjacji z Danią
i Grenlandią w sprawie odnowienia protokołu do umowy o partnerstwie w sprawie połowów,
c) zanieczyszczenia w środkach spożywczych: maksymalne poziomy i kontrole urzędowe,
d) Rada przyjęła stanowisko w pierwszym czytaniu w sprawie przeglądu przepisów UE dotyczących zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, takiego jak telefony komórkowe i urządzenia gospodarstwa domowego,
e) Rada nie sprzeciwiła się wnioskowanemu zatwierdzeniu Bacillus thuringiensis subsp. israelensis serotyp H14, szczep AM65-52, deltametryny i lambda-cyhalotryny jako substancji czynnych do stosowania w insektycydach, akarycydach i produktach stosowanych w celu zwalczania innych stawonogów. Decyzja ta ma wejść w życie z dniem 1 października 2013 r.
f) Rada upoważniła Komisję do prowadzenia w imieniu UE negocjacji na dwudziestym trzecim i dwudziestym czwartym spotkaniu stron protokołu montrealskiego w sprawie substancji zubożających warstwę ozonową. Rada przyjęła również wytyczne negocjacyjne dla Komisji.
- Sprawy zagraniczne:
a) Rada przyjęła stanowisko, jakie ma zostać zajęte w ramach Wspólnego Komitetu UE–Szwajcaria, utworzonego na mocy umowy w sprawie swobodnego przepływu osób, w odniesieniu do aktualizacji przepisów tej umowy dotyczących wzajemnego uznawania kwalifikacji zawodowych.
- Wymiar Sprawiedliwości i Sprawy Wewnętrzne:
a) Rada przyjęła decyzję w sprawie uruchomienia przez Republikę Czeską zautomatyzowanej wymiany danych daktyloskopijnych (12263/11),
b) Rada przyjęła decyzję w sprawie uruchomienia przez Portugalię zautomatyzowanej wymiany danych w odniesieniu do danych DNA.
- Europejski Obszar Gospodarczy:
a) Rada przyjęła decyzję dotyczącą stanowiska Unii Europejskiej we Wspólnym Komitecie Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) w sprawie zmiany Protokołu 31 do Porozumienia EOG tak, by umożliwić współpracę w konkretnych dziedzinach poza czterema swobodami po 31 grudnia 2010 r. Zmiany umożliwią państwom EFTA należącym do obszaru EOG ciągłe uczestnictwo
w działaniach UE finansowanych z budżetu ogólnego Unii w zakresie wdrażania, funkcjonowania
i rozwoju rynku wewnętrznego,
b) Rada przyjęła decyzję dotyczącą stanowiska Unii Europejskiej we Wspólnym Komitecie Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) w sprawie zmiany protokołu 31 do Porozumienia EOG, by uwzględnić decyzję 1041/2009/WE ustanawiającą program w zakresie współpracy audiowizualnej ze specjalistami z krajów trzecich (MEDIA Mundus) (12096/11),
c) zmiana załącznika VIII (transport) - Rada przyjęła decyzję dotyczącą stanowiska Unii Europejskiej we Wspólnym Komitecie Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) w sprawie zmiany załącznika VIII (Transport) do Porozumienia EOG. Zmiana ta jest konieczna, by włączyć do Porozumienia EOG rozporządzenie (WE) nr 1008/2008 w sprawie wspólnych zasad wykonywania przewozów lotniczych na terenie Wspólnoty (12118/11).
- Rynek wewnętrzny:
a) ciągniki – limity emisji Rada przyjęła dyrektywę mającą na celu umożliwienie producentom ciągników – dzięki rozszerzeniu programu elastyczności ustanowionego dyrektywą 2000/25/WE – przystosowanie się do nowych wymagań technicznych dotyczących silników, tak by spełniały one normy emisji zanieczyszczeń,
b) Rada przyjęła rozporządzenie w sprawie przeglądu unijnego systemu nazewnictwa włókien tekstylnych oraz etykietowania wyrobów włókienniczych.
- Polityka handlowa:
a) Rada przyjęła decyzję zmieniającą decyzję 2004/162/WE w odniesieniu do produktów uprawnionych do korzystania ze zwolnienia lub obniżki podatku od dokowania we francuskich departamentach zamorskich.
- Współpraca na rzecz rozwoju:
Instrumenty finansowe mające zastosowanie we współpracy zewnętrznej - Rada nie zatwierdziła poprawek Parlamentu Europejskiego w drugim czytaniu do następujących czterech wniosków:
– Wniosek w sprawie rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1934/2006 ustanawiające instrument finansowania współpracy z państwami i terytoriami uprzemysłowionymi oraz innymi państwami i terytoriami o wysokim dochodzie (12495/11);
– Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1905/2006 ustanawiające instrument finansowania współpracy
na rzecz rozwoju (12496/11);
– Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1889/2006 w sprawie ustanowienia instrumentu finansowego
na rzecz wspierania demokracji i praw człowieka na świecie (12497/11);
– Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1905/2006 ustanawiające instrument finansowania współpracy
na rzecz rozwoju.
- EURATOM:
a) Rada przyjęła dyrektywę ustanawiającą ramy wspólnotowe w zakresie odpowiedzialnego
i bezpiecznego gospodarowania wypalonym paliwem jądrowym i odpadami promieniotwórczymi (12142/11 + 12248/11) powstającymi w wyniku działań cywilnych. Celem tej dyrektywy jest zagwarantowanie wysokiego poziomu bezpieczeństwa w ramach tych procedur, tak by chronić pracowników i ludność przed niebezpieczeństwem promieniowania jonizującego oraz wyeliminować nieuzasadnione obciążenia dla przyszłych pokoleń.
- Kultura:
Rada przyjęła stanowisko w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia decyzji ustanawiającej działanie Unii Europejskiej na rzecz znaku dziedzictwa europejskiego (10303/11), przyznawanego obiektom
o dużej symbolicznej (nie tylko estetycznej) wartości dla historii i dziedzictwa Europy (takim jak: zabytki, obiekty naturalne, podwodne, archeologiczne, przemysłowe lub miejskie, krajobrazy kulturowe i obiekty kultury).
- Polityka społeczna:
a) Rada przyjęła decyzję ogłaszającą rok 2012 Europejskim Rokiem Aktywności Osób Starszych i Solidarności Międzypokoleniowej.
- Transport:
Umowa z Kanadą w dziedzinie bezpieczeństwa lotnictwa.  Podpisana w roku 2009 umowa przewiduje wzajemne uznawanie ustaleń certyfikacyjnych i zgodności w odniesieniu do zdatności do lotu wyrobów lotniczych stosowanych w lotnictwie cywilnym, usług, produkcji oraz instytucji obsługi technicznej. Jej celem jest promowanie współpracy i zwiększenie jej skuteczności w kwestiach związanych z bezpieczeństwem lotnictwa cywilnego z myślą o zwiększeniu bezpieczeństwa oraz jakości środowiska naturalnego, a także ułatwieniu wymiany wyrobów lotniczych stosowanych
w lotnictwie cywilnym.
- Mianowania:
Komitet Regionów - Rada mianowała Charalambosa PITTASA oraz Milana FTÁČNIKA i Richarda RAŠIEGO (Słowacja) członkami Komitetu Regionów na okres pozostający do końca obecnej kadencji, czyli do dnia 25 stycznia 2015r.
 
2) Nieformalne spotkania ministrów:
- Nieformalne spotkanie ministrów ds. środowiska - Sopot, 11-12 lipca 2011
Poruszane tematy:
a) najważniejsze potrzeby działań w ochronie środowiska do 2020 roku;
b) strategia negocjacyjna UE przed konferencją stron konwencji klimatycznej w Durbanie;
c) sposoby skutecznego wdrażania krajowych strategii adaptacji do zmian klimatu.
- Nieformalne spotkanie ministrów ds. rozwoju - Sopot, 14-15 lipca 2011
Poruszane tematy:
a) kształt instrumentów finansowych polityki zewnętrznej UE po roku 2013;
b) polityka rozwojowa wobec Azji Centralnej oraz Pacyfiku;
c) wspólne programowanie;
d) przygotowania do IV Forum Wysokiego Szczebla ds. efektywności pomocy w Pusan (29 listopada - 1 grudnia 2011 r.).
- Nieformalne spotkanie ministrów zdrowia – Sopot, 5-6 lipca 2011
Poruszane tematy:
a) priorytety zdrowotne polskiej Prezydencji: zmniejszanie różnic w zdrowiu społeczeństw Europy, m.in. poprzez wyrównywanie szans dzieci z zaburzeniami komunikacyjnymi;
b) prawidłowa dieta i aktywność fizyczna, jako determinantów stanu zdrowia obywateli UE;
c) zagadnienia związane z transplantologią;
d) możliwości i korzyści wykorzystania technologii rozwijanych w obszarze tzw. e-zdrowia;
e) zagrożenie dopalaczami;
f) sytuacja związana z epidemią zakażeń pokarmowych, wywołanych przez bakterię E. coli;
g) waga profilaktyki i promocji zdrowia.
- Nieformalna Rada ds. Wymiaru Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych – Sopot,18-19 lipca 2011
Poruszane tematy:
a) Wspólny Europejski System Azylowy;
b) przyszłość funkcjonowania Strefy Schengen;
c) zwiększenie efektywności zarządzania granicami (tzw. „Inteligentne granice”);
d) polityka antynarkotykowa;
e) podczas posiedzenia rady Viviane Reding - komisarz ds. sprawiedliwości - zapowiedziała, że jesienią przedstawi Komisji Europejskiej tzw. europejskie prawo umów, będące propozycją, która umożliwi dobrowolny wybór prawa wspólnotowego (zamiast prawa krajowego) przy dokonywaniu zakupów przez Internet.
- Nieformalna Rada ds. Konkurencyjności – Sopot, 21-22 lipca 2011
Poruszane tematy:
a) prace nad przyszłym programem ramowym finansowania badań HORIZON 2020;
b) rozwój przemysłu, respektujący wymogi ochrony środowiska;
c) inteligentny, zrównoważony i odpowiedzialny społecznie wzrost gospodarczy.
- Nieformalne spotkanie ministrów ds. europejskich, Sopot, 28-29 lipca 2011.
a) Po spotkaniu sekretarz stanu Mikołaj Dowgielewicz powiedział:  „Większość państw członkowskich uznała, że propozycje Komisji Europejskiej mogą być dobrą podstawą do dalszych negocjacji nad nowymi Wieloletnimi Ramami Finansowymi.  Mamy wyraźne poparcie dla planów polskiej prezydencji, co do dalszego procedowania nad budżetem”.
Kwestia oszczędności budżetowych – część dyskutantów zadała pytanie o to, czy podejmowane przez poszczególne rządy na poziomie narodowym  powinny być odzwierciedlone w budżecie europejskim. W częściowej opozycji do przemówienia premiera RP Donalda Tuska w Strasburgu, który mówił
o konieczności samoograniczenia, część delegacji stwierdziła, że budżet Unii musi zostać zwiększony, tak by mógł finansować nowe zadania stawiane Unii, wynikające między innymi z Traktatu Lizbońskiego.
b) Podczas dyskusji padały również głosy, iż polityka spójności i Wspólna Polityka Rolna wciąż mają być fundamentem unijnego budżetu z powodu kluczowego znaczenia wspólnego rynku i spójności wewnętrznej UE. Nie brakowało jednak opinii, aby te polityki unowocześnić i przeprowadzić ocenę wykorzystania funduszy w ich ramach. Poruszono też temat nowych środków własnych, które mogłyby finansować przyszły budżet UE.
3) Konferencje towarzyszące prezydencji:
- „Wschodni Wymiar Mobilności” – konferencja poświęcona kwestiom mobilności w obszarze edukacji, młodzieży, nauki, kultury i sportu pomiędzy Unią Europejską a państwami Partnerstwa Wschodniego. pierwsza konferencja ekspercka polskiej prezydencji poświęcona tematyce Partnerstwa Wschodniego; Warszawa, 6-7 lipca 2011r.
- „Energetyczne wykorzystanie biomasy rolniczej ważnym elementem Wspólnej Polityki Rolnej”; Sopot, 16 lipca 2011r.
- „Wyrównywanie szans poprzez sport jako element polityki społecznej"; Wrocław, 18-19 lipca 2011r.
- Konferencji na temat ponownego ożywienia Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T: w kierunku zrównoważonej polityki transportowej UE; Warszawa, 20 lipca 2011r.
- "Kompetencje w kulturze"; Warszawa,  18-20 lipca 2011 r.
- „Wyzwania dla rozwoju Wspólnego Europejskiego Systemu Azylowego" - 60. rocznica przyjęcia Konwencji dotyczącej statusu uchodźców.
4. Inne wydarzenia:
- 7-8 lipca br. w ramach polskiej prezydencji w Brukseli odbyło się czwarte spotkanie nieformalnej Sieci UE Krajowych Sprawozdawców/Mechanizmów Ekwiwalentnych ds.Handlu Ludźmi (An informal EU Network of National Rapporteurs or Equivalent Mechanisms on Trafficking in Human Beings);
- 14 lipca 2011 r. w Brukseli została podpisana umowa pomiędzy Unią Europejską i Gruzją o ochronie oznaczeń geograficznych produktów rolnych i spożywczych. UE była reprezentowana przez polską prezydencję i Komisję Europejską;
- po raz pierwszy w historii funkcjonowania IWC (Międzynarodowej Komisji Wielorybniczej - International Whaling Commission) udało się doprowadzić do uzgodnienia wspólnego stanowiska Unii Europejskiej w sprawie ulepszenia zasad działania IWC, w szczególności procesu podejmowania decyzji i finansowania, na podstawie propozycji wniesionej na forum przez Wielką Brytanię;
- podpisano dobrowolną umowę o partnerstwie między Unią Europejską i Liberią dotyczącą egzekucji prawa leśnego, zarządzania i handlem produktami z drewna z Unią Europejską.
 
 
Pierwszy miesiąc polskiej prezydencji należy ocenić krytycznie – nie tylko nie zostały zrealizowane cele polskiego przewodnictwa w Radzie UE (co oczywiste, biorąc pod uwagę krótki czas), ale, niestety, nie zostały nawet podjęte kroki mające na celu ich realizację. Polski głos nie był słyszany w Europie, żadna polska inicjatywna nie wybrzmiała na forum unijnym, nasi politycy nie wykazali się żadną inwencją. W ciągu tych pierwszych 31 dni polscy ministrowie zajęci byli bardziej sprawami wewnątrzkrajowymi, a nie inicjowaniem dyskusji w UE oraz realizowaniem celów polskiej prezydencji. Dodatkowo jeden z nich, minister finansów, świadomie zrezygnował z udziału w ważnym forum, na którym podejmuje się istotne także dla naszego państwa decyzje. Polska strona przyjęła funkcję raczej organizatora spotkań, niźli inicjatora dyskusji czy współkreatora decyzji. Początek naszego przewodnictwa nie napawa optymizmem i stawia pod znakiem zapytania szanse na pełne, lub chociażby częściowe, spełnienie celów polskiej prezydencji, wyznaczonych przez rząd RP.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka