quwerty quwerty
117
BLOG

Polemika red. Łatyniny z inż. Sołoninem na temat "katastrofy" w Smoleńsku.

quwerty quwerty Polityka Obserwuj notkę 1

Na łamach portalu   Echo  Moskwy
https://echo.msk.ru/blog/latinina/2841140-echo/

https://www.salon24.pl/u/niegracz/1132864,inzynier-konstruktor-lotniczy-z-rosji-radio-echo-moskwy-w-smolensku-byl-wybuch


   W zapędzie  polemicznym – laik  techniczny – red. Julia Łatynina, znana  publicystka  usilnie  starała  się  wywieść, jakoby  inż.Sołonin- który  optuje za tym, że narracja  MAK  nie odpowiada rzeczywistemu przebiegowi zdarzenia-  nie zna się , pomylił się.


 Warto  zajrzeć do obszernego  tekstu  Juli  Łatyniny,  z,licznymi  zdjęciami  i likami ; wykonała ogromną  pracę, sięgnęła  i do sprawozdań i  przeprowadziła własne badanie  w internecie w celu znalezienia podobnych  katastrof, porównania ich skutków.

   W konkluzji  Łatynina wspiera  raport MAK  oraz próbuje dyskredytować   stanowisko  inż. Sołonina  i polskiej Podkomisji.


Tylko, że …
…  ocena  Julii Łatyniny, która nie ma wykształcenia  technicznego  jest  całkowicie błędna; Łatynina nie rozumie  znalezionych  informacji  o katastrofach i w zapędzie  polemicznym swe wyobrażenia  o danej kwestii  przyjmuje  za racjonalne.

Pokazuję i objaśniam  jak bardzo red.  Łatynina  się  myli.

Przykład  1 przytoczony  przez Julię  Łatyninę,  jako przeczący  opinii  inżyniera  Sołonina, który słusznie uważa, że przy parametrach  zderzenia  jak  w Smoleńsku  Tu-154  nie mógł  by się  rozwalić  na tak  drobne  części; a wszyscy  na pokładzie  raczej  by nie zginęli, a na pewno ofiary  nie uległy  by takiemu rozczłonkowaniu.

    A tu red. Łatynina , proszę:  podaje przykład katastrofy  samolotu DC-6  w Kalifornii  w roku 1953; wszystkie 19 osób na pokładzie  zginęło.
Przy złej  widoczności- mgła-  samolot  zderzył  się z drzewami i utracił ok.4m końcówkę  skrzydła; i to jest koniec  podobieństw.
Samolot zderzył się ze stromo pochylonym zboczem  wąwozu,   a następnie w wyniku silnego  pożaru konstrukcja  kadłuba  uległa silnemu stopieniu.
..molten masses  of aluminium were evidence of the intence fire  after  impact.

-    Czyli – jak  kulą  w  płot;  busted.

Przykład  2 Juliii Łatyniny:
Katastrofa  Ił-76  na wyspie  Timor (omawiana  na Salonie)
- samolot  przy podejściu  zaczepił  skrzydłem o drzewa, wszystkie  6 osób na pokładzie zginęły.
- Znów- powodem rozdrobnienia wraku  był głownie  silny pożar; zdjęcia w linku.
https://www.baaa-acro.com/crash/crash-ilyushin-ii-76td-baucau-6-killed

-  Jak kulą  w płot;  busted.

Przykład  3  - samolot Gulf Stream  GIII
Katastrofa typu  CFIT, zaczepił   o czubek   masztu – na wysokości  ok 60 m (198 stóp) nad ziemią  przy podejściu do lądowania ;nie było  pożaru; 3 osobowa  załoga  zginęła  na miejscu( wszyscy na pokładzie); siła  zderzenia  była  tak duża , że  oderwały się  silniki
- wg Julii Łatyniny-  stan  wraku  bardzo podobny  do Tu-154 w Smoleńsku
- Rzeczywiście  skala  zniszczeń duża; niestety  raport  podaje mało  szczegółow;   można  się domyślać , że zderzenie z podłożem  było pod sporym kątem,  gdyż  po utracie  stateczności lotu  na wysokości  ok 60m, w momencie  gdy  samolot zniżał  się w przybliżeniu  po scieżce a więc  pod kątem  ok 4 stopnie  do ziemi , potem  zaczał  się coraz  bardziej pochylać  i uderzył  o ziemie  w odległości  ok.245 m od masztu.
-
Julia  Łatynina nie mogła – ze względu  na brak wiedzy  technicznej - dostrzec  zasadniczej  różnicy   stanie  wraku ; otóż część ogonowa  wygląda  zupełnie  inaczej  niż  Tu-154  w Smoleńsku -  to klasyczny  obrazek gdy  samolot  zderza się  z podłożem  w całości: cześć  ogonowa  nie tylko  się odłamuje,   ale ma wgniecenia  , rozerwania  na całym  obwodzie, gdyż  w momencie  zderzenia  naciska silnie na  kadłub i blachy  ,  się rozrywają,   deformują;  w Smoleńsku  -  widać  oderwanie  w przekroju  przegrody ciśnieniowej  -  a na sporej części  obwodu nie ma żadnych  śladów  zgniatania  konstrukcji.

Busted.

Przykład  4:
Embraer MB120  zejście  poniżej  ścieżki – zderzenie  z drzewami:
https://www.bea.aero/docspa/1987/f-gh871221/pdf/f-gh871221.pdf
zginęło  wszystkie  16 osób  na pokładzie.
- mały  samolot-  grube drzewa  , stąd  takie  skutki:
Masa  własna  7 ton,  startowa 11,5  tony.

Mimo  wszystko podziękowanie  dla Julii Łatyniny za artykuł  i włożoną  pracę, w którym  wykazała  coś przeciwnego  niż  chciała.


quwerty
O mnie quwerty

Od maja 2010 wskazuję na sprzeczność narracji MAK z elementarnymi faktami,śladami oraz prawami fizyki. "Jeszcze nigdy tak niewielu nie stanęło przeciw tak Wielu by bronić prawdy dotyczącej tragicznego zdarzenia lotniczego." "Jeszcze nigdy tak nie skompromitowało się środowisko techników, ekspertów, naukowców milcząc gdy do narzucania kłamliwej narracji łamie się elementarne prawa fizyki i ignoruje wiedzę."

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka