Michał Jaworski Michał Jaworski
1403
BLOG

Smoleńskie żale blogera Stanzaga

Michał Jaworski Michał Jaworski Katastrofa smoleńska Obserwuj temat Obserwuj notkę 241

W wigilię przełomowych na drodze do prawdy wydarzeń, jakie z udziałem Biniendy, Cieszewskiego, Jorgensena i Nowaczyka (wygląda na to, że drogi Wacek odleciał trwale) będą miały miejsce w Częstochowie amerykańskiej, przedstawiam wniosek z badań eksperta niezależnego.

image

Komisja jednak zadała sobie trud sprawdzenia w dokumentach praktyk szkolenia i nadawania uprawnień pilotom 36 pułku. Opis tych praktyk spowodował rozwiązanie pułku.

Ale aż tak źle, żeby piloci zamiast przycisku "uchod" naciskali przycisk odłączający autopilota, nie było. W przeciwnym przypadku już lot z 09.02.2010, którego parametry są po lewej stronie mógłby zamknąć sprawę.
Skoro jednak dwóch pilotow z pułku konsultowało film "Smloleńsk", w którym w jednej z ostatnich scen pierwszy pilot wielokrotnie naciska przycis "uchod", następnie  zdziwioną twarz zwraca w kierunku widza po czym kokpit ogarniają płomienie wybuchu, to wiedza o tym, że aby zadziałał potrzebne jest wykrycie scieżki ILS lub ręczne włączenie trybu "ścieżka" mogła nie być pilotom znana, ponieważ 
z wypowiedzi Wosztyla wynika, że jemu nie była.

image

W raportach są przykłady odejścia automatycznego (przez nacisniecie przycisku "uchod") z różnych dat ( z prawej na cztery dni przed katastrofą). Automatyczne odejście najprawdopodobniej było stałym elementem rutynowych oblotów. Na obu wykresach widać, że tryby "podejście" i "ścieżka" do momentu odejścia są aktywne.

Jedyne, co komisja mogła w tej materii więcej zrobić to na podstwiwe rozmów z pilotami ustalić, czy :"odejdziemy w automacie" znaczyło z użyciem przycisku "uchod" czy pozostawienie sterowania ciągiem automatowi ciągu, na co może wskazywać pozostwienie go włączonego do niemal ostatniej chwili. Jednak dla ustalenia prawidłowości wykonania procedrury odejścia nie miałoby to znaczenia, ponieważ do użycia "uchoda" koniecznne było wykrycie ścieżki ILS, co nie nastąpiło z powodu braku ILS na lotnisku albo ręczne włączenie trybu, o czym wiadomo, że nie nastąpiło gdyż zarejstrował się nieaktywny tryb "ścieżka", natomiast korzystania w czasie odejścia z automatu ciągu nie jest przewidziane w instrukcji samolotu, gdyż nie jest bezpieczne, ponieważ przy odejściu należy ciąg momentalnie przestawić na startowy, czego automat nie zrobi.

Tyle w temaciwe wiarygodności blogera Stanzaga - że pisząc o sobie, iż od początku zajmuje się katastrofą, jedyne co od siebie ma do powiedzenia to wyzwiska pod adresem polskich ekspertów. Pożytek z niego jednak jest bo w ramach swojej prywatnej wojenki z Szerolkami Antoniego czasem publikuje wywleczone z prokuratury dowody ich oszustów.


Bardzo były fizyk teoretyk, do 1982 pracownik naukowy. Autor referatu na I Konferencji Smoleńskiej. Dzisiaj sam zdziwiony, skąd w tym temacie i miejscu się znalazł. Archiwalne notki: http://mjaworski50.blogspot.com/ Odznaczony Krzyżem Wolności i Solidarności ale też podejrzany o przynależność do niedorżniętej watahy współpracowników gestapo.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka