Dzisiaj o drogach w Rumunii, co do sposobu oceniania patrz tu: rkatafrakta.salon24.pl/505479,nowy-cykl-na-moim-blogu-drogi-europy-porownujemy
1) Ogólny poziom rozwinięcia krajowej infrastruktury drogowej (0-15 pkt)
1 punkt
1 punkt w zasadzie za odcinek autostrady przy Bukareszcie, reszta kraju to dziura na dziurze, brak poboczy, obsunięcia terenu, niezabezpieczone niczym schyłki ku przepaściom itd.
2) Ogólny poziom bezpieczeństwa na drogach (0-15 pkt)
0 punktów.
Tak jak na Ukrainie zalecałem jeżdżenie TIRem, albo transporterem opancerzonym, tak w Rumunii w ogóle odradzam jeżdżenie, najlepiej wynająć śmigłowiec; przynajmniej dopóki nie wybudują tam jakichś cywilizowanych dróg. Po drodze można natknąć się na wiele efektów wypadków. W nocy oraz na terenach górskich/wyżynnych trzeba być extra-ostrożnym.
3) Kultura jazdy kierowców (0-10 pkt)
0 punktów
Skwituję to jednym słowem - bydło, bydło za kierownicami. Niby poruszam tematykę dróg w Europie, ale ,,kultura'' jazdy Rumunów przypomina zapewne bardziej Indie lub coś w tym stylu.
4) Komfort jazdy (0-10 pkt)
0 punktów
Nie ma żadnego komfortu jazdy. A jeżeli macie dzieci i nie lubią widoku porozjeżdżanych psów, to nie jedźcie z pociechami, bo w Rumunii to nierzadko widok. Inne zwierzęta też walają się po drogach: krowy, kozy, owce, osły itd. często samopas. Uwaga na romskie wioski, po zatrzymaniu się na skraju jednej z nich za potrzebą i ponownym wejściu do auta, nagle znikąd może otoczyć cała horda wrzeszczących, natarczywych dzieciaków.
5) Średni czas przejazdu (0-10 pkt)
0 punktów
Co chwila jakieś zwolnienia i utrudnienia oraz pełno obszarów zabudowanych także wzdłuż głównych tras w tym także tzw. transeuropejskich (często przebiegają przez środki licznych wiosek - 1 km obszar niezabudowany - 1 km wioska - 2 km obszar niezabudowany - 1,5 km wioska - itd.). Na wielu drogach nie da się jechać szybciej niż 30-40-50 km/h, o ile nie chce się oddawać samochodu do generalnego remontu, albo dokończyć resztę przejazdu lawetą.
6) Opłaty za przejazd autostradami i drogami ekspresowymi oraz innymi drogami ze szczególnym uwzględnieniem mieszkańców danego kraju (0-10 pkt)
2 punkty
Rovinieta nie taka tania, zwłaszcza biorąc pod uwagę co utrzymujemy, czyli drogowy ,,ser szwajcarski'', a do tego dodatkowe opłaty za promy, jak również przejazd mostami na Dunaju, ale chociaż tyle, że już za autostradę nie wymyślili dodatkowej opłaty
7) Koszty paliwa (0-10 pkt)
0 punktów
Drogie paliwo, (bardzo) mała siła nabywcza.
8) Poziom rozwinięcia miejskiej infrastruktury drogowej (0-10 pkt)
1 punkt - tylko w pobliżu Bukaresztu natknąłem się na nieco dłuższe odcinki autostrady / drogi ekspresowej. Miejska infrastruktura drogowa pozostawia wiele do życzenia. Bukareszt jeszcze jako tako przyzwoity, ale też zdarzają się miejsca gdzie pełno dziur, do tego brak chodników w niektórych miejscach. Jeżeli chodzi o inne miasta to wiele z nich ma infrastrukturę drogową w stylu ,,duża wieś'', albo hmm zabytkową, co może ma swoje uroki, ale nie punktuje jeżeli chodzi o poziom rozwinięcia miejskiej infr. drogowej.
9) Ułatwienia przejazdu i innowacyjność infrastruktury drogowej (0-10 pkt)
1 punkt
1 punkt w zasadzie na zachęte, po tym jak przeczytałem o planach rozbudowy dróg szybkiego ruchu, bo na miejscu samych prac to za dużo nie widziałem, nawet tam gdzie pozrywane jezdnie, nie widziałem żadnych robotników (skąd znam ten obrazek).
Razem: 5 punktów / max 100
- - - - - - - - - - - - - - -
Aktualny ranking:
Białoruś 32/100 rkatafrakta.salon24.pl/506276,drogi-europy-bialorus
Słowacja 23/100 rkatafrakta.salon24.pl/506433,drogi-europy-slowacja
Polska 18/100 rkatafrakta.salon24.pl/505543,drogi-w-europie-polska
Rumunia 5/100
Ukraina 4/100 rkatafrakta.salon24.pl/505712,drogi-w-europie-ukraina
Inne tematy w dziale Rozmaitości