Myth Buster Myth Buster
160
BLOG

10 lat od katastrofy. Cz.1 Błędy załogi

Myth Buster Myth Buster Katastrofa smoleńska Obserwuj temat Obserwuj notkę 1

Oficjalny i do dziś nie podważony przekonująco raport komisji Millera jak przyczynę katastrofy podaje błędy załogi. 4 kluczowe według mnie poniżej.

1. Decyzja o podejściu mimo świadomości złamania minimów widoczności i faktu, że lotnisko w Smoleńsku jest na co dzień zamknięte, zaniedbane, przestarzałe, z obsługą kompletowaną na pojedynczy dzień

2. Brak sterylności kokpitu. Drzwi otwarte aż do końca mimo wielokrotnych upomnień załogi o opuszczenie kokpitu. Kapitan powinien był odmówić zejścia poniżej  3tys metrów póki kokpit nie jest sterylny

3. Słaby CRM (crew resource management). Z zapisów CVR wynika że Protasiuk prowadził samolot i komunikację radiową a reszta załogi częściowo i nierzetelnie monitorowała lot. Nie wiemy dlaczego Protasiuk praktycznie nie mówi załodze co robi. Stawiam trzy hipotezy
a) nadmiar obowiązków (pilot lecący nie powinien prowadzić komunikacji radiowej),
b) brak zaufania do słabo wyszkolonych członków załogi
c) chaos panujący w niesterylnym kokpicie.

4. Brak próby odejścia z wysokości decyzji. Wbrew sugestiom “raportu technicznego” załoga nie odchodziła z wysokości 100 czy nawet 80 metrów. Gdyby odchodziła powinny paść komendy “ciąg startowy, klapy 28, podwozie w górę”. Dodatkowo powinna się pojawić korespondencja z wieżą “100m, brak widoczności progu pasa, odejście na drugi krąg”. Załoga próbowała odejść dopiero przy pierwszym kontakcie z drzewami. Zamiast komend padały wtedy już tylko okrzyki przerażenia. Samolot rozbił się z podwoziem zablokowanym do lądowania

Myth Buster
O mnie Myth Buster

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka