Michał Jaworski Michał Jaworski
1561
BLOG

Przekraczanie barier

Michał Jaworski Michał Jaworski Katastrofa smoleńska Obserwuj temat Obserwuj notkę 67

Dobiega końca najdziwniejsze Święto Zmarłych. Dla każdego ten dzień ma wymiar osobisty, ale obkok  niego zawsze istnieje wymiar publiczny - wspólnie wspominamy znane  postacie, które przez ostatni rok odeszły - ale w tym roku w wymiarze publicznym dominowały ekshumacje. Nieśmiałe wyrazy rozsądku i empatii wobec rodzin protestujaących  przeciw rozgrzebywaniu mogił ich bliskich, którzy zgineli w katastrofie smoleńskiej zagłuszał wrzask "nie odpuścimy wam" bo "ta tragedia musi być wyjaśniona do  końca".  Po zakończeniu procesu ekshumacji rodziny siedemnastu ofiar pozostaną w przekonaniu, że to, co do tej pory napisano o przyczynach katastrofy, jest prawdą natomiast pozostałym przyjdzie losować ukryte dowody z licznej puli dotychczas  zaserwowanych przez ZP, konferencje smoleńskie (*) oraz kolegów blogerów - de facto głównie tych ostatnich, bo to my czyli internet,  na różnych etapach "badań niezależnych" tworzyliśmy alternatywny obraz katastrofy.

W  notce zebrałem krytyczne z punktu widzenia pilotażu momenty lotu wymienione w raportach  i opiniach biegłych, zaznaczyłem je  na trajektorii zniżania i opisałem luźnymi  cytatammi z tych dokumentów. Stwierdzenia w tych dokumentach opierają się ma regulaminie lotów i instrukcji użytkowania samolotu oraz systemu TAWS,
Trajektoria jest zgodna z wysokościami radiowymi dodanymi do elewacji gruntu, wysokościami barometrycznymi i prędkościami zniżania zapisanymi w TAWS, przeciążeniem  pionowym oraz  kątami pochylenia i natarcia, czyli praktycznie wszystkimi parametrami opisującymi zniżanie.


image

0. Okolicznosci, które zaistniały wcześniej.

"W czasie lotu na prostej do lądowania dowódca statku powietrznego obowiązany jest przerwać zniżanie:
-w przypadku niedokładnego obliczenia do lądowania i niemożliwości jego poprawienia,
-w przypadku osiągnięcia WM i nieustalenia pewnego wzrokowego kontaktu z terenem, niezbędnego do kontynuowania podejścia,
-gdy warunki lotu lub zjawiska pogody nie gwarantują bezpiecznego lądowania
i wykonać powtórny manewr podejścia do lądowania lub odejść na lotnisko zapasowe."

Po wylądowaniu załoga Jaka powinna przekazać do Warszawy informację, że lądowanie w Smoleńsku Tupolewa, który jeszcze nie wystartował, będzie niemożliwe. Z "nam się udało tak w ostataniej chwili wylądować"  świadomość tego wynika jednoznacznie.

1. "Po pojawieniu się alarmu TAWS "Terrain Ahead", o ile lot odbywa się nad terenem pagórkowatym lub jeśli załodze nie jest znana rzeźba terenu, pilot powinien energicznie przejść na wznoszenie, wysterować startowy ciąg silników utrzymując go do zaniku alarmu i o wykonanym manewrze zameldować KL."
W tym czasie samolot zniżał się z nadmierną prędkością około 7m/s wobec granicznych 5m/s i taka  prędkość była  utrzymywana do końca.

2.  "Jeśli podczas podejścia do lądowania poniżej 200 m prędkość obrotowa sprężarki wysokiego ciśnienia spadła poniżej 75%, co odpowiada prędkości obrotowej sprężarki niskiego ciśnienia 51 - 54%, należy przerwać zniżanie i przejść na drugi krąg.
W tym czasie prędkość obrotowa sprzężarki niskiego ciśnienia wynosiła około 32%"

3. Kolejne ostrzeżenia TAWS "Terrain Ahead",

4. "W przypadku zadzialania sygnalizacji TAWS „PULL UP”  dowódca jest zobowiązany niezwłocznie przejść na wznoszenie do czasu zakończenia sygnałów ostrzegawczych."

5, Złamanie minimów 1P (120 m)

6, Złamanie minimów lotniska podanych przez KL (100 m).

7. Kolejne ostrzeżenie TAWS „PULL UP” 

8. "Odejście na drugi krąg również nie zostało wykonane po zadziałaniu sygnału "wysokości niebezpiecznej" ustawionej na radiowysokościomierzu na 65 m."
Na tej wysokośći RW sygnał zarejestrował się w FDR i QAR oraz pomiedzy "70" a "60" w CVR.

W trakcie zniżania żadna z okoliczności nie wygasła - mamy do czynienia z kumulacją okolicznośći nakazujących przerwanie zniżania zakończoną manewrem, o którym nie wiadomo, czy był próbą wyrównania, czy nieprawidłowo wykonaną próbą ręcznego odejścia.
__________________________________

(*)
Przekraczanie barierKonkluzja Konferencji Smoleńskich: "   wszystkie przedstawione na Konferencjach referaty układają się w spójny obraz i pozwalają na stwierdzenie, że: Katastrofa Smoleńska stanowiła to, co w literaturze światowej określa się jako controlled demolition (kontrolowana rozbiórka)."
"Technologia określana jako controlled demolition – po polsku kontrolowana rozbiórka (ściśle - kontrolowane niszczenie) polega na zastosowaniu materiałów wybuchowych do podziału dużych konstrukcji na małe fragmenty w sposób zapewniający określoną kolejność podziału, wielkość powstałych fragmentów i ich położenie."

Bardzo były fizyk teoretyk, do 1982 pracownik naukowy. Autor referatu na I Konferencji Smoleńskiej. Dzisiaj sam zdziwiony, skąd w tym temacie i miejscu się znalazł. Archiwalne notki: http://mjaworski50.blogspot.com/ Odznaczony Krzyżem Wolności i Solidarności ale też podejrzany o przynależność do niedorżniętej watahy współpracowników gestapo.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka