Impeachment (usunięcie z urzędu) – termin pochodzący z anglojęzycznej tradycji parlamentarnej. Oznacza on procedurę formalnego oskarżenia o przestępstwa osób chronionychimmunitetemi zajmujących wysokie stanowiska państwowe. Procedura usunięcia z urzędu np. senatora bądź prezydenta wszczynana jest przezparlamentlub inne ciała legislacyjne państwa. Odwołanie nie musi być równoważne z automatycznym odsunięciem ze stanowiska oskarżanej osoby, ani z odebraniem jej immunitetu (Wikipedia).
Na to, aby został zrealizowany chociażby jeden z postulatów zawartych w Polskiej Racji Stanu w sytuacji, w której ordynacja wyborcza będzie zorganizowania z wykorzystaniem jednomandatowych okręgów wyborczych – nie ma żadnych szans. W najlepszym przypadku rządzić nami nie będzie to wataha wyborcza, a zbieranina pustaków a każdy w innym kolorze. Nie ma zatem sensu zagłębiać się jakie szanse mają w starciu biedne i naprędce zakładane komitety wyborcze z istniejącymi partiami z pokaźnymi sumami na kontach. Zajmijmy się zatem debatą nad zmianą naszych watah w partie o rodowodzie programowym.
Jednym z ważniejszych naszych postulatów jest wprowadzenie instytucjiimpeachmentu posła. Niezbędne zmiany konstytucyjne wyglądają mniej więcej tak:
Artykuł
|
Jest
|
Propozycja zmian
|
103.p.1
|
Mandatu posła nie można łączyć z funkcją Prezesa Narodowego Banku Polskiego, Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, Rzecznika Praw Obywatelskich, (...) Kancelarii Senatu, Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej lub z zatrudnieniem w administracji rządowej.Zakaz ten nie dotyczy członków Rady Ministrów i sekretarzy stanu w administracji rządowej.
|
Mandatu posła nie można łączyć z funkcją Prezesa Narodowego Banku Polskiego, Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, Rzecznika Praw Obywatelskich, (...), Kancelarii Senatu, Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej lub z zatrudnieniem w administracji rządowej.Zakaz ten dotyczy także członków Rady Ministrów i sekretarzy stanu w administracji rządowej.
|
Cel:
-
Zmuszenie partii politycznych do przygotowywania wyspecjalizowanych odrębnych kadr do władzy ustawodawczej i wykonawczej.
-
Zmuszenie partii politycznych do prezentowania „gabinetów cieni” i programów podczas kampanii wyborczych.
-
Doprowadzenie do konsekwentnego rozdziału władzy wykonawczej od ustawodawczej.
-
Wyeliminowanie ustaw z przedłożenia rządowego (poza ustawą budżetową), ograniczenie możliwości psucia prawa przez „raka lobbingu” działającego w zaciszu gabinetów ministerialnych.
|
104.p.1
|
Posłowie są przedstawicielami Narodu. Nie wiążą ich instrukcje wyborców
|
Posłowie są przedstawicielamiwyborców i mogą być odwołani w drodze referendum za sprzeniewierzenie się realizacji programu promowanego w czasie kampanii wyborczej.
|
Cel:
|
Musimy naszym wybrańcom powiedzieć, że kabaret na ul. Wiejskiej się skończył – krótko, ale dobitnie. Dość tłumaczenia, że nie piszemy programu, bo nie chcemy aby nam go konkurencja podebrała. Dość tłumaczenia, że nie ma sensu ogłaszania programu, bo nie wiadomo co zostanie ustalone w rozmowach z innymi partiami podczas tworzenia koalicji. Panowie Tusk i Kaczyński – wasze expose chcemy usłyszeć trzy miesiące przed wyborami a nie trzy miesiące po. Inaczej WSZYSCY WON – dość tego kabaretu.
Już nie oczarujecie nas tuskobusami ani jarkobusami ani garnituramibusiness class. Kabaret się skończył. Kampania wyborcza przestanie być paradą łgarzy. Nie realizujesz obiecywanego programu w ustalonym terminie a masz władzę to WOOOONNNNN!!!
Jeśli dalej będziesz drogi Czytelniku odczuwał satysfakcję podczas wrzucania głosu do urny, gdy ta ci odpowie zgodnie a z art.104 p.1 „A teraz drogi wyborco pocałuj mnie w d...”- to już Twoja sprawa.
Szczegółowa parametryzacja instytucji impeachmentu posła przed nami. Najpierw jednak wstań z kolan i upomnij się o swoje. Chcemy to usłyszeć.
Więcej tu: Program Polskiej Racji Stanu
Inne tematy w dziale Gospodarka