Pisał o tym Tornado w 2014 roku.
https://www.salon24.pl/u/tornado/582353,ostatnia-minuta-lotu-tu-154m-101-2
Cytuję:
" Pani Anodina wytknęła w swoim raporcie posługiwanie się przez pilotów PFL-101 tym „kółkiem” w trakcie schodzenia z wysokości kręgu (500m), które można według niej i pana Morozowa bardzo łatwo przeregulować. I tak według pani Anodiny PFL-101 zaczął wędrówkę w kierunku smoleńskiej ziemi 9 km od progu pasa lotniska Siewiernyj. Przeregulowanie owego „kółka" spowodowało, ze tupolew w krótkim czasie osiągnął prędkość zniżania prawie 8m/sek, żeby w następnych sekundach prędkość ta zmalała praktycznie do zera (str. 158 raportu MAK wersja ang.).
Tymczasem kilka kilometrów przed progiem pasa skuteczność tego „magicznego kółka" wyraźnie spadła. Tupolew był na wysokości 60 metrów nad progiem pasa lotniska w Smoleńsku, a jego prędkość pionowa wynosiła prawie 8m/sek. Wygląda na to, że skuteczność „magicznego kółka" pani Anodiny w bliskiej odległości od smoleńskiej ziemi zmalała praktycznie do zera. "
(podkreślenia -Quwerty)
Najpierw "kółko" спуск-подьём działało - a potem nagle przestało.
Oczywiście to tylko jedna z wielu niewyjaśnionych przez komisje osobliwości "pilotowania" na ścieżce schodzenia.
-
-Czy rzeczywiście piloci tak się zajęli kręceniem kółkiem ,że ignorowali np. wskazania obrotomierza ( obroty silników), które na ścieżce winny dla obrotów turbiny wysokiego ciśnienia być rzędu 80% a były na poziomie minimalnym - na tzw "małym gazie " ???
Silniki rzeczywiście należy przestawić na mały gaz - ale dopiero na samym końcu zniżania - na wysokości rzedu 6-10m nad pasem w fazie tzw. wyrównywania. Jak załoga Tu-154 zamierzała wykonać manewr wyrównania nad pasem skoro silniki już były na małym gazie.?
Taka konfiguracja samolotu w ogóle nie nadaje sie do lądowania- jak podają podręczniki: zbyt szybkie przestawienie silników na mały gaz grozi twardym lądowaniem ( np przestawienie na wysokości 15m)- a oni przestawili silniki na mały gaz na wysokości ponad 400m.
Samo kręcenie kółkiem spust -padjom - to za mało by w ogóle myśleć o lądowaniu.
skorzystano w wykresu ścieżki z :
http://web.archive.org/web/20130123151958/http://mswia.datacenter-poland.pl:80/ZalacznikiDoRaportuKoncowego.pdf
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Modelowanie systemów autonomicznych i optymalizacja ich ... - cejsh
cejsh.icm.edu.pl/.../c/Wegrzyn__Modelowanie_systemow_autonomicznych.pdf
M Węgrzyn - 2013 -