pasażer pasażer
169
BLOG

Nowoczesne techniki ochrony zabytków

pasażer pasażer Polityka Obserwuj notkę 1

 

Z zabytkowymi budowlami, zwłaszcza znajdującymi się w biznesowo atrakcyjnym punkcie miasta, jest ten problem, że albo zachowamy zabytek, ale nie zbudujemy tam wieżowca, centrum handlowego itp., albo odwrotnie. W przypadku, gdy obiekt przedstawia znaczną wartość historyczną, preferujemy pierwszy wariant, a dopilnowanie sprawy powierzamy urzędnikowi zwanemu konserwatorem zabytków. Działa on w sposób następujący - obiekty warte zachowania wpisuje na listę, zwaną rejestrem zabytków: takich obiektów nie wolno burzyć. Kto zburzy - podlega karze. Z kolei, jeśli konserwator nie wpisze do rejestru czegoś, co powinno było się tam znaleźć - odpowiedzialność spada na niego.

Brzmi nieźle? Hmmm... Lokomotywy parowe też kiedyś były niezłe, podobnie jak czarno-biała telewizja. Ale dziś, w dobie kolei TGV? W dobie rzeczywistości wirtualnej? W dobie gofrów z cukrem, śmietaną, malinami i polewą czekoladową?

Otóż właśnie, dziś to już przeżytek. Dziś budowla może być jednocześnie w rejestrze zabytków, być rozebrana, a przy tym nikomu nie dzieje się krzywda i wszyscy są zadowoleni. Rezultat taki osiąga się dzięki następującej technologii: obiekt wpisuje się do rejestru zabytków po rozpoczęciu rozbiórki, w momencie, gdy każdy widzi, że takiej ruiny to już nie ma po co zostawiać, następnie przez kilka dni powtarza się taką oto procedurę - kategoryczne żądanie przerwania rozbiórki, włącznie z interwencją policji, połączone z dalszymi pracami ekipy budowlanej, aż do pozamiatania terenu przez woźnego.

Oto doskonały przykład zastosowania tej techniki przy  z a b e z p i e c z e n i u zabytkowej fabryki Kamlera przy ul. Dzielnej w Warszawie:

http://wiadomosci.onet.pl/2682,2171307,zamiast_zabezpieczenia_rozbiorka_zabytkowej_fabryki_kamlera,wydarzenie_lokalne.html

Proszę nie przeoczyć ostatniego akapitu, który pokazuje, że ta nowoczesna metodologia kryje w sobie dodatkowe możliwości. Oto bowiem inwestor (burzący) zapowiada proces o odszkodowanie za wstrzymanie prac. Jeśli wygra, pula ogólnych korzyści powiększy się o niespodziewany zarobek inwestora, pokryty pewnie z jakichś pieniędzy budżetowych, czyli niczyich.

 

PS.  Tak jak przypuszczałem, czujny administrator nie dał się nabrać i dał do "Kultury" (może do "Historii"? "Wspomnień"?), choć chciałem go oszukać i przemycić notkę do "Polityki".  Oczywiście administrator ma rację, wszak nie ma tu nic o Kaczyńskim, zwierzętach futerkowych, ani nawet o Janie Pospieszalskim.
 

pasażer
O mnie pasażer

Produkty, których reklama pojawia się powyżej, to badziewie. Nie polecam. Zdjęcia: © pasażer. Kopiowanie zdjęć z bloga w celach innych niż prywatny użytek domowy wyłącznie za zgodą autora. Po co się powtarzać: → Prawicowa publicystyka środka w formacji młyna → Szkodliwość promieniowania radioaktywnego - cicha rewolucja → Rura II. Decydujące starcie → Kiedy EU-Salon? W kinach:                      zobacz ->  Więcej filmów Kochankowie z Księżyca. Moonrise Kingdom     Operacja Argo   Anna Karenina  

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze (1)

Inne tematy w dziale Polityka