Eli Barbur Eli Barbur
2723
BLOG

FILM „BETAR” I MELANŻ

Eli Barbur Eli Barbur Polityka Obserwuj notkę 40

Dokumentalny film „Betar” opowiadajacy o konserwatywno-narodowym ruchu żydowskim w IIRP - może stać się punktem wyjścia do zastanowienia się nad sielankową polsko-żydowską historią. Istnienie wyłonionego z Betaru ŻZW - uczestniczącego obok ŻOB w powstaniu w getcie warszawskim - było od dziesięcioleci tzw. białą plamą nie tylko w Polsce, lecz także w Izraelu.

W Polsce do zatajenia prawdy historycznej o ŻZW przyczynili się nie tylko peerelowscy historycy, lecz także nie żyjący już bundowiec Marek Edelman, traktowany jak ikona wszechwiedzy o powstaniu. Nie chce mi się już gadać o tym facecie, którego maniacki antyizraelski bełkot przejmował mnie zawsze głęboką niechęcia. Izraelczycy odpowiadali mu pięknym za nadobne.

Mój dziadek Nahum Nir (Rafalkes), który był jednym z sygnatariuszy izraelskiej Deklaracji Niepodległości - w dzieciństwie jeździłem do niego na wakacje z Polski do Izraela - lubił mawiać, że bundowcy są gorsi nawet od komunistów*.. Problem z ŻZB w Izraelu polegał na tym, że np. w Jad Waszem przez wiele lat dominowali historycy z Polski z podobnego rozdania.

Ja sam o ŻZW nie wiedziałem nic, dopóki Mosze Arens nie zaczął się tym zajmować**. Film „Betar” przełamujący tabu o tym rewizjonistycznym ruchu i prawicowych bojowcach żydowskich, którzy na pl. Muranowskim walczyli pod flagami - polską i izraelską - jest oczywiście cholernie ważnym wydarzeniem. Niezależnie od tego, że maniera gadających głów lekko się przeżyła...

Nie przemawia do mnie argument reżysera Roberta Kaczmarka, że w 50-minutowym dokumencie nie miał czasu, żeby przedstawić prawdziwe tło historyczne, na którym wyrósł konserwatywno-narodowy ruch żydowski w międzywojniu. Trzeba było zastosować nowsze techniki, zwiększyć tempo, pokazać miejsca wydarzeń etc. - film dotarłby też do młodszych widzów.

Powstanie Betaru i jego związki z ideą legionową były odpowiedzią na potworną erupcję antysemityzmu w Polsce w latach 20-30., zwłaszcza po śmierci marszałka Piłsudskiego. To nie tak, że „endeckie mordy” zapałały nagle niepohamową miłością do ludu mojżeszowego - oni chcieli wykopać Żydów do Palestyny, a Betar właśnie do tego przygotowywał młodzież...

Był to więc dosyć dziwny melanż i dziwny paradoks, którego zwieńczeniem były potem „dwie flagi” nad walczącym gettem, których przestraszył się Stroop. Mnie interesuje to dodatkowo, gdyż naturalnymi sojusznikami Izraela w Europie i w Stanach - stają się teraz środowiska konserwatywne.

@

OFF-TOPIC... Ze względów ogólnoedukacyjnych - tudzież dla równowagi psychicznej - chętnie ujrzałbym dokumentalne dokrętki z jakimiś fajnymi weteranami pałkarstwa z ONR - a potem można by pogadać z normalnymi ludźmi w Polsce przy dobrze schłodzonym C2H5OH niekoniecznie koszernym.

@

*Pisałem o tym już kiedyś: http://prawdalezynawierzchu.salon24.pl/129677,edelman-antybohater

**książka „Flagi nad gettem” wydana w Izraelu w 2009. i przetłumaczona na polski przez Michała Sobelmana.



 



 



 



 



 



 

Eli Barbur
O mnie Eli Barbur

STARAM SIĘ GADAĆ DO RZECZY. Opublikowałem powieści „ GRUPY NA WOLNYM POWIETRZU ” (Świat Literacki, W-wa 1995 i 1999) i „ STREFA EJLAT ” (Sic!, W-wa 2005); tom opowiadań ” TEN ZA NIM ” (Świat Literacki, W-wa 1996); ” WZGÓRZA KRZYKU” (Świat Literacki, W-wa 1998) - zbiór reportaży i wywiadów zamieszczanych w latach 90. w GW i tygodniku Wprost; „WŁAŚNIE IZRAEL” (Sic!, W-wa 2006) - wywiad-rzeka o Izraelczykach.  “ TSUNAMI ZA FRAJER. Izrael - Polska - Media” (wyd. Sic!, W-wa 2008) - zbiór felietonów blogowych, zamieszczanych w portalach: wirtualnemedia.pl i salon24.pl.; פולין דווקא (Właśnie Polska)- reportażowa opowieść o Polsce z rozmowami o kulturze - Jedijot Sfarim, Tel Awiw 2009; WARSZAWSKI BEDUIN (Aspra-Jr, W-wa 2012)- biografia Romana Kesslera. @ ZDZICHU: WITH A LITTLE HELP OF HUMAN SHIELDS. Spiro Agnew: The bastards changed the rules and didn’t tell me. I LOVE THE SMELL OF NAPALM IN THE MORNING (Apokalipsa teraz). "Trzeba, żeby pokój, w którym się siedzi, miał coś z kawiarenki" (Proust). MacArthur: Old soldiers never die; they just fade away. Colombo: Just give me the facts. "Fuck the Cola, Fuck the Pizza, all we need is Slivovica". Viola Wein: Lokomotywa na Dworcu Gdańskim nie miała nic wspólnego z wierszem Juliana Tuwima. FUCK IT! AND RELAX (John C. Parkin)

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka