Jowisz, ujęcie z sondy Juno. Fot. Twitter/Tara Greene

Sonda Juno nad chmurami Jowisza. NASA opublikowała niesamowity film

Redakcja Redakcja Badania i rozwój Obserwuj temat Obserwuj notkę 10
Narodowa Agencja Aeronautyki i Przestrzeni Kosmicznej (NASA) opublikowała film z sondy Juno. Bliskie przeloty wokół Jowisza pozwalają skorygować wiele dotychczasowych hipotez naukowych dotyczących planety największej w naszym układzie słonecznym.

Sonda Juno. 41. przelot nad Jowiszem

Opublikowane właśnie przez NASA w mediach społecznościowych nagranie zostało wykonane na początku kwietnia tego roku. Sonda Juno wykonała wówczas 41. przelot nad Jowiszem - rozpędziła się do aż 210 tysięcy km/h.

Polecamy:

Rosja szuka drogi wyjścia z sankcji. Receptą mogą okazać się kryptowaluty

Największa giełda kryptowalut w poważnych tarapatach. Jest na skraju bankructwa?

Sonda znajdowała się na wysokość zaledwie 3,3 tysięcy kilometrów nad chmurami planety.

Materiał wykonany przez Juno pozwala podziwiać nowe wiry konwekcyjne na Jowiszu. Jeden z nich znajduje się pomiędzy charakterystyczną Wielką Czerwoną Plamą a antycyklonem o nazwie S2-AWO A7. To punkt Clyde'a. Nowy wir znajduje się na południowej półkuli planety.

Sonda Juno pozwala lepiej poznać Jowisza

Zdaniem naukowców, nagrania z sondy Juno udowadniają, że zjawiska, które zachodzą w gęstej atmosferze Jowisza są o wiele bardziej dynamiczne, niż dotąd sądzono. Kolejne badania, przeprowadzone z pomocą instrumentu badawczego JIRAM, wskazują, że ciemne obszary atmosfery giganta są znacznie gorętsze od jaśniejszych.

Gęsta atmosfera Jowisza składa się z trzech warstw. Najwyższa to przede wszystkim amoniak; środkowa - amoniak i siarka; najniższa - woda i lód. Dzięki Juno, wykonującej bliskie przeloty nad Jowiszem, naukowcy będą mogli lepiej zmapować planetę. Pomogą w tym zainstalowane na pokładzie sondy spektrometr na podczerwień i radiometr mikrofalowy.

Misja kosmiczna sondy Juno

Sonda Juno rozpoczęła swoją kosmiczną podróż 5 sierpnia 2011 roku. Rakieta Atlas V wyniosła ją poza Ziemię. W lipcu 2016 roku, po niemal pięcioletniej podróży, dotarła do celu. Pierwotnie jej misja miała zakończyć się w ubiegłym roku. NASA zdecydowała się przedłużyć ją do co najmniej 2025 roku.

W czerwcu 2021 roku Juno wykonała bliski przelot obok Ganimedesa, największego księżyca w Układzie Słonecznym. Jego średnica wynosi niecałe 5300 kilometrów. Dla porównania, średnica Księżyca, satelity Ziemi, ma niemal 3500 kilometrów.

Jowisz, Ganimedes, sonda Juno, Salon24.pl
Zdjęcie Ganimedesa, czyli księżyca Jowisza wykonane z sondy Juno. Fot. PAP/NASA/Newscom

W momencie największego zbliżenia Juno znajdowała się ponad dziesięciokrotnie bliżej Jowisza niż satelity krążące na orbicie geosynchronicznej w stosunku do Ziemi. Sonda poruszała się z prędkością około pięć razy wyższą niż w czasie misji Apollo, których celem była eksploracja Księżyca.

Źródło: ClickHeart TV 2

KW

Czytaj  dalej:

Nieoczekiwany ruch Chin. Pozbędą się 50 milionów zagranicznych komputerów

Su-27 sieje postrach w szeregach rosyjskiej armii. Brawurowa akcja myśliwców

Gepardy - hit czy złom od Niemców dla wojska Ukrainy?

Google z okazji Dnia Ziemi rezygnuje ze swojego logo i pokazuje, jak niszczymy Ziemię