Zdjęcie ilustracyjne  Autor/źródło: canva.com
Zdjęcie ilustracyjne Autor/źródło: canva.com
Robert Jeżewski Robert Jeżewski
128
BLOG

Zakaz używania telefonów w szkole. Mądre i potrzebne rozwiązanie

Robert Jeżewski Robert Jeżewski Społeczeństwo Obserwuj notkę 4

Szkoła Podstawowa nr 113 we Wrocławiu postanowiła podjąć odważny krok, wprowadzając zakaz używania telefonów komórkowych przez uczniów w czasie lekcji. Od teraz, młodzi uczniowie będą mogli korzystać z tych urządzeń jedynie w sytuacjach nagłych, związanym z kontaktami rodzinnymi, po wcześniejszym uzyskaniu zgody od nauczyciela. Ta decyzja wzbudziła sporo kontrowersji, ale jest dobrym krokiem naprzód w edukacji młodych ludzi.

Idea ograniczenia korzystania z telefonów w szkole budzi zrozumiałe pytania i obawy. Czy jest to niepotrzebne ingerowanie w prywatność uczniów? Czy nie ogranicza to swobody jednostki? Otóż, rzeczywistość szkolna pokazuje, że nadmierna obecność telefonów komórkowych w salach lekcyjnych może przynosić więcej szkód niż korzyści. Zbyt częste korzystanie z komórek podczas zajęć zakłóca koncentrację, utrudnia przyswajanie wiedzy i wpływać negatywnie na relacje między uczniami.

Korzystanie z komórek podczas lekcji zakłóca koncentrację i utrudnia przyswajanie wiedzy

Przyjrzyjmy się bliżej temu zagadnieniu, dlaczego wprowadzenie takiego zakazu przyniesie korzyści. Po pierwsze, eliminuje to potencjalne rozpraszacze podczas zajęć. Telefony komórkowe, pomimo swojej niezaprzeczalnej użyteczności, często stają się przeszkodą w skupieniu uwagi na lekcji. Wiadomości, powiadomienia z mediów społecznościowych, czy gry mobilne mogą skutecznie odciągnąć uwagę uczniów od tematu lekcji.

Po drugie, wprowadzenie zakazu korzystania z telefonów może sprzyjać lepszym relacjom między uczniami. Częste zagłębianie się w świat wirtualny na lekcjach, może prowadzić do izolacji uczniów od siebie. Bez nieustannego przekopywania się przez treści na telefonach, młodzi ludzie mogą lepiej skupić się na rozmowach, współpracy w grupach, czy rozwiązaniu problemów w sposób bardziej twórczy.

Po trzecie, ograniczenie korzystania z komórek w szkole może pomóc w kształtowaniu nawyków zdrowego i odpowiedzialnego korzystania z technologii. Uczy młodych ludzi, że są momenty, kiedy należy oderwać się od ekranów i skupić na rzeczywistości. To ważne w dobie, gdy nasze życie jest coraz bardziej zdominowane przez urządzenia elektroniczne.

Szkoła jest od nauki, a nie robienia selfie i wrzucania ich na social media

Po czwarte, szkoła jest od nauki, a nie robienia selfie i wrzucania ich na social media. Dlatego istotne jest, żeby uczniowie mieli możliwość skupienia się na zdobywaniu wiedzy, rozwijaniu umiejętności i kształtowaniu swojej osobowości w środowisku pozbawionym zbędnych rozproszeń. Dzięki ograniczeniu korzystania z telefonów komórkowych, szkoła staje się miejscem, gdzie priorytetem jest proces uczenia się i rozwijania intelektualnych zainteresowań, a nie tylko zabawy i aktywności związane z mediami społecznościowymi.

Podobne zakazy obowiązują między innymi, w takich krajach jak: Francja, Hiszpania, Holandia czy Szwecja.

Więc odpowiadając na powyższe pytania, zadane na samym początku artykułu - nie, nie jest to ograniczanie swobody jednostki i ingerowanie w prywatność uczniów. Najpierw priorytety a potem zabawa. A patrząc jak to wygląda w tej chwili, dzieciom a raczej ich rodzicom, którzy je wychowują pomyliły się priorytety. Dlatego przykład Szkoły Podstawowej nr 113 we Wrocławiu, pokazuje i daje nadzieję, że są jeszcze nauczyciele, którzy swoją rolę traktują jako powołanie i myślą zdroworozsądkowo, mając na uwadze przede wszystkim dobro i edukację dzieci.

Korzystanie z telefonu tylko w sytuacjach pilnych

Rzecz jasna, wprowadzenie zakazu korzystania z telefonów w szkole nie oznacza całkowitego wykluczenia tych urządzeń. Uczniowie nadal będą mogli korzystać z telefonów w celu kontaktu z rodzicami czy opiekunami, ale tylko w sytuacjach pilnych i po uzyskaniu zgody od nauczyciela. To zdrowa równowaga pomiędzy dostępem do technologii a skupieniem na nauce i relacjach międzyludzkich.

Decyzja Szkoły Podstawowej nr 113 we Wrocławiu, choć początkowo mogła budzić kontrowersje, jest dobrym krokiem w kierunku lepszej edukacji młodych ludzi. Ograniczenie korzystania z telefonów komórkowych może pomóc w poprawie koncentracji uczniów podczas zajęć, co z kolei przekłada się na efektywniejsze przyswajanie wiedzy. Ponadto, wprowadzenie takiej polityki może stymulować rozwój relacji między uczniami, ponieważ zachęca do bezpośredniej interakcji i komunikacji twarzą w twarz, zamiast skupiania się na wirtualnych relacjach online.

Korzystanie z telefonów komórkowych przez dzieci, często prowadzi do nadmiernego czasu spędzanego na grach, przeglądaniu portali społecznościowych czy robieniu selfie, co może negatywnie wpływać na ich rozwój intelektualny i społeczny. Szkoła, jako instytucja odpowiedzialna za edukację, powinna więc zapewnić środowisko sprzyjające koncentracji i nauce, co może być trudne w obecności ciągłych bodźców związanych z telefonami.

Dodatkowo, ograniczenie używania telefonów komórkowych może pomóc w kształtowaniu zdrowych nawyków korzystania z technologii. Młodzi ludzie uczą się, że telefon nie jest narzędziem do zabawy w każdej wolnej chwili, ale służy głównie do celów komunikacyjnych z rodzicami w sytuacjach pilnych, na co również należy uzyskać zgodę nauczyciela. To z kolei może przyczynić się do lepszego zrozumienia przez uczniów, kiedy i w jaki sposób należy korzystać z tego typu urządzeń.

Zakaz używania telefonu jako przeciwdziałanie przemocy elektronicznej

Wprowadzenie takiego zakazu może także przeciwdziałać negatywnym zjawiskom związanym z nadużywaniem telefonów w szkole, takim jak kradzieże, wykorzystywanie do oszustw podczas egzaminów, czy przemoc elektroniczna. Szkoła staje się bardziej bezpiecznym i spokojnym miejscem, co sprzyja nie tylko nauce, ale także zdrowemu rozwojowi psychicznemu i społecznemu uczniów.

To inicjatywa, która warto poprzeć i śledzić jej wpływ na życie szkolne i edukację dzieci. Mimo że początkowo może wydawać się trudna dla niektórych uczniów, to właśnie taka zmiana może przynieść wiele korzyści, zarówno podczas nauki, jak i w codziennym funkcjonowaniu społecznym. W końcu, szkoła powinna być miejscem, gdzie skupiamy się na nauce, rozwijaniu pasji i zdobywaniu umiejętności, a nie na zbędnych rozproszeniach i uzależnieniach cyfrowych.

prof. hon., dr n. ekon., trener biznesu, coach, doradca zawodowy, ekspert ds. OZE i energetyki alternatywnej, publicysta, autor projektów i kampanii społecznych, przedsiębiorca i manager z 21-letnim doświadczeniem zawodowym. Dyrektor generalny think tanku POLSKA Patriotyczna. Twórca cyklu popularnonaukowego „JEZEWSKI PhD economy”, poruszającego tematy z obszaru społeczno-gospodarczo-biznesowego, oraz cyklu publicystycznego „komentarz JEŻEWSKIEGO”. 

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Społeczeństwo