Stanowisko Konfederacji na Rzecz Reform Ustrojowych przyjęte na II Sejmiku w Krakowie w dniu 27 czerwca 2015 roku
(projekt, stan na 26 maja 2015 r.)
„Zwalczym lichwę i pogardę będziem Polakami
Dał nam przykład Sigurjonsson jak zwyciężać mamy”
Pod redakcją: .................................
Najważniejszym zadaniem Konfederacji na Rzecz Reform Ustrojowych jest uprzytomnienie Polakom, że formuła demokracji przedstawicielskiej oparta o „siłę kartki wyborczej” wyczerpała już swoje możliwości wyłaniania władzy z autentycznym mandatem społecznym. Mandat autentyczny zastąpiony został, bowiem, mandatem etatystycznym wspieranym władzą mediów i władzą pieniądza.
Polacy byli kiedyś twórcami nowoczesnego ustroju politycznego opartego o artykuły henrykowskie i pacta conventa (warunki uzgodnione). Zawetowali władzę absolutystycznego „pomazańca bożego” władzą „pierwszego wśród równych” (primus inter pares). Istotą tego politycznego wynalazku było:
-
przeniesienie ośrodka ustalającego cele i programy działania z samodzierżawnego władcy na społeczność obywateli oraz
-
rozdzielenie fazy demokratycznego ustalania celów od fazy jednoosobowego kierownictwa przy ich wykonywaniu.
Musimy powrócić do rozwiązań ustrojowych, w których to:
-
kampania wyborcza będzie zastępowała sejmy konwokacyjne, na których pracowano nad „warunkami uzgodnionymi”,
-
akt wyborczy zastąpi dawny sejmem elekcyjny
-
a prawo, na wzór artykułów henrykowskich, będzie gwarantowało wypowiedzenie władzy posłuszeństwa za niedotrzymanie kontraktów wyborczych.
Żyjemy w innych czasach niż naród szlachecki. Proces tworzenia „warunków uzgodnionych” musi być inaczej zorganizowany. Artykulacją interesów społecznych powinny zajmować się ugrupowania obywatelskie, które do wyborów stawałyby z gotowymi ofertami „produktów” politycznych, konkurując o poparcie wyborców.
Polską racją stanu jest zbudowanie ustroju politycznego gwarantującego wyłonienie spójnej programowo, kadrowo i pod względem przywództwa, ekipy zdolnej wyłonić skuteczną władzę z silnym mandatem społecznym. To się musi udać w dobie powszechnej oświaty, Internetu i zmęczenia jałowym i pozornym teatrem politycznym. Znane nam są rozwiązania i metody prowadzące ku temu celowi.
Ważne!
Za naszego życia architektura monetarna wyrosła na dziedzinę, wymagającą pilnego uregulowania jako jednej z najważniejszych umów społecznych. Bezpowrotnie skończyła się, bowiem, era pieniądza kruszcowego. Został on zastąpiony pieniądzem fiducjarnym (opartym o zaufanie). Odzyskanie suwerenności nad emisją własnej waluty jest w chwili obecnej najważniejszym frontem walki o odzyskanie suwerenności politycznej i gospodarczej. Budzenie zatem nowoczesnej świadomości monetarnej uważamy, za podstawowy warunek powodzenia reform.
Konfederaci zgodnie uważająże:
-
przywrócenie podmiotowości politycznej wyborcom,oraz
-
suwerenności gospodarczej państwu w obszarze polityki monetarnej i ustroju gospodarczego, niezbędnych do zbudowania społecznej gospodarki rynkowej opartej na zasadach konsensusu pomiędzy interesami kapitału i pracy
wymagają przeprowadzenia pilnych zmian ustrojowych w następujących obszarach:
1. Reforma ustroju politycznego
Zespół ekspertów: …..
Stworzenie warunków, w których to akt wyborczy zapewni wyłonienie spójnej programowo, kadrowo i pod względem przywództwa, ekipy zdolnej wyłonić skuteczny rząd z poparciem społecznym.
Władza nie może „leżeć na ulicy” i nie może wpadać w ręce przypadkowych amatorów.
Uczynienie z aktu wyborczego do Sejmu RP poważnego kontraktu społecznego, w którym obietnice wyborcze będą traktowane jako zobowiązania publiczne w myśl art .919-921 kodeksu KC, z możliwością wyegzekwowania ich przez wyborców na drodze sądowej lub referendalnej.
Kampania wyborcza nie może dłużej być paradą łgarzy. na których nie ma bata.
lp
|
Postulat
|
Cel
|
|
Nowelizacja kodeksu wyborczego w kierunku:
1. Wprowadzenia obowiązku przedstawiania w trakcie rejestracji komitetów wyborczych:
- programów w formie kontraktów wyborczych zawierających postulaty legislacyjne oraz terminy realizacji na okoliczność: samodzielnego sprawowania władzy, uczestniczenia w koalicji, pozostawania w opozycji.
- propozycje składów gabinetów cieni.
2. Wprowadzenie ustawowej solidarnej odpowiedzialności każdego posła danego ugrupowania politycznego za realizację kontraktu wyborczego.
3. Wprowadzenie trój-mandatowych okręgów wyborczych.
4. Ograniczenie okresu sprawowania funkcji posła do dwóch kadencji.
5. Podniesienie wieku biernego prawa wyborczego do 30 lat.
6. Wyposażenie komitetów wyborczych w uprawnienie do wszczynania procedury odwołania posłów każdego ugrupowania za brak realizacji kontraktu wyborczego.
|
- Kodeks wyborczy powinien skutecznie zagrodzić drogę do władzy bezideowym zbieraninom przypadkowych ludzi o skłonnościach neurotycznych (watahom wyborczym). Zielone światło powinno się zapalić przed partiami o rodowodzie programowym.
- Partie musiałyby w ten sposób udokumentować swoja spójność programową i kadrową.
- Powinna nastąpić profesjonalizacja zawodu posła.
|
|
Konsekwentne rozdzielenie władzy ustawodawczej, wykonawczej i sądowniczej. Poseł nie mógłby pełnić funkcji ministra i podsekretarza stanu w rządzie.
|
- Wyeliminowanie wszystkich – poza ustawą budżetową – ustaw z przedłożenie rządowego.
- Ochrona procesu stanowienia prawa przed lobbingiem korporacyjnym
- Jasne rozdzielenie obszarów kompetencyjnych.
|
|
Zmiana finansowania partii subwencją budżetową kwotowym odpisem (max 10 zł) w rocznej deklaracji podatkowej na wybraną partię. Prawo to przysługiwałoby także partiom opozycji pozaparlamentarnej mających swe struktury w co najmniej 50% okręgów wyborczych
|
- Zapewnienie partiom środków na tworzenie profesjonalnej rezerwy kadrowej.
- Usunięcie finansowych przyczyn zabetonowania sceny politycznej.
|
2. Reforma ustroju monetarnego
Zespół ekspertów:
Odzyskanie pełnej suwerenności Narodowego Banku Polskiego nad emisją pieniądza oraz wprowadzenie rozwiązań umożliwiających bezpośrednie rozproszenie emisji do gospodarki.
Narodowi należy zwrócić ubytek środków płatniczych spowodowanych inflacja i niedobór tychże środków na wykup wzrostu PKB. Nie godzimy się, aby dłużej okradały nas międzynarodowe instytucje finansowe kreacją pieniądza dłużnego
Wykorzystanie kwot emisji do przełamania egoizmu społecznego i wprowadzenia partnerskiego modelu stosunków przemysłowych poprzez wsparcie rozwoju pionu własności pracowniczej w przedsiębiorstwach.
Nikt nie zabronił nam emisji własnej waluty.Konstytucyjne ograniczenia dotyczą jedynie rozproszenia emisji przez budżet. Pieniędzmi z emisji możemy wesprzeć proces uwłaszczenia Polaków na pracowniczym majątku produkcyjnym
lp
|
Postulat
|
Cel
|
|
Zmiana ustawy o NBP w kierunku:
1. Całkowitego wyeliminowania możliwości kreowania pieniądza dłużnego przez emisję pierwotną NBP (pożyczki lombardowe i redyskontowe) jak i kreacji w systemie rezerwy cząstkowej przez banki komercyjne.
2. Wprowadzenie emisji suwerennego pieniądza na pokrycie spadku siły nabywczej społeczeństwa na skutek inflacji oraz na wyrównanie niedoboru pieniądza na wykup wzrostu PKB.
3. Legalizacja i przyjęcie przez skarb państwo emisji dokonanej na poczet długu a wykazanej w sprawozdaniach NBP (nadwyżka udzielonych kredytów nad depozytami)
4. Uznanie naszego długu publicznego za wykreowanego na drodze przestępstwa i całkowite jego umorzenie.
|
- Obniżenie potrzeb kredytowych społeczeństwa na sumę szacowaną na około 130 mld zł rocznie.
Kwoty te będą mogły być spożytkowane na realizację ważnych projektów społecznych.
- Radykalne ograniczenie transferu pieniędzy za granice poprzez system bankowy.
- Radykalne ograniczenie lichwy,
- Radykalne ograniczenie przepompowywania pieniędzy od warstw biedniejszych do bogatych przez zniesienie oprocentowania depozytów.
- Uatrakcyjnienie lokowania oszczędności w inwestycje produkcyjne.
|
|
Stworzenie procedur umożliwiających przekazywanie kwot emisji suwerennego pieniądza na dokapitalizowanie polskiej gospodarki. Rozwiązaniem akceptowanym społecznie byłoby dokapitalizowanie udziałów kapitałowych właścicieli i pracowników w spółkach właścicielsko-pracowniczych.
Dla celów ostrożnościowych postuluje się, aby emisję pieniądza przekazywać do przedsiębiorstw w postaci komplementarnej waluty lokalnej, która służyłaby jedynie do przeprowadzania wzajemnych rozrachunków pomiędzy przedsiębiorcami oraz pomiędzy przedsiębiorcami a budżetami. Budżet miałby prawo zamiany tej waluty lokalnej na walutę legalną.
|
- Stworzenie trwałych warunków konkurencyjności polskiej gospodarki. Inwestycje przedsiębiorców mogłyby się zwiększyć dodatkowo o kwotę około 70 mld zł rocznie.
- Stworzenie silnego mechanizmu antyinflacyjnego. Wcześniejsze pojawienie się środków pieniężnych w gospodarce spowoduje, że zwiększony popyt napotka zwiększoną podaż towarów i usług co zapewni utrzymanie równowago towarowo-pienieżnej.
- Poszerzenie bazy podatkowej. Działalność w szarej strefie pozbawiona kwot dokapitalizowania aktywów emisją pieniądza stanie ekonomicznie nieopłacalna
|
3. Reforma ustroju gospodarczego
Zespół ekspertów:
Uzupełnienie prawa gospodarczego o spółkę właścicielsko-pracowniczą jako podstawowej formy prawnej partnerskiego modelu stosunków przemysłowych.
Polacy pracując w kraju nie mogą być dłużej traktowani jak tani inwentarz. Mają prawo do współzarządzania i współwłasności. Z prawa gospodarczego należy wyrzucić talmudycznego ducha jego twórcy Moryca Allerhanda. Nie jest nam dłużej potrzebna cicha wojna pomiędzy pracodawcami a pracobiorcami.
lp
|
Postulat
|
Cel
|
|
Uzupełnienie kodeksu spółek handlowych o nową formę prawną prowadzenia działalności gospodarczej w której:
1. Dysproporcja łącznych pożytków (zarobków i udziału w przyroście aktywów) pomiędzy pracodawcą a pracobiorcą nie powinna przekroczyć ustawowo ustalonych wskaźników. Wstępna propozycja to 1 do 10.
2. Plan własnościowy przedsiębiorstwa powinien zawierać dwa wyodrębnione filary: kapitał statutowy oraz pracowniczy majątek produkcyjny.
3. Przedsiębiorstwo zobowiązane będą do wynegocjowania z załogą regulaminu kapitalizowania na imiennych kontach pracowniczych przyrostu aktywów przedsiębiorstwa uzyskiwanych z inwestycji odtworzeniowych a finansowanych w ciężar kosztów operacyjnych i z podziału zysku.
4. Przedsiębiorstwa powinny mieć urządzenia księgowe służące do ewidencji i audytu pracowniczego majątku pracowniczego pozwalające także na wyodrębnienie kwot kapitału dofinansowanego emisją pieniądza przez NBP.
5. Forma organizacji zarządu powinna zabezpieczać osiąganie konsensusu pomiędzy interesami kapitału statutowego i pracowniczego majątku produkcyjnego w kluczowych obszarach decyzyjnych.
|
- Otwarcie prawnej drogi zastępowania konfliktowego, partnerskim modelem stosunków przemysłowych w przedsiębiorstwach.
- Uwłaszczenie pracowników na majątku produkcyjnym. Otwarcie drogi do pełnej partycypacji ekonomicznej i politycznej pracowników w przedsiębiorstwach
- Otwarcie drogi do powstawania przedsiębiorstw „strukturalnie innowacyjnych” reagujących na potrzeby rynku całym swym organizmem, a nie tylko przy pomocy wyspecjalizowanych służb.
- Wyeliminowanie groźnych chorób pracy takich jak: frustracja, regresja, agresja, sublimacja.
- Skłonienie/zmuszenie przedsiębiorstw do stosowania „zarządzania przy otwartych księgach rachunkowych” (open book management)
- Stworzenie możliwości akceptowanego społecznie sposobu powszechnego rozproszenia emisji do gospodarki.
|
Doprowadzenie do pełnego uregulowania przepisów dotyczących funkcjonowania związków gospodarczych o integracji produktowej na bazie prawa o wspólnych ustaleniach umownych.
Polska gospodarka nie jest skazana na model oligarchiczny. Można budować silną gospodarkę wzorując się na azjatyckich konglomeratach.
lp
|
Postulat
|
Cel
|
|
Prawne uregulowanie funkcjonowania konglomeratów (związków gospodarczych o integracji produktowej) mogących działać w sposób trwały i zorganizowany, a w szczególności:
1. Wydanie rozporządzeń wykonawczych do Międzynarodowego Standardu Sprawozdawczości Finansowej nr 11 - wspólne ustalenia umowne celem umożliwienia organizacji wzajemnych rozrachunków pomiędzy wspólnikami wspólnych ustaleń umownych z zachowaniem wymogów stawianych umowom wspólnie kontrolowanym.
2. Uzupełnienie kodeksu spółek handlowych o rozdział o konglomeratach. Wzorcem może być rozdział o „Stowarzyszeniach do Poszczególnych Czynności Handlowych na Wspólny Rachunek” z prawa zaboru austro-węgierskiego
|
Celem wdrożenia koncepcji związków gospodarczych o integracji produktowej jest:
- zastąpienie umów konsorcjalnych i umów kontraktacyjnych nowoczesnymi umowami wspólnie kontrolowanymi.
- obniżenie progu inicjatywy gospodarczej poprzez rozłożenie ryzyka biznesowego.
- obniżenie kosztów transakcyjnych poprzez
zawiązywanie się trwałych więzi o charakterze formalnym i nieformalnym.
- przyspieszenie rozwoju gospodarki lokalnej i regionalnej opartej o zaufanie.
- zniesienie tajemnicy handlowej w ramach stowarzyszenia
- umożliwienie małym podmiotom korzystania z „efektu skali” poprzez specjalizację w ramach procesu technologicznego i przemyślane inwestowanie.
- zwiększenie płynności finansowej podmiotów zrzeszonych.
|
4. Reforma ustroju rolnego
Zespół ekspertów: …..
Oparcie ustroju rolnego o umowy wspólnie kontrolowane pomiędzy rolnikami (i ich organizacjami), przetwórcami i handlem.
Nie temu, który się zgodził nie dzieję się krzywda. Krzywda nie dzieję się temu, który zgodził się na uczciwych zasadach.
lp
|
Postulat
|
Cel
|
|
Podstawy prawne funkcjonowania ustroju rolnego powinny bazować na prawie o wspólnych ustaleniach umownych, o których była mowa w poprzednim punkcie przy omawianiu założeń ustawy o związkach gospodarczych o integracji produktowej.
Integracja produktowa powinna obejmować rolników, przetwórców i handel. KONIECZNIE HANDEL!!!
Dlaczego?
Rolnictwo jest takim obszarem działania, w którym wykorzystanie siły państwa do wprowadzenia umów wspólnie kontrolowanych jest szczególnie oczekiwane, ze względu na słabą siłę przetargową rolników w stosunku do przetwórców i handlu. Umowy te przełamują praktykę zawartą w paremii prawniczej volenti not fit iniuria (temu, który się zgodził nie dzieje się krzywda). Z mocy prawa wspólnicy umów wspólnie kontrolowanych muszą uczestniczyć we wszystkich działaniach mających wpływ na kształtowanie się udziałów ze wspólnych działań i wspólnych przedsięwzięć.Prawo wspólnych ustaleń umownych znosi zmorę gospodarki liberalnej, czyli tajemnice handlowąi wprowadza pełna przejrzystość operacji biznesowych.
|
- Stworzenie warunków do ukształtowania się gospodarki samo-koordynującej się.
Branża rolno-spożywcza, ze względu na bardzo długie cykle produkcyjne w rolnictwie powinna być wyjęta spod rygorów klasycznej gospodarki rynkowej. Za niedopasowanie podaży do popytu gospodarka rolna ponosi potworne koszty. Wiedziano o tym w okresie, gdy podstawą ustroju rolnego były umowy kontraktacyjne. Jednak okazały się one mało przydatne w warunkach gospodarki rynkowej. Nie gwarantowały równomierności rozłożenia ryzyka biznesowego pomiędzy uczestnikami tych umów. Wielostronne umowy wspólnie kontrolowane eliminują tę niedogodność.
- Doprowadzenie do większej stabilizacji cen artykułów rolnych gwarantujących gospodarstwom rolnym stabilność dochodów.
- Odzyskanie przez polskich producentów dostępu do handlu detalicznego artykułami spożywczymi.
|
5. Reforma ustroju samorządowego
Zespół ekspertów: …..
Wprowadzenie dwu ławowego organu samorządu terytorialnego z ławami: budżetową i gospodarcza, w której zarządzanie odbywałoby się poprzez osiąganie konsensusu pomiędzy tymi ławami.
Ktoś musi ciągle władzom przypominać prostą prawdę, że „na podatki trzeba zarobić”.
lp
|
Postulat
|
Cel
|
|
Wprowadzenie dwu-ławowego organu zarządzającego w organach samorządowych najniższych szczebli zawierających: ławę budżetową i ławę gospodarczą.
Wprowadzenie obowiązku osiągania konsensusu pomiędzy obu ławami we wszystkich sprawach mogących mieć wpływ na gospodarkę lokalną.
|
- Uczynienie władzy lokalnej ważnym graczem gospodarczym.
- Doprowadzenie do lepszego wykorzystania lokalnych zasobów.
- Podporządkowanie szkolnictwa wymogom gospodarek lokalnych.
|
6. Reforma systemu podatkowego
Zespół ekspertów: …..
Postulujemy radykalne obniżenie kosztów poboru podatków. Kierujemy się filozofią, że nie opodatkowujemy ludzkiego wysiłku, ale ponosimy koszty korzystania z infrastruktury państwa oraz jego zasobów materialnych i ludzkich.
Nie może być tak, abykoszt poboru podatku przekraczał jego wysokość - jak to się niejednokrotnie dzieje.
System podatkowy nie powinien być głównym narzędziem redystrybucji dochodów
Nie może tak być, aby państwo najpierw pozwalało okradać współplemieńców a później dzieliło się z okupantami łupem.
lp
|
Postulat
|
Cel
|
|
Całkowicie rezygnujemy z podatku dochodowego jako wyjątkowo demotywacyjnego i obarczonego ogromnym kosztem jego poboru.
Tradycyjną, redystrybucyjną funkcję podatku dochodowego zastępujemy działaniami o charakterze administracyjnym. Państwo powinno ustalać granicę dochodów poza którą przedsiębiorczość staje się normalną grabieżą współobywateli.
Podstawą finansowania potrzeb budżetowych powinny być podatki pośrednie jak VAT i Akcyza.
|
Państwo ma obowiązek kontroli procesu rozkładania się bogactwa wśród obywateli i może to zrobić w obszarze gospodarki a nie budżetu.
|
|
Zastępując podatek dochodowy postulujemy:
Dla rolników:
pozostajemy przy podatku gruntowym z wysoką progresją powyżej 100 h. Od zatrudnianych pracowników rolnicy płaciliby podatek jak przedsiębiorcy.
Dla przedsiębiorców:
podatek od właścicieli oraz od zatrudnionych przez nich pracowników pobierany według taryfy uzależnionej od wielkości miejscowości w której prowadzona jest działalność:
- miasto stołeczne -100% kwoty bazowej*
- miasta wojewódzkie - 80% kwoty bazowej
- miasta powiatowe - 70% kwoty bazowej
- pozostałe - 60% kwoty bazowej
- obszary zagrożone strukturalnym bezrobociem – 50% kwoty bazowej.
oraz kwalifikacji kadry:
- wykształcenie średnie i poniżej – mnożnik 1
- wykształcenie ponad maturalne – mnożnik 1.1
- wykształcenie wyższe – mnożnik 1.2
Osoby utrzymujące się z umów zleceń, umów o dzieło i innych umów o podobnym charakterze opodatkowani byliby na równi z przedsiębiorcami.
Osoby utrzymujące się z niewiadomego źródła – 200% kwoty bazowej.
* kwota bazowa wyliczona tak, aby pokrywać ubytek podatku dochodowego wynosiłaby około 200 zł miesięcznie.
|
Stymulowanie rozwoju gospodarki lokalnej i regionalnej.
Partycypacja przedsiębiorców w kosztach kształcenia pracowników
|
Kraków 27 czerwca 2015 r.
Inne tematy w dziale Polityka