nikander nikander
144
BLOG

Trochę więcej Polski w Polsce

nikander nikander Polityka Obserwuj notkę 0

Stanowisko Konfederacji na Rzecz Reform Ustrojowych przyjęte na II Sejmiku w Krakowie w dniu 27 czerwca 2015 roku

(projekt, stan na 26 maja 2015 r.)

 

Zwalczym lichwę i pogardę będziem Polakami

Dał nam przykład Sigurjonsson jak zwyciężać mamy”


 

Pod redakcją: .................................

Najważniejszym zadaniem Konfederacji na Rzecz Reform Ustrojowych jest uprzytomnienie Polakom, że formuła demokracji przedstawicielskiej oparta o „siłę kartki wyborczej” wyczerpała już swoje możliwości wyłaniania władzy z autentycz­nym mandatem społecznym. Mandat autentyczny zastąpiony został, bowiem, manda­tem etatystycznym wspieranym władzą mediów i władzą pieniądza.

Polacy byli kiedyś twórcami nowoczesnego ustroju politycznego opartego o artykuły henrykowskie i pacta conventa (warunki uzgodnione). Zawetowali władzę absolutystycznego „pomazańca bożego” władzą „pierwszego wśród równych” (pri­mus inter pares). Istotą tego politycznego wynalazku było:

  • przeniesienie ośrodka ustalającego cele i programy działania z samodzierżawnego władcy na społeczność obywateli oraz

  • rozdzielenie fazy demokratycznego ustalania celów od fazy jednoosobowego kierownictwa przy ich wykonywaniu.

Musimy powrócić do rozwiązań ustrojowych, w których to:

  • kampania wyborcza będzie zastępowała sejmy konwokacyjne, na których pra­cowano nad „warunkami uzgodnionymi”,

  • akt wyborczy zastąpi dawny sejmem elekcyjny

  • a prawo, na wzór artykułów henrykowskich, będzie gwarantowało wypowie­dzenie władzy posłuszeństwa za niedotrzymanie kontraktów wyborczych.

Żyjemy w innych czasach niż naród szlachecki. Proces tworzenia „warunków uzgodnionych” musi być inaczej zorganizowany. Artykulacją interesów społecznych powinny zajmować się ugrupowania obywatelskie, które do wyborów stawałyby z gotowymi ofertami „produktów” politycznych, konkurując o poparcie wyborców.

Polską racją stanu jest zbudowanie ustroju politycznego gwarantującego wy­łonienie spójnej programowo, kadrowo i pod względem przywództwa, ekipy zdolnej wyłonić skuteczną władzę z silnym mandatem społecznym. To się musi udać w dobie powszechnej oświaty, Internetu i zmęczenia jałowym i pozornym teatrem politycz­nym. Znane nam są rozwiązania i metody prowadzące ku temu celowi.

Ważne!

Za naszego życia architektura monetarna wyrosła na dziedzinę, wymagającą pilnego uregulowania jako jednej z najważniejszych umów społecznych. Bezpowrot­nie skończyła się, bowiem, era pieniądza kruszcowego. Został on zastąpiony pienią­dzem fiducjarnym (opartym o zaufanie). Odzyskanie suwerenności nad emisją wła­snej waluty jest w chwili obecnej najważniejszym frontem walki o odzyskanie suwe­renności politycznej i gospodarczej. Budzenie zatem nowoczesnej świadomości mo­netarnej uważamy, za podstawowy warunek powodzenia reform.

Konfederaci zgodnie uważająże:

  • przywrócenie podmiotowości politycznej wyborcom,oraz

  • suwerenności gospodarczej państwu w obszarze polityki monetarnej i ustroju gospodarczego, niezbędnych do zbudowania społecznej gospodarki rynkowej opartej na zasadach konsensusu pomiędzy interesami kapitału i pracy

wymagają przeprowadzenia pilnych zmian ustrojowych w następujących obszarach:

1. Reforma ustroju politycznego

Zespół ekspertów: …..

Stworzenie warunków, w których to akt wyborczy zapewni wyłonienie spójnej programowo, kadrowo i pod względem przywództwa, ekipy zdolnej wyłonić skuteczny rząd z poparciem społecznym.

Władza nie może „leżeć na ulicy” i nie może wpadać w ręce przypadkowych amatorów.

Uczynienie z aktu wyborczego do Sejmu RP poważnego kontraktu społecznego, w którym obietnice wyborcze będą traktowane jako zobowiązania publiczne w myśl art .919-921 kodeksu KC, z możliwością wyegzekwowania ich przez wyborców na drodze sądowej lub referendalnej.

Kampania wyborcza nie może dłużej być paradą łgarzy. na których nie ma bata.

 

lp

Postulat

Cel

 

Nowelizacja kodeksu wyborczego w kierunku:

1. Wprowadzenia obowiązku przedstawiania w trakcie rejestracji komitetów wyborczych:

- programów w formie kontraktów wyborczych za­wierających postulaty legislacyjne oraz terminy re­alizacji na okoliczność: samodzielnego sprawowa­nia władzy, uczestniczenia w koalicji, pozostawa­nia w opozycji.

- propozycje składów gabinetów cieni.

2. Wprowadzenie ustawowej solidarnej odpowie­dzialności każdego posła danego ugrupowania po­litycznego za realizację kontraktu wyborczego.

3. Wprowadzenie trój-mandatowych okręgów wy­borczych.

4. Ograniczenie okresu sprawowania funkcji posła do dwóch kadencji.

5. Podniesienie wieku biernego prawa wyborczego do 30 lat.

6. Wyposażenie komitetów wyborczych w upraw­nienie do wszczynania procedury odwołania po­słów każdego ugrupowania za brak realizacji kon­traktu wyborczego.

- Kodeks wyborczy powinien skutecz­nie zagrodzić drogę do władzy bezide­owym zbieraninom przypadkowych lu­dzi o skłonnościach neurotycznych (wa­tahom wyborczym). Zielone światło po­winno się zapalić przed partiami o rodo­wodzie programowym.

- Partie musiałyby w ten sposób udoku­mentować swoja spójność programową i kadrową.

- Powinna nastąpić profesjonalizacja za­wodu posła.

 

 

 

 

 

 

 

Konsekwentne rozdzielenie władzy ustawodaw­czej, wykonawczej i sądowniczej. Poseł nie mógł­by pełnić funkcji ministra i podsekretarza stanu w rządzie.

- Wyeliminowanie wszystkich – poza ustawą budżetową – ustaw z przedłoże­nie rządowego.

- Ochrona procesu stanowienia prawa przed lobbingiem korporacyjnym

- Jasne rozdzielenie obszarów kompe­tencyjnych.

 

Zmiana finansowania partii subwencją budżetową kwotowym odpisem (max 10 zł) w rocznej dekla­racji podatkowej na wybraną partię. Prawo to przy­sługiwałoby także partiom opozycji pozaparlamen­tarnej mających swe struktury w co najmniej 50% okręgów wyborczych

- Zapewnienie partiom środków na two­rzenie profesjonalnej rezerwy kadrowej.

- Usunięcie finansowych przyczyn zabetonowania sceny politycznej.

2. Reforma ustroju monetarnego

Zespół ekspertów:

Odzyskanie pełnej suwerenności Narodowego Banku Polskiego nad emisją pieniądza oraz wprowadzenie rozwiązań umożliwiających bezpośrednie rozproszenie emisji do gospodarki.

Narodowi należy zwrócić ubytek środków płatniczych spowodowanych inflacja i niedobór tychże środków na wykup wzrostu PKB. Nie godzimy się, aby dłużej okradały nas międzynarodowe instytucje finansowe kreacją pieniądza dłużnego

Wykorzystanie kwot emisji do przełamania egoizmu społecznego i wprowadzenia partnerskiego modelu stosunków przemysłowych poprzez wsparcie rozwoju pionu własności pracowniczej w przedsiębiorstwach.

Nikt nie zabronił nam emisji własnej waluty.Konstytucyjne ograniczenia dotyczą jedynie rozproszenia emisji przez budżet. Pieniędzmi z emisji możemy wesprzeć proces uwłaszczenia Polaków na pracowniczym majątku produkcyjnym


 

lp

Postulat

Cel

 

Zmiana ustawy o NBP w kierunku:

1. Całkowitego wyeliminowania możliwości kreowania pieniądza dłużnego przez emisję pierwotną NBP (pożyczki lombardowe i re­dyskontowe) jak i kreacji w systemie rezerwy cząstkowej przez banki komercyjne.

2. Wprowadzenie emisji suwerennego pienią­dza na pokrycie spadku siły nabywczej społe­czeństwa na skutek inflacji oraz na wyrówna­nie niedoboru pieniądza na wykup wzrostu PKB.

3. Legalizacja i przyjęcie przez skarb państwo emisji dokonanej na poczet długu a wykaza­nej w sprawozdaniach NBP (nadwyżka udzie­lonych kredytów nad depozytami)

4. Uznanie naszego długu publicznego za wy­kreowanego na drodze przestępstwa i całko­wite jego umorzenie.

- Obniżenie potrzeb kredytowych społeczeń­stwa na sumę szacowaną na około 130 mld zł rocznie.

Kwoty te będą mogły być spożytkowane na realizację ważnych projektów społecznych.

- Radykalne ograniczenie transferu pieniędzy za granice poprzez system bankowy.

- Radykalne ograniczenie lichwy,

- Radykalne ograniczenie przepompowywa­nia pieniędzy od warstw biedniejszych do bogatych przez zniesienie oprocentowania depozytów.

- Uatrakcyjnienie lokowania oszczędności w inwestycje produkcyjne.

 

Stworzenie procedur umożliwiających prze­kazywanie kwot emisji suwerennego pienią­dza na dokapitalizowanie polskiej gospodar­ki. Rozwiązaniem akceptowanym społecznie by­łoby dokapitalizowanie udziałów kapitało­wych właścicieli i pracowników w spółkach właścicielsko-pracowniczych.

Dla celów ostrożnościowych postuluje się, aby emisję pieniądza przekazywać do przed­siębiorstw w postaci komplementarnej waluty lokalnej, która służyłaby jedynie do przepro­wadzania wzajemnych rozrachunków pomię­dzy przedsiębiorcami oraz pomiędzy przed­siębiorcami a budżetami. Budżet miałby pra­wo zamiany tej waluty lokalnej na walutę le­galną.

- Stworzenie trwałych warunków konkurencyj­ności polskiej gospodarki. Inwestycje przedsię­biorców mogłyby się zwiększyć dodatkowo o kwotę około 70 mld zł rocznie.

- Stworzenie silnego mechanizmu antyinflacyj­nego. Wcześniejsze pojawienie się środków pieniężnych w gospodarce spowoduje, że zwiększony popyt napotka zwiększoną podaż towarów i usług co zapewni utrzymanie równowago towarowo-pienieżnej.

- Poszerzenie bazy podatkowej. Działalność w szarej strefie pozbawiona kwot dokapitalizowa­nia aktywów emisją pieniądza stanie ekono­micznie nieopłacalna

3. Reforma ustroju gospodarczego

Zespół ekspertów:

Uzupełnienie prawa gospodarczego o spółkę właścicielsko-pracowniczą jako podstawowej formy prawnej partnerskiego modelu stosunków przemysłowych.

Polacy pracując w kraju nie mogą być dłużej traktowani jak tani inwentarz. Mają prawo do współzarządzania i współwłasności. Z prawa gospodarczego należy wyrzucić talmudycznego ducha jego twórcy Moryca Allerhanda. Nie jest nam dłużej potrzebna cicha wojna pomiędzy pracodawcami a pracobiorcami.


 

lp

Postulat

Cel

 

Uzupełnienie kodeksu spółek handlowych o nową formę prawną prowadzenia działalności gospodar­czej w której:

1. Dysproporcja łącznych pożytków (zarobków i udziału w przyroście aktywów) pomiędzy pracodaw­cą a pracobiorcą nie powinna przekroczyć ustawowo ustalonych wskaźników. Wstępna propozycja to 1 do 10.

2. Plan własnościowy przedsiębiorstwa powinien za­wierać dwa wyodrębnione filary: kapitał statutowy oraz pracowniczy majątek produkcyjny.

3. Przedsiębiorstwo zobowiązane będą do wynego­cjowania z załogą regulaminu kapitalizowania na imiennych kontach pracowniczych przyrostu akty­wów przedsiębiorstwa uzyskiwanych z inwestycji odtworzeniowych a finansowanych w ciężar kosztów operacyjnych i z podziału zysku.

4. Przedsiębiorstwa powinny mieć urządzenia księ­gowe służące do ewidencji i audytu pracowniczego majątku pracowniczego pozwalające także na wyod­rębnienie kwot kapitału dofinansowanego emisją pie­niądza przez NBP.

5. Forma organizacji zarządu powinna zabezpieczać osiąganie konsensusu pomiędzy interesami kapitału statutowego i pracowniczego majątku produkcyjnego w kluczowych obszarach decyzyjnych.

- Otwarcie prawnej drogi zastępowa­nia konfliktowego, partnerskim mo­delem stosunków przemysłowych w przedsiębiorstwach.

- Uwłaszczenie pracowników na ma­jątku produkcyjnym. Otwarcie drogi do pełnej partycypacji ekonomicznej i politycznej pracowników w przedsię­biorstwach

- Otwarcie drogi do powstawania przedsiębiorstw „strukturalnie inno­wacyjnych” reagujących na potrzeby rynku całym swym organizmem, a nie tylko przy pomocy wyspecjalizowa­nych służb.

- Wyeliminowanie groźnych chorób pracy takich jak: frustracja, regresja, agresja, sublimacja.

- Skłonienie/zmuszenie przedsię­biorstw do stosowania „zarządzania przy otwartych księgach rachunko­wych” (open book management)

- Stworzenie możliwości akceptowa­nego społecznie sposobu powszech­nego rozproszenia emisji do gospo­darki.


 

Doprowadzenie do pełnego uregulowania przepisów dotyczących funkcjonowania związków gospodarczych o integracji produktowej na bazie prawa o wspólnych ustaleniach umownych.

Polska gospodarka nie jest skazana na model oligarchiczny. Można budować silną gospodarkę wzorując się na azjatyckich konglomeratach.


 

lp

Postulat

Cel

 

Prawne uregulowanie funkcjonowania kon­glomeratów (związków gospodarczych o inte­gracji produktowej) mogących działać w spo­sób trwały i zorganizowany, a w szczególno­ści:

1. Wydanie rozporządzeń wykonawczych do Międzynarodowego Standardu Sprawozdaw­czości Finansowej nr 11 - wspólne ustalenia umowne celem umożliwienia organizacji wzajemnych rozrachunków pomiędzy wspól­nikami wspólnych ustaleń umownych z za­chowaniem wymogów stawianych umowom wspólnie kontrolowanym.

2. Uzupełnienie kodeksu spółek handlowych o rozdział o konglomeratach. Wzorcem może być rozdział o „Stowarzyszeniach do Po­szczególnych Czynności Handlowych na Wspólny Rachunek” z prawa zaboru austro-węgierskiego

Celem wdrożenia koncepcji związków go­spodarczych o integracji produktowej jest:

- zastąpienie umów konsorcjalnych i umów kontraktacyjnych nowoczesnymi umowami wspólnie kontrolowanymi.

- obniżenie progu inicjatywy gospodarczej poprzez rozłożenie ryzyka biznesowego.

- obniżenie kosztów transakcyjnych poprzez

zawiązywanie się trwałych więzi o charakte­rze formalnym i nieformalnym.

- przyspieszenie rozwoju gospodarki lokalnej i regionalnej opartej o zaufanie.

- zniesienie tajemnicy handlowej w ramach stowarzyszenia

- umożliwienie małym podmiotom korzysta­nia z „efektu skali” poprzez specjalizację w ramach procesu technologicznego i przemy­ślane inwestowanie.

- zwiększenie płynności finansowej podmio­tów zrzeszonych.

4. Reforma ustroju rolnego

Zespół ekspertów: …..

Oparcie ustroju rolnego o umowy wspólnie kontrolowane pomiędzy rolnikami (i ich organizacjami), przetwórcami i handlem.

Nie temu, który się zgodził nie dzieję się krzywda. Krzywda nie dzieję się temu, który zgodził się na uczciwych zasadach.


 

lp

Postulat

Cel

 

Podstawy prawne funkcjonowania ustroju rolnego powinny bazować na prawie o wspólnych ustale­niach umownych, o których była mowa w po­przednim punkcie przy omawianiu założeń ustawy o związkach gospodarczych o integracji produkto­wej.

Integracja produktowa powinna obejmować rolni­ków, przetwórców i handel. KONIECZNIE HAN­DEL!!!

Dlaczego?

Rolnictwo jest takim obszarem działania, w któ­rym wykorzystanie siły państwa do wprowadzenia umów wspólnie kontrolowanych jest szczególnie oczekiwane, ze względu na słabą siłę przetargową rolników w stosunku do przetwórców i handlu. Umowy te przełamują praktykę zawartą w paremii prawniczej volenti not fit iniuria (temu, który się zgodził nie dzieje się krzywda). Z mocy prawa wspólnicy umów wspólnie kontrolowanych muszą uczestniczyć we wszystkich działaniach mających wpływ na kształtowanie się udziałów ze wspól­nych działań i wspólnych przedsięwzięć.Prawo wspólnych ustaleń umownych znosi zmorę gospo­darki liberalnej, czyli tajemnice handlowąi wpro­wadza pełna przejrzystość operacji biznesowych.

- Stworzenie warunków do ukształtowa­nia się gospodarki samo-koordynującej się.

Branża rolno-spożywcza, ze względu na bardzo długie cykle produkcyjne w rol­nictwie powinna być wyjęta spod rygo­rów klasycznej gospodarki rynkowej. Za niedopasowanie podaży do popytu go­spodarka rolna ponosi potworne koszty. Wiedziano o tym w okresie, gdy podsta­wą ustroju rolnego były umowy kontrak­tacyjne. Jednak okazały się one mało przydatne w warunkach gospodarki ryn­kowej. Nie gwarantowały równomierno­ści rozłożenia ryzyka biznesowego po­między uczestnikami tych umów. Wielo­stronne umowy wspólnie kontrolowane eliminują tę niedogodność.

- Doprowadzenie do większej stabilizacji cen artykułów rolnych gwarantujących gospodarstwom rolnym stabilność do­chodów.

- Odzyskanie przez polskich producen­tów dostępu do handlu detalicznego ar­tykułami spożywczymi.

5. Reforma ustroju samorządowego

Zespół ekspertów: …..

Wprowadzenie dwu ławowego organu samorządu terytorialnego z ławami: budżetową i gospodarcza, w której zarządzanie odbywałoby się poprzez osiąganie konsensusu pomiędzy tymi ławami.

Ktoś musi ciągle władzom przypominać prostą prawdę, że „na podatki trzeba zarobić”.

lp

Postulat

Cel

 

Wprowadzenie dwu-ławowego organu zarzą­dzającego w organach samorządowych naj­niższych szczebli zawierających: ławę budże­tową i ławę gospodarczą.

Wprowadzenie obowiązku osiągania konsen­susu pomiędzy obu ławami we wszystkich sprawach mogących mieć wpływ na gospo­darkę lokalną.

- Uczynienie władzy lokalnej ważnym gra­czem gospodarczym.

- Doprowadzenie do lepszego wykorzystania lokalnych zasobów.

- Podporządkowanie szkolnictwa wymogom gospodarek lokalnych.

6. Reforma systemu podatkowego

Zespół ekspertów: …..

Postulujemy radykalne obniżenie kosztów poboru podatków. Kierujemy się filozofią, że nie opodatkowujemy ludzkiego wysiłku, ale ponosimy koszty korzystania z infrastruktury państwa oraz jego zasobów materialnych i ludzkich.

Nie może być tak, abykoszt poboru podatku przekraczał jego wysokość - jak to się niejednokrotnie dzieje.

System podatkowy nie powinien być głównym narzędziem redystrybucji dochodów

Nie może tak być, aby państwo najpierw pozwalało okradać współplemieńców a później dzieliło się z okupantami łupem.


 

lp

Postulat

Cel

 

Całkowicie rezygnujemy z podatku dochodowego jako wyjąt­kowo demotywacyjnego i obarczonego ogromnym kosztem jego poboru.

Tradycyjną, redystrybucyjną funkcję podatku dochodowego zastępujemy działaniami o charakterze administracyjnym. Państwo powinno ustalać granicę dochodów poza którą przed­siębiorczość staje się normalną grabieżą współobywateli.

Podstawą finansowania potrzeb budżetowych powinny być podatki pośrednie jak VAT i Akcyza.


 


 

Państwo ma obowiązek kon­troli procesu rozkładania się bogactwa wśród obywateli i może to zrobić w obszarze gospodarki a nie budżetu.

 

Zastępując podatek dochodowy postulujemy:

Dla rolników:

pozostajemy przy podatku gruntowym z wysoką progresją po­wyżej 100 h. Od zatrudnianych pracowników rolnicy płaciliby podatek jak przedsiębiorcy.

Dla przedsiębiorców:

podatek od właścicieli oraz od zatrudnionych przez nich pra­cowników pobierany według taryfy uzależnionej od wielkości miejscowości w której prowadzona jest działalność:

- miasto stołeczne -100% kwoty bazowej*

- miasta wojewódzkie - 80% kwoty bazowej

- miasta powiatowe - 70% kwoty bazowej

- pozostałe - 60% kwoty bazowej

- obszary zagrożone strukturalnym bezrobociem – 50% kwoty bazowej.

oraz kwalifikacji kadry:

- wykształcenie średnie i poniżej – mnożnik 1

- wykształcenie ponad maturalne – mnożnik 1.1

- wykształcenie wyższe – mnożnik 1.2

Osoby utrzymujące się z umów zleceń, umów o dzieło i in­nych umów o podobnym charakterze opodatkowani byliby na równi z przedsiębiorcami.

Osoby utrzymujące się z niewiadomego źródła – 200% kwoty bazowej.

* kwota bazowa wyliczona tak, aby pokrywać ubytek podatku dochodowego wynosiłaby około 200 zł miesięcznie.


 


 


 


 


 


 


 


 

Stymulowanie rozwoju go­spodarki lokalnej i regional­nej.


 


 


 

Partycypacja przedsiębior­ców w kosztach kształcenia pracowników


 

Kraków 27 czerwca 2015 r.

nikander
O mnie nikander

Józef Kamycki - obecnie na emigracji wewnętrznej

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze

Inne tematy w dziale Polityka