Past News Past News
2843
BLOG

Minister Nowak czysty jak paliwo (3)

Past News Past News Gospodarka Obserwuj notkę 7

<<< poprzedni wątek

         O roli Ministra Sławomira Nowaka w obsadzie rad nadzorczych państwowych spółek przez jego kolegów ze spółki Signum Promotion spekuluje prasa od tygodnia. Większość mainstreamowych mediów zadowoliła się przyjęciem do wiadomości rządowej wersji zdarzeń. Ten wyjątkowo intrygujący temat - o ludziach interesu z najbliższego otoczenia obecnego Szefa Gabinetu Politycznego Premiera  - o czym pisałem wcześniej – jednak szybko ucichł. Został zdominowany, a potem wręcz zastąpiony innymi „njusami”, które okazały się „bardziej ciekawe” dla większości osób kierujących ogólnopolskimi redakcjami. Jest to zadziwiające tym bardziej, że zarzuty o nepotyzm i kumoterstwo, niejako same z siebie, prowokują do zadania pytania: kim są ewentualni protegowani? Odpowiedź na to pytanie jest równie ciekawa - jeśli nie ciekawsza - od samego zarzutu.

        Okazuje, że koledzy Ministra Nowaka z Signum Promotion, pochodzą z arcyciekawego środowiska biznesowego, w którym przez cała lata funkcjonował m.in. Jacek Dębski, podejrzewany o współpracę z mafią polityk i były minister sportu, zastrzelony kilka lat temu w porachunkach gangsterskich. Co więcej, obaj panowie z Signum Promotion, którzy po wyborach wygranych przez PO – dziś nadzorują w państwowe firmy - kilka miesięcy temu „wpuścili” do własnej spółki osobę, która jeszcze niedawno była „finansowym mózgiem” JK Energy & Logistics. To jedna z najbardziej znanych firm, której działalność badali śledczy zajmujący się walką z tzw. mafią paliwową (patrz: ostatni post). Wspomnianym finansistą jest Jacek Konopa, dzisiejszy wspólnik Signum Corporate Finance (tak brzmi obecna nazwa spółki założonej przez Sławomira Nowaka, dawniej: Signum Promotion)

        Jaka była rola tego eksperta od finansowej „papierologii” w okresie poprzedzającym likwidację firmy JK Energy & Logistics? Możemy się jedynie domyślać. Więcej światła rzucić może spojrzenie z szerszej perspektywy na posunięcia biznesowe tej wyjątkowo ustosunkowanej spółki paliwowej.

        Rok 2004, w który Konopa dołączył do JK Energy & Logistics był rokiem szczególnym dla firmy. Z jednej strony był to czas, w którym firma w niejasnych okolicznościach wygrała potężny przetarg. Dzięki niemu, spółka J. Kozłowicza stała się dostawcą paliw dla największego państwowego operatora kolejowych przewozów towarowych. Z drugiej strony – śledczy wyspecjalizowani w zwalczaniu mafii paliwowej już zaczęli deptać im po piętach. Jesienią 2004 r. red. Anita Gargas tak to opisała w swoim artykule:

        „W ubiegłym tygodniu do Prokuratury Okręgowej w Warszawie trafiło zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa przez członka zarządu PKN Orlen Janusza Wiśniewskiego, który mógł działać na szkodę spółki. Chodzi o przetarg ogłoszony przez PKP Cargo na dostawę 33 tys. ton oleju napędowego, w którym startował Orlen, Lotos i JK Energy&Logistics. Wiśniewski w ostatniej chwili zmienił warunki oferty Orlenu, co sprawiło, że wygrała mało znana spółka JK Energy&Logistics. Orlen stracił na niezrealizowanym kontrakcie prawie 93 mln zł.”

        Jaką rolę odegrał w tej sytuacji Jacek Konopa, spec od finansów w JK Energy & Logistics? Wiadomy jest skutek jego działań - firma w rok później zwinęła swoją działalność. Co stało się z majątkiem JK Energy& Logistics? Gdzie trafiły zyski pochodzące z intratnego przetargu na dostawy paliw dla PKP Cargo? Bez większego ryzyka można stwierdzić, że odpowiedź na to pytanie powinien znać dyrektor finansowy i członek zarządu JK Energy & Logistics w jednej osobie - Jacek Konopa. Bez wątpienia, dysponuje on ogromną wiedzą - zarówno oficjalną jak i nieoficjalną - na temat całej inżynierii finansowej tej spółki.

        Prawdopodobnie dlatego, z jednej firmy Kozłowicza, Konopa trafił niemal od razu do drugiej. Wzajemne zaufanie i poczucie lojalności zaprocentowało. Tym razem otrzymał już fotel prezesa zarządu spółki Eko-Service z siedzibą w Gliwicach. Jak wynika z dokumentacji URE (Urzędu Regulacji Energetyki) – zajmuje się również „obrotem paliwami ciekłymi” i to od 1999 r. Zawsze legalnie? Raczej nie. W elektronicznym archiwum Izby Celnej w Poznaniu znajdują się ślady świadczące o tym, że ostatnio celnicy zarekwirowali olej napędowy należący do Eko-Service, a następnie sprzedali go w ramach tzw. oferty likwidacyjnej z wolnej ręki. Prezesem spółki był wtedy Konopa i pozostał nim aż do października b.r. Niedawno zastąpił go pewien cudzoziemiec o rosyjskobrzmiącym nazwisku - Aliaksandr Semianiuk.

        Kiedy Jacek Konopa związał się z firmą założoną przez Sławomira Nowaka, obecnego Szefa Gabinetu Politycznego Premiera Donalda Tuska?

        Formalnie nastapiło to w marcu tego roku. Oznacza to, że przez pół roku Konopa łączył rolę zarządcy majątku Jerzego Kozłowicza z rolą wspólnika w firmie Signum Corporate Finance, w której dziś jest udziałowcem. Tam poznał wieloletniego znajomego ministra Nowaka, Piotra Chajderowskiego, który obecnie zasiada w radzie nadzorczej jednej z największych firm paliwowych w Polsce i w Europie – Lotos S.A. Wydaje się, że na uwagę zasługuje właśnie ten związek personalny.

        Z jednej strony – Jacek Konopa - spec od inżynierii finansowej, który zdobywał doświadczenia zawodowe na samym styku polityki i prywatnego biznesu paliwowego, których patologiczne skutki od lat znajdują się pod lupą prokuratorów zajmujących się walką z tzw. mafią paliwową w Polsce. Z drugiej strony – Piotr Chajderowski - zaufany partner biznesowy obecnego szefa Gabinetu Politycznego Premiera RP, niedawno oddelegowany do nadzoru nad gigantem paliwowym, w którym największym udziałowcem jest Skarb Państwa.

        Obydwu panów łączy wspólny interes - w jednej spółce, założonej przez szefa Gabinetu Politycznego Premiera. Choć oficjalnie Piotr Chajderowski pozbył się udziałów w spółce Signum Corporate Finance, nie można wykluczyć, że wspólnota interesów niedawnych wspólników funkcjonuje nadal. A jeśli tak, to trudno nie zauważyć wyraźnego konfliktu interesów między dwoma podmiotami gospodarczymi w tej samej branży - państwowym kolosem paliwowym i siecią powiązanych ze sobą prywatnych społek kontrolowanych Jerzego Kozłowicza, tak dobrze znanego organom ścigania.

        Co z tego wyniknie? Doświadczenie pokazuje, że szukając wyniku takiego „równania” niesposób nie wrócić pamięcią do znanych praktyk JK Energy & Logistics przy przetargu na dostawy paliw do PKP Cargo w 2004 r. Przypomnijmy to, na koniec tej krótkiej histrorii o zdolnym analityku finansowym, raz jeszcze. Spółka Kozłowicza - z Jackiem Konopą w zarządzie - wyeliminowała wtedy z gry o potężne pieniądze z handlu paliwem dwóch państwowych gigantów paliwowych. Był nim koncern PKN Orlen, ale również i Lotos S.A., w którego radzie nadzorczej dziś zasiada kolega Jacka Konopy, Piotr Chajderowski.

* * *

Zobacz też: Krótki epizod kolegi Sławomira Nowaka w LOTOSie, Salon24.pl, 29.04.2009

Past News
O mnie Past News

 

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka