QUANT QUANT
2577
BLOG

Najdłuższe i najcięższe

QUANT QUANT Rozmaitości Obserwuj notkę 2

Kolej to nie zawsze negatywne skojarzenia. Widok lokomotyw i wagonów, ruch pociągów, plątanina torów u wielu osób wywołuje przyjemne drżenie serca i wspomnienia z dzieciństwa.

Informacje powszechnie znane powszednieją, mniej znane – intrygują i zaciekawiają.

Do niedawna sądzono, że tradycyjne pociągi nie będą w stanie jeździć szybciej niż 300-350 km/h (obawiano się, że ograniczenie siły pociągowej wynikające ze stosunkowo niewielkiej przyczepności kół napędnych do szyn uniemożliwi pokonanie oporów ruchu towarzyszących większym prędkościom), a tu kolejna niespodzianka – TGV i 574,8 km/h.
 
 
 
O TGV to tak na marginesie, ponieważ wpis jest właściwie o niezwykłych pociągach towarowych. Niezwykłych, bo najdłuższych i najcięższych.
 
Mauretania.
Linia kolejowa łącząca kopalnię rudy żelaza na północy kraju z portem Nouadhibou (d. Port Etienne) nad Oceanem Atlantyckim. Kursujący po niej pociąg towarowy składa się z ponad dwustu wagonów (21.000 ton ładunku) prowadzonych przez 4 lokomotywy spalinowe. Przez pewien czas był to najdłuższy (trzykilometrowy) i najcięższy pociąg na świecie.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ruch pociągu nie odbywa się bezproblemowo. Przecinająca Saharę linia kolejowa jest bez przerwy zasypywana piaskiem. Ekipy z zorganizowanych co 100 km baz nieustannie usuwają go z toru. Piasek ten jest tak agresywny, że zarówno szyny jak i ruchome części lokomotyw i wagonów wytrzymują jedynie 1/6 okresu normalnej żywotności.
 
Australia.
Ruda żelaza wydobywana w Regionie Pilbara (zach. Australia) jest transportowana koleją do portu w Hedland. „Normalne” pociągi mają tam długość ok. 2,5 km i składają się z dwustu dwudziestu wagonów oraz czterech lokomotyw spalinowych.
 
Pociąg przewożący rudę żelaza wjeżdża do portu w Port Hedland
 
21 czerwca 2001 roku w trasę wyruszył pociąg wyjątkowy. Skład liczył 682 wagony (100.000 ton brutto, w tym 82.000 ton ładunku) oraz 8 lokomotyw spalinowych. Mierzył 7,353 km. Lokomotywy – rozmieszczone po dwie na każde 170 wagonów – były sterowane zdalnie z lokomotywy jadącej na czole. Odległość 275 km pociąg przebył w 5 godzin.
 
Rekord świata ustanowiony przez ten super-pociąg został wkrótce pobity. W USA pojawił się bowiem pociąg towarowy o długości 12 km.
 
 
QUANT
O mnie QUANT

Cenię prawdę, uczciwość, konsekwencję

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze (2)

Inne tematy w dziale Rozmaitości