Znany awiator dr Paweł Artymowicz zna się na wszystkim.
you-know-who
tak, potwierdzam. TU-154M to świetna aerodynamicznie i ogólnie dobra i bezpieczna maszyna. do dziś biedniejsze kraje wożą nią swoich vip-ów. ale potrzebowała wyszkolonej załogi, przestrzegającej przepisy...
A jaka jest rzeczywistość?
Tu-154 ma dwie podstawowe , bardzo poważne wady w zakresie aerodynamiki.
1. Jest wrażliwy na brak stabilizacji w kanale podłużnym , zarówno na wysokościach przelotowych oraz w konfiguracji do lądowania( było z tego powodu wiele katastrof)
2.. Łatwo wpada w płaski korkociąg i nie ma wtedy już możliwości wyjścia z niego.
Przykład: katastrofa Tu-154 w 2006 pod Donieckiem.
Samolot wskutek nie zapanowania pilotów nad oscylacjami w osi wzdłużnej (pochylanie nosa samolotu, podnoszenie)
weszli w kąty pozakrytyczne i samolot wpadł w płaski korkociąg; wszyscy zginęli.
Stanowisko MAK:
"При отсутствии в Руководстве по летной эксплуатации (РЛЭ) самолета Ту-154М и программах подготовки экипажей необходимых рекомендаций по особенностям пилотирования в продольном канале и использовании механизма электротриммирования, а также невозможности отработки навыков пилотирования самолета в штурвальном режиме на больших высотах и углах атаки из-за отсутствия пригодных для этого тренажеров, экипаж при обходе зон грозовой деятельности и турбулентности допустил раскачку самолета по тангажу и выход за эксплуатационный диапазон углов атаки"
Samolot Tu-154 ma 3 silniki w ogonie a ich ciężar i moment siły względem środka ciężkości musi byc równoważony przez wychylenie powierzchni sterowych; każda zmiana ciągu zmienia tę chwilową równowagę i wymaga korekty przez autopilota lub pilota; szczególnie w momencie sterowania ręcznego piloci mogą nie reagować właściwie( trudna ocena przestrzenna, tendencji w oscylacjach, trzeba opierać się na wskazaniach przyrządów) . Dlatego m.in. przy podejściu do lądowania zaleca się aby obroty silników zmieniać w bardzo wąskim zakresie - kilku procent.
W roku 2001 roku pod Irkutskiem samolot Tu-154 uległ katastrofie przy podejściu do lądowania; wskutek nie zapanowania nad brakiem stabilizacji w kanale podłużnym samolot przekroczył dopuszczalny kąt natarcia i wpadł w płaski korkociąg.Po wypuszczeniu podwozia samolot miał za niską prędkość w stosunku do obliczeniowej o 5km/h! (Zamiast 370 miał 365km/h) to wystarczyło by pojawiły sie problemy w sterowaniu , których piloci nie potrafili opanować.
На самолете Ту-154 следует учитывать его особенность
—
Сильное влияние режима работы двигателей
На продольную балансировку Уменьшение режима
Работы двигателей приводит к появлению
Пикирующего момента и искривлению траектории полета
вниз, что следует своевременно
корректировать колонкой штурвала и с помощью МЭТ
(триммера) на кабрирование
А.И. ПЯТИН
Komentarze