Nowa Energia Nowa Energia
96
BLOG

Sieci handlowe w niepewnych czasach stawiają na własną energię

Nowa Energia Nowa Energia Gospodarka Obserwuj notkę 0
Ceny energii rosną, stabilność dostaw stoi pod znakiem zapytania. W takiej sytuacji taniej i bezpieczniej jest liczyć na siebie. Tym tropem idą sieci handlowe, które coraz śmielej inwestują w odnawialne źródła energii.

Rachunki za prąd i ogrzewanie idą w górę. Coraz więcej osób każdą wydawaną na to złotówkę ogląda z każdej strony. Nie inaczej postępują sieci handlowe, które szukają rozwiązań, żeby zmniejszyć koszty i zapewnić sobie energię.

 „W kwietniu br. podpisaliśmy umowy z dostawcami, którzy zaopatrują wszystkie nasze obiekty – 237 marketów, 3 centra dystrybucyjne oraz wrocławską centralę firmy – w zieloną energię pochodzącą wyłącznie z odnawialnych źródeł. Stopniowo montujemy także instalacje fotowoltaiczne. W 2021 r. umieściliśmy testowo na dachu jednego ze sklepów Kaufland we Wrocławiu panele fotowoltaiczne o mocy 167,2 kWp, które pozwalają na pokrycie 14% zapotrzebowania energetycznego sklepu, generując 150 000 kWh rocznie. W nadchodzącym półroczu planujemy montaż kolejnych 3 instalacji – w Gliwicach, Lublinie i Piastowie. Pracujemy już nad pozyskaniem niezbędnych pozwoleń, dzięki którym w najbliższych latach przeprowadzimy instalację paneli fotowoltaicznych w kolejnych obiektach naszej sieci w Polsce” – opowiada Jerzy Piątek z Kaufland Polska.

Kaufland korzysta również z neutralnego sposobu ogrzewania i chłodzenia pomieszczeń. Od 2012 roku w nowych sklepach stosowana jest technologia odzysku ciepła odpadowego, która łączy funkcję instalacji chłodniczej, a także klimatyzacji i ogrzewania budynku.

„Dzięki zastosowanemu rozwiązaniu do ogrzewania bądź chłodzenia marketów zamiast paliw kopalnych wykorzystuje się w całości odzysk ciepła odpadowego z instalacji chłodniczo-klimatyzacyjnej, wraz ze zintegrowaną pompą ciepła. Instalacje tego typu funkcjonują już w 63 naszych sklepach. Oszczędność w zakresie zużycia energii umożliwiają nam działania w obszarze chłodnictwa, które generuje średnio 700 tys. kWh rocznie w każdym markecie” – wylicza Jerzy Piątek

„Biedronka” dysponuje instalacjami fotowoltaicznymi na 118 obiektach. Do końca 2025 r. ma ich przybyć 2 tys. Będą się składać ze średnio 110 paneli o mocy do 50 kWp. Do końca tego roku zaplanowano uruchomienie 500 instalacji.

„Instalacje fotowoltaiczne będą dostarczały najwięcej energii w okresach letnich, w których zapotrzebowanie na energię elektryczną jest największe. Pozwoli to odciążyć sieci przesyłowe oraz elektrownie, obniżając ryzyko ograniczeń w dostawie energii, które zwłaszcza obecnie w czasie niedoborów węgla i gazu stanowią poważne wyzwanie dla krajowej energetyki. Obecnie mamy 118 instalacji tego typu, a zatem zwiększenie ich liczby do 2118 realnie ograniczy zużycie przez nas energii z węgla” – tłumaczy Natalia Rompska-Żuk, menedżer ds. zarządzania energią w sieci Biedronka.

W stolicy działa „Żabka”, którą od innych sklepów tej popularnej sieci odróżnia to, że jest samowystarczalna energetycznie, a całe zasilanie czerpie z „zielonych” źródeł.

„Troszczymy się o ludzi i ich otoczenie, dlatego wspólnie z naszymi franczyzobiorcami, pracownikami oraz klientami podejmujemy inicjatywy proekologiczne w obszarach zielonej energii i transportu, czystego powietrza i gospodarki o obiegu zamkniętym. Przykładem takiego projektu jest pierwsza, w 100% zasilana zieloną energią Żabka, którą otworzyliśmy w Warszawie. Sklep będzie pełnił rolę naszego laboratorium, w którym zamierzamy testować przyjazne środowisku rozwiązania, pokazując w jakim kierunku będzie rozwijać się przyszłość handlu” – mówi Tomasz Suchański, prezes zarządu firmy Żabka Polska.

Na dachu sklepu zamontowano 40 paneli fotowoltaicznych, a instalację wyposażono w magazyn energii. Dlatego wyprodukowany przez nią prąd wykorzystywany jest nie tylko w ciągu dnia. Obiekt korzysta też z energii elektrycznej dostarczanej z wiatrowej farmy Wierzcholas.

„Zainstalowaliśmy w sklepie i w jego otoczeniu ok. 20 różnorodnych rozwiązań sprzyjających środowisku. Są to między innymi: pionierskie rozwiązania, takie jak podłoga kinetyczna czy szyby z kropkami kwantowymi pozyskujące energię z promieni słonecznych” – dodaje Adam Manikowski, wiceprezes zarządu firmy Żabka Polska.

Inflacja i zawirowania z dostępem do surowców energetycznych coraz mocniej pchają do tego, żeby szukać alternatywnych rozwiązań. W takich okolicznościach z pomocą przychodzą OZE. Oprócz względów ekonomicznych, prowadzą w stronę samowystarczalności, a przy tym wszystkim są ekologiczne.

Blog poświęcony energetyce - zielonej, konwencjonalnej, transformowanej

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka