Nie zniknęło...
..wystarczy wnikliwie czytać i być dociekliwym...
Jak widać , nadal , po latach - można jeszcze wskazać nowe istotne okoliczności tamtego zdarzenia...
https://faktysmolensk.niezniknelo.com/files/pliki/raport/zal/Zalacznik_nr_4.10.1-Analiza_dzialania_zalogi_oraz_samolotu_na_podstawie_rejestratorow.pdf
Otóż w raporcie Laska w rozdziale na temat instalacji przeciwoblodzeniowej znajduje się taka konstatacja:
51/93 Wnioski.
1. Instalacja przeciwoblodzeniowa slotów nie była włączana przez cały lot.
I co dalej ?
Nic.
Żadnego komentarza ekspertów Laska...
Pora na komentarz....
Otóż 10.04.2010 roku panowały w Smoleńsku warunki meteorologiczne , bardzo sprzyjające powstawaniu oblodzenia skrzydeł.
- temperatura rzędu 1-2 stopnie Celsjusza , wilgotność powietrza blisko 100%.
Przecież skrobać szyby musimy nawet przy temperaturach lekko dodatnich, gdy jest wilgotność i wiatr;
wynika to z praw fizyki
- obniżania się temperatury powietrza przy lokalnym zwiększeniu prędkości jego przepływu wskutek np. opływu obiektów jakimi są samochód, skrzydło

wynika to z Prawa przepływów Bernoulliego a zjawisko to możemy obserwować na tzw. zwężce Venturiego( skrzydło to jakby 1/2 takiej zwężki)
w ten sposób jeśli temperatura otoczenia jest np +2 stopnie Celsjusza , to przy przepływie wilgotnego powietrza wokół skrzydła jego temperatura spada poniżej zera i osadza sie lód!


Narastanie lodu na krawędzi natarcia w temperaturze otoczenia bliskiej temperatury zamarzania( przypadek jak w Smoleńsku.
https://ntrs.nasa.gov/archive/nasa/casi.ntrs.nasa.gov/20090005992.pdf

Czym to grozi?

Testy w tunelu aerodynamicznym i w locie wykazały, że gromadzenie się szronu, śniegu i lodu (na przedniej lub górnej powierzchni skrzydła) o grubości i szorstkości nie większej niż gruby papier ścierny może zmniejszyć siłę nośną o 30 procent i zwiększyć opór nawet o 40 procent.
https://www.aopa.org/-/media/Files/AOPA/Home/Pilot-Resources/ASI/Safety-Advisors/sa11.pdf
Nic takiego nie miało miejsca w Smoleńsku....
--Czyżby była to anomalia i nie działa tam Prawo Bernoulliego ?
Dlaczego Komisja składająca się nominalnie z ekspertów pominęła kwestię ewentualnego oblodzenia slotów wobec nie włączenia instalacji przeciwoblodzeniowej ??????????
- Dziękuję za uwagę.
Dodatek:
Przykład incydentu lotniczego w podobnych warunkach pogodowych; temperatura 2-3 stopnie Celsjusza,
przeciągnięcie przy podejściu do lądowania z powodu oblodzenia ( samolot Saab 340 doznał przeciągnięcia , ale pilotom udało się wyrównać lot na wysokosci ok 33m nad ziemią.
The Australian Transport Safety Bureau (ATSB) listed it as merely a serious incident but considered it significant enough to issue a full report. The incident involved the loss of control a Saab 340 experienced when it encountered icing. There were no injuries and no damage to the aircraft, but the pilots did not recover from the loss of control until the aircraft was only 112 feet above the ground. The incident happened June 28, 2002, on a scheduled airline flight.
The forecast for their arrival at Bathurst predicted snow showers, a temperature of 2°C,with broken cloud down to 800 ft and a south-westerly wind gusting to 28 kts.The Bathurst aerodrome weather report and area report provided to the ATSB by the BOMindicated that at the time of the serious incident, the temperature was 3°C, with a 13 ktwind from the southwest, gusting to 17 kts at Bathurst.
https://www.atsb.gov.au/media/25034/aair200203074_001.pdf

Spadek prędkości w trakcie podejścia w warunkach oblodzenia.
Inny przypadek
Embraer
The NTSB concludes that the pilot’sfailure to use the wing and horizontal stabilizer deice system during the approachto GAIled to ice accumulation, anaerodynamic stallat a higher airspeed than would occur without ice accumulation, and the occurrence of the stall before the aural stall warningsoundedor the stick pusher activated. Once the airplane stalled, itsaltitude was too low to recover
Przy podobnych warunkach pogodowych jak Tu-154 w Smolensku, temperatura ok. o stopni
- przeciagnięcie przy podejsciu do lądowania, nie włączono systemu przeciwoblodzeniowego
https://www.ntsb.gov/investigations/AccidentReports/Reports/AAR1601.pdf
Opracowanie kanadzjskieŁ
1. As discussed in Chapter 1, a very small amount of roughness, in thickness as low as 0.40 mm (1/64 in.), caused by ice, snow or frost, disrupts the air flow over the lift and control surfaces of an aircraft. The consequence of this roughness is severe lift loss, increased drag and impaired maneuverability, particularly during the take off and initial climb phases of flight
Nawet tak niewielka warstewka lodu o grubosci 0,4mm !! powoduje zmniejszenie siły nośnej, zwiekszenie siły oporu, pogorszenie manewrowosci
https://www.tc.gc.ca/eng/civilaviation/publications/tp10643-chapter2-theory-203.htm
Ice can form even when the outside air temperature (OAT) is well above 0°C (32°F)
Inne opracowanie na ten temat:
https://www.ecologique-solidaire.gouv.fr/sites/default/files/Icing_flight_manual.pdf
Od maja 2010 wskazuję na sprzeczność narracji MAK z elementarnymi faktami,śladami oraz prawami fizyki. "Jeszcze nigdy tak niewielu nie stanęło przeciw tak Wielu by bronić prawdy dotyczącej tragicznego zdarzenia lotniczego." "Jeszcze nigdy tak nie skompromitowało się środowisko techników, ekspertów, naukowców milcząc gdy do narzucania kłamliwej narracji łamie się elementarne prawa fizyki i ignoruje wiedzę."
Nowości od blogera
Inne tematy w dziale Polityka