pies25 pies25
290
BLOG

POGARDA - przedruk

pies25 pies25 Polityka Obserwuj notkę 7

Pozwolę sobie przedrukować ciekawą, a ukrytą nie wiem dlaczego notkę blogera Gasipes'a, który mam nadzieję nie ma nic przeciwko, jakby co. Link do oryginału: gasipies.salon24.pl/348668,pogarda


 

Pogarda - Joanna Lichocka i Maria Dłużewska

Przesłane przez dnia 28 wrz 2011 z takim oto opisem

"Jestem pod dużym wrażeniem filmu dokumentalnego Marii Dłużewskiej i Joanny Lichockiej „Pogarda", którego premiera odbyła się dziś wieczorem w warszawskim kinie „Palladium". Film ten jest w pewnej mierze kontynuacją poprzedniego dokumentu autorek „Mgły". O ile, „Mgła" była pierwszym filmem o katastrofie pod Smoleńskiem, o tyle „Pogarda" jest filmem kolejnym, ale mimo to ekspresyjnym i poruszającym, godnym zapamiętania. Sześciu członków rodzin osób poległych 10 kwietnia 2010 ( 2 mężczyzn i 4 kobiety -- 4 wdowy, wdowiec i brat) mówi nie tyle o samej tragedii, ale o tym, co nastąpiło potem, o tytułowej pogardzie, jaką władze rosyjskie i w III RP potraktowały rodziny „smoleńskie".

Wstrząsające zestawienie słów ministra Millera, który łże jak najęty, że nic mu nie wiadomo o niszczeniu wraku z fragmentem filmu ukazującym właśnie owo systematyczne, zaciekłe cięcie resztek samolotu, rozbijanie ich; z miną nienawistnego człowieka, który mówi, że rodzinom „smoleńskim" chodzi o odszkodowanie finansowe.

Oglądając to wszystko, trudno się dziwić wdowie po ministrze Tomaszu Mercie -- Marcie, iż cytuje ona słowa piosenki śpiewanej przez Jacka Kaczmarskiego, a wcześniej przez Bułata Okudżawę („Każdy twój wyrok przyjmę twardy. Przed mocą Twoją się ukorzę. Ale chroń mnie Panie od pogardy... Od nienawiści strzeż mnie Boże.)

Ryszard Czarnecki"  www.youtube.com/watch


Bardzo ładny film, sam w nim występuję zresztą pod koniec. Niemniej jednak wypada dodać, że autorem słów tej "Modlitwy" jest Tenenbaum. Natomiast Bułat Okudżawa śpiewał inną piosenkę, też Modlitwę i też ładną, ale inny tekst i inna melodia - poniżej po polsku dziewczyna (niestety nie wiem kto, nie znam nazwiska)  ładnie wyciąga Modlitwę Okudżawy:

 

Przesłane przez dnia 8 wrz 2010

Modlitwa Bułata Okudżawy (przekład na język polski)  www.youtube.com/watch


Natomiast Modlitwa Tenenbauma wygląda tak:

Modlitwa o wschodzie słońca. Przemysław Gintrowski. Plac Zamkowy

Obchody I rocznicy Katastrofy Smoleńskiej. Dnia 10 kwietnia 2011 r. na warszawskim Placu Zamkowym Przemysław Gintrowski wystąpił w koncercie poświęconym pamięci Ofiar Katastrofy Smoleńskiej.

http://www.gintrowski.art.pl/gintrowski/
http://natan.sychut.com/

"Modlitwa o wschodzie słońca" Natan Tenenbaum

Każdy Twój wyrok przyjmę twardy
Przed mocą Twoją się ukorzę.
Ale chroń mnie Panie od pogardy
Od nienawiści strzeż mnie Boże.

Wszak Tyś jest niezmierzone dobro
Którego nie wyrażą słowa.
Więc mnie od nienawiści obroń
I od pogardy mnie zachowaj.

Co postanowisz, niech się ziści.
Niechaj się wola Twoja stanie,
Ale zbaw mnie od nienawiści
Ocal mnie od pogardy, Panie
.   www.youtube.com/watch

 


 

Zdziwiło mnie też ujęcie z wręczania odznaczeń - przypomnę, że p.o. Prezydenta Bronisław, oby żył wiecznie, wręczył Rosjanom 20 krzyży zasługi w maju 2010 za "akcję smoleńską" - znalazłem - jest

Wręczenie odznaczeń

Przesłane przez dnia 13 maj 2010

Ceremonia wręczenia odznaczeń za zaangażowanie w działania podjęte przez stronę rosyjską po katastrofie samolotu specjalnego pod Smoleńskiem obywatelom FR

www.youtube.com/watch


 

pies25
O mnie pies25

Pan karci milczących pasterzy przez proroka: "To nieme psy, niezdolne, by zaszczekać" __________ SIŁA ICH Fraszka Ogromne wojska, bitne generały, Policje - tajne, widne i dwu-płciowe - Przeciwko komuż tak się pojednały? - Przeciwko kilku myślom... co nienowe! Cyprian Kamil Norwid

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka