Tornado Tornado
3327
BLOG

Ostatnia minuta lotu TU-154M-101(2)

Tornado Tornado Katastrofa smoleńska Obserwuj temat Obserwuj notkę 188

 Magiczne kółko pani T. Anodiny

 
Na pulpicie PN-46 TU-154M jest „kółko" „СПСК-ПОДЬЕМ”, jak to określa w swoim raporcie pani Tatiana Anodina - szefowa MAK, które de facto jest przełącznikiem elektrycznym trzy stanowym: położenie neutralne oraz położenia na wznoszenie i opadanie samolotu. 
 
Pani Anodina wytknęła w swoim raporcie posługiwanie się przez pilotów PFL-101 tym „kółkiem” w trakcie schodzenia z wysokości kręgu (500m), które można według niej i pana Morozowa bardzo łatwo przeregulować. I tak według pani Anodiny PFL-101 zaczął wędrówkę w kierunku smoleńskiej ziemi 9 km od progu pasa lotniska Siewiernyj. Przeregulowanie owego „kółka" spowodowało, ze tupolew w krótkim czasie osiągnął prędkość zniżania prawie 8m/sek, żeby w następnych sekundach prędkość ta zmalała praktycznie do zera (str. 158 raportu MAK wersja ang.).
 
Tymczasem kilka kilometrów przed progiem pasa skuteczność tego „magicznego kółka" wyraźnie spadła. Tupolew był na wysokości 60 metrów nad progiem pasa lotniska w Smoleńsku, a jego prędkość pionowa wynosiła prawie 8m/sek. Wygląda na to, że skuteczność „magicznego kółka" pani Anodiny w bliskiej odległości od smoleńskiej ziemi zmalała praktycznie do zera.   
 
 A jak to wyglądało na wykresach w raporcie MAK?
 
 
I rzeczywiście, przełączenie o godz. 10:39:26 owego magicznego kółka w pozycje „СПСК” spowodowało zmianę położenia kolumny sterowej o 0,8 stopnia – z –1,6 do –0,8 stopnia, obniżenie kąta pochylenia tupolewa o 4 stopnie – z wartości zero do minus 4 stopnie. Wzrosło też przeciążenie pionowe z zera do –1,1.
 
W kolejnych sekundach przełączenie kółka w pozycje „ПОДЬЕМ” spowodowało zwiększenie położenia kolumny sterowej CCP w kierunku kątów ujemnych o 1,7 stopnia – z –0,8 do –2,5 stopnia, podniesienie „nosa” tupolewa o 4 stopnie z  -4,2 do 0 stopni oraz zmianę wartości przeciążenia pionowego z –1,1 na +0,035.
 
O godz. 10:40:00 piloci tupolewa zbliżając się do ścieżki schodzenia zdecydowali się na redukcje prędkości pionowej z prawie ośmiu na 4m/sek. 13 sekund później drugi pilot zameldował dowódcy, że prędkość pionowa uległa zmniejszeniu do 7m/sek., mówiąc: „Jest siedem metrów”. CCP zmieniła swoje położenie z –1,25 na –2,1 stopnia. Ale krótko potem piloci zauważyli, że z maszyną zaczynają się dziać dziwne rzeczy. Przełączeniu „kółka” w pozycje „ПОДЬЕМ” nie towarzyszyła zmiana kąta pochylenia (pitch) maszyny. Nos tupolewa pozostał w niezmienionej pozycji – 4 stopnie. Dał temu wyraz jeden z pilotów mówiąc: „Nie wiem co się dzieje”
 
Kolumna sterowa CCP „wędrowała” w kierunku coraz większych ujemnych kątów, a pochylenie maszyny nie zmieniało się i wynosiło – 4 stopnie. Kolumna była w położeniu –3,2 stopnie, a pochylenie tupolewa - nadal w pozycji –4 stopnie. Odchylenie kolumny wzrosło nawet do –4,4 stopnie, ale nie spowodowało to jednak istotnej zmiany kąta pochylenia samolotu. Tupolew nadal zniżał się w kierunku smoleńskiej ziemi z prędkością prawie 8m/sek.
 
W następnych sekundach rozpoczęła się dramatyczna walka pilotów z autopilotem, którą opisałem w poprzedniej notce. Zmagania te zakończyły sukcesem. Pilotom udało się wyrównać lot i przy brzozie Bodina tupolew był już na bezpiecznej wysokości ponad 20 metrów. Niestety piloci nie wiedzieli, że ten samolot nafaszerowany plastycznymi materiałami wybuchowymi był stracony w momencie wylotu z Warszawy. W kolejnych sekundach doszło do dwóch eksplozji na lewym skrzydle które zdestabilizowały lot rządowej maszyny. Przysłowiową kropkę nad i postawiła eksplozja za ul. Kutuzowa, która oderwała część ogonową samolotu wraz z silnikami, co spowodowało zanik napięcia zasilającego sześciu linii prądu przemiennego, linii prądu stałego oraz zasilania z baterii akumulatorów. Los maszyny był w tym momencie przesądzony.
 
 
 
 
Tornado
O mnie Tornado

Inżynier, żeglarz, pasjonat fotografii, sprzętu Hi-End, muzyki rockowej i... Szopena, nowych technologii pozyskiwania energii i racjonalizacji jej zużycia

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka