quwerty quwerty
293
BLOG

Sloty, oblodzenie- jeszcze jedna zagadka i kompromitacja Komisji Laska.

quwerty quwerty Katastrofa smoleńska Obserwuj temat Obserwuj notkę 10

Nie  zniknęło...

..wystarczy  wnikliwie  czytać  i być dociekliwym...

Jak widać , nadal , po latach  - można  jeszcze wskazać  nowe  istotne  okoliczności  tamtego  zdarzenia...


  https://faktysmolensk.niezniknelo.com/files/pliki/raport/zal/Zalacznik_nr_4.10.1-Analiza_dzialania_zalogi_oraz_samolotu_na_podstawie_rejestratorow.pdf

   Otóż  w  raporcie Laska  w rozdziale  na temat  instalacji  przeciwoblodzeniowej  znajduje się  taka  konstatacja:

51/93 Wnioski.

1. Instalacja przeciwoblodzeniowa slotów nie była włączana przez cały lot.


I co  dalej  ?

Nic.

Żadnego  komentarza ekspertów  Laska...

Pora  na komentarz....


     Otóż 10.04.2010 roku  panowały w Smoleńsku  warunki  meteorologiczne , bardzo  sprzyjające powstawaniu oblodzenia  skrzydeł.

- temperatura  rzędu  1-2  stopnie  Celsjusza ,  wilgotność powietrza  blisko 100%.

Przecież  skrobać  szyby  musimy  nawet  przy temperaturach  lekko dodatnich, gdy  jest wilgotność  i wiatr;

wynika  to z praw  fizyki

- obniżania  się temperatury  powietrza  przy  lokalnym  zwiększeniu  prędkości  jego przepływu  wskutek np.  opływu  obiektów jakimi są  samochód, skrzydło

image

  wynika to z Prawa  przepływów  Bernoulliego a  zjawisko  to możemy  obserwować  na tzw.  zwężce  Venturiego( skrzydło  to jakby 1/2  takiej  zwężki)

 w ten sposób  jeśli  temperatura  otoczenia  jest  np +2 stopnie Celsjusza ,   to przy przepływie wilgotnego powietrza  wokół  skrzydła  jego temperatura spada  poniżej  zera  i  osadza sie lód!

image

image

Narastanie lodu na krawędzi  natarcia w temperaturze  otoczenia bliskiej  temperatury  zamarzania( przypadek jak w Smoleńsku.

https://ntrs.nasa.gov/archive/nasa/casi.ntrs.nasa.gov/20090005992.pdf

image


Czym to grozi?

image

Testy w tunelu aerodynamicznym i w locie wykazały, że gromadzenie się szronu, śniegu i lodu (na przedniej lub górnej powierzchni skrzydła) o  grubości  i szorstkości nie większej  niż gruby papier ścierny  może zmniejszyć siłę nośną o 30 procent i zwiększyć opór nawet o 40 procent.

https://www.aopa.org/-/media/Files/AOPA/Home/Pilot-Resources/ASI/Safety-Advisors/sa11.pdf


Nic takiego  nie miało miejsca  w  Smoleńsku....

--Czyżby była to anomalia  i nie działa tam Prawo  Bernoulliego ?


Dlaczego  Komisja  składająca się nominalnie  z ekspertów  pominęła  kwestię  ewentualnego  oblodzenia  slotów  wobec  nie włączenia  instalacji  przeciwoblodzeniowej ??????????


- Dziękuję  za uwagę.


Dodatek:

Przykład  incydentu  lotniczego  w podobnych  warunkach  pogodowych; temperatura 2-3 stopnie  Celsjusza,

przeciągnięcie  przy podejściu  do lądowania  z powodu oblodzenia ( samolot  Saab 340  doznał  przeciągnięcia , ale pilotom  udało się wyrównać  lot na wysokosci  ok 33m nad  ziemią.

The Australian Transport Safety Bureau (ATSB) listed it as merely a serious incident but considered it significant enough to issue a full report. The incident involved the loss of control a Saab 340 experienced when it encountered icing. There were no injuries and no damage to the aircraft, but the pilots did not recover from the loss of control until the aircraft was only 112 feet above the ground. The incident happened June 28, 2002, on a scheduled airline flight.

The  forecast  for  their  arrival  at  Bathurst  predicted  snow  showers,  a  temperature  of 2°C,with broken cloud down to 800 ft and a south-westerly wind gusting to 28 kts.The Bathurst aerodrome weather report and area report provided to the ATSB by the BOMindicated  that  at  the  time  of  the  serious  incident,  the  temperature  was  3°C,  with  a  13  ktwind from the southwest, gusting to 17 kts at Bathurst.

https://www.atsb.gov.au/media/25034/aair200203074_001.pdf

image

Spadek prędkości  w trakcie  podejścia  w warunkach  oblodzenia.


Inny przypadek

Embraer

The NTSB  concludes  that  the  pilot’sfailure  to  use the wing  and  horizontal  stabilizer deice  system during  the  approachto  GAIled  to  ice  accumulation,  anaerodynamic  stallat  a  higher  airspeed than would occur without ice accumulation, and the occurrence of the stall before the aural stall warningsoundedor the stick pusher activated. Once the airplane stalled, itsaltitude was too low to recover

Przy podobnych warunkach pogodowych jak Tu-154  w Smolensku, temperatura ok. o stopni

-  przeciagnięcie  przy podejsciu do lądowania, nie włączono systemu przeciwoblodzeniowego

https://www.ntsb.gov/investigations/AccidentReports/Reports/AAR1601.pdf

Opracowanie kanadzjskieŁ

1.  As discussed in Chapter 1, a very small amount of roughness, in thickness as low as 0.40 mm (1/64 in.), caused by ice, snow or frost, disrupts the air flow over the lift and control surfaces of an aircraft. The consequence of this roughness is severe lift loss, increased drag and impaired maneuverability, particularly during the take off and initial climb phases of flight

 Nawet tak niewielka warstewka lodu o grubosci 0,4mm !! powoduje  zmniejszenie siły  nośnej, zwiekszenie  siły oporu, pogorszenie manewrowosci

https://www.tc.gc.ca/eng/civilaviation/publications/tp10643-chapter2-theory-203.htm

 Ice can form even when the outside air temperature (OAT) is well above  0°C (32°F)



Inne opracowanie  na ten temat:

https://www.ecologique-solidaire.gouv.fr/sites/default/files/Icing_flight_manual.pdf



quwerty
O mnie quwerty

Od maja 2010 wskazuję na sprzeczność narracji MAK z elementarnymi faktami,śladami oraz prawami fizyki. "Jeszcze nigdy tak niewielu nie stanęło przeciw tak Wielu by bronić prawdy dotyczącej tragicznego zdarzenia lotniczego." "Jeszcze nigdy tak nie skompromitowało się środowisko techników, ekspertów, naukowców milcząc gdy do narzucania kłamliwej narracji łamie się elementarne prawa fizyki i ignoruje wiedzę."

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka