quwerty quwerty
348
BLOG

Zagadka klap - procedura manewru " go around"- "katastrofa" Tu-154 Smoleńsk.

quwerty quwerty Polityka Obserwuj notkę 14

  Z raportu  Laska:

 Podwozie,  klapy  zaskrzydłowe,  sloty,  statecznik  oraz  reflektory       znajdowały       się       do       chwili       ostatecznego       zderzenia       samolotu              z ziemią w pozycji „do lądowania” – takiej jak przed zderzeniem z pierwszą brzozą  w  rejonie  bliższej radiolatarni.


A przecież  o godz.   08:40:55,5,  załoga rozpoczęła  manewr  odejścia  na drugi  krąg.

O  godz.  08:40:55,5,  gdy  obroty  pędni  niskiego  ciśnienia  silników  nr  1,  2,  3  wynosiły odpowiednio  41,9%,  38,6%,  45,2%  (co  odpowiada  w  przybliżeniu  zakresowi  nieznacznie  powyżej  „małego  gazu”),  nastąpiło  ręczne,  w  czasie  1  s,  przestawienie  wszystkich  DSS  w położenie  69°,  tj.  na  zakres  „startowy”  -  co  wiązało  się  z  jednoczesnym  odłączeniem automatu  ciągu.


Wg  instrukcji  pilotowania  samolotu  Tu-154  bezpośrednio  po  przestawieniu  dźwigni  sterowania ciągiem  silników  na ciąg  startowy  załoga  przestawia  położenie  klap  - zmniejsza ich wychylenie  - w tym przypadku  z  36  na 28  stopni:

image

Minęło wiele  sekund., załoga  miała  dość  czasu  na reakcje ,  która  wg instrukcji  winna być  natychmiastowa.. brak  śladów  zadziałania załogi, brak w parametrach  zapisów  o zmianie  położenia  klap- klapy na wrakowisku  są wychylone  o kąt  36 ( lub 45 stopni).

image

Co tam się    działo ?

Zmniejszenie  wychylenia  klap  zmniejsza  opory  i ułatwia  szybsze  wznoszenie, szybsze odejście  na drugi  krąg.


Zarówno komisja  MAK jak i Laska nad tym tematem  się prześlizgnęły.


O  ile w innych kwestiach  szczegółowo wskazywały  błędy  załogi,  wykazywały  rzekomy  brak wyszkolenia, to w tym przypadku  - tak ewidentnego  odstępstwa  od  instrukcji  postępowania - wołały  z jakichś względów  ten temat  przemilczeć.

W  komentarzu  komisji  MAK  dotyczących   działań  załogi  brak  odniesienia się  do  zasygnalizowanego   w nim  tematu

wymogu  chowania  klap  przy  rozpoczęciu manewru  odejścia na drugi  krąg.

image


http://www.aviadocs.net/RLE/Tu-154m/CD1_RTYE/RLE/Papka_1/Tu-154M_RLE_r4.pdf

-------------------


Zarejestrowane  chowanie  klap  w normalnej  katastrofie w Rosji:

https://mak-iac.org/upload/iblock/15b/report_up-cj006.pdf

image

https://mak-iac.org/rassledovaniya/crj-200-up-cj006-29-01-2013/


Pешение об уходе на второй круг было  принято  КВС  заблаговременно  (на  высоте185м/600ф),  нарушения  фактического метеоминимума, присвоенного КВС на самолете CRJ(60х550), не было.С  этого  момента  начались  действия  по  уходу  на  второй  круг.  КВС проинформировал:«TO/GA» и дал команду на уборку закрылков в положение 8(Рис.30).Второй  пилот  проконтролировал  включение  режима  ухода  на  второй  круг  и проинформировал: «Go...go»

В  07:10:35  зарегистрировано  отключение автопилота,  еще  через  секунду зарегистрировано увеличение оборотов двигателей и начало уборки закрылков. В момент отключения автопилотасамолет находился на геометрической высоте 180м, приборная скорость  составляла  260км/ч,  вертикальная  скорость –-3...-4м/с, угол  отклонения стабилизатора –-3,5. Первые 4 секунды после перехода на ручное пилотирование руль высоты  оставался  в  положении -0,2...-0,5.  В  07:10:40  2П  доложил  оначале уборкизакрылков: «Flapsindicated

Od momentu  rozpoczęcia  zwiększania obrotów  do momentu  rozpoczęcia zmniejszenia  kąta  wychylenia klap  minęły  4  sekundy.


Załoga była przygotowana  na odejście na drugi krąg;tak więc po komendzie odchodzimy, zwiększeniu  reżimu pracy silników  , momentalnie byłoby uruchomione wciąganie klap..

8:25:01Jak  najbardziej spróbujemy, ale jeśli  nie będzie  warunków wtedy  odejdziemy  na drugi krąg.

8:32:55 W przypadku nieudanego podejścia odchodzimy w automacie


.. samolot już zaczął się wznosić...

z raportu MAK:

Przytoczone  działania  załogi  doprowadziły  do  wzrostu  przeciążenia  pionowego  i  przejścia samolotu  do  naboru  wysokości.





quwerty
O mnie quwerty

Od maja 2010 wskazuję na sprzeczność narracji MAK z elementarnymi faktami,śladami oraz prawami fizyki. "Jeszcze nigdy tak niewielu nie stanęło przeciw tak Wielu by bronić prawdy dotyczącej tragicznego zdarzenia lotniczego." "Jeszcze nigdy tak nie skompromitowało się środowisko techników, ekspertów, naukowców milcząc gdy do narzucania kłamliwej narracji łamie się elementarne prawa fizyki i ignoruje wiedzę."

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze (14)

Inne tematy w dziale Polityka