alterglobalista alterglobalista
138
BLOG

Rząd wprowadza obligatoryjnie III filar zabezpieczenia społecznego!

alterglobalista alterglobalista Polityka Obserwuj notkę 1

Rządowa ustawa o Pracowniczych Planach Kapitałowych nie jest niczym innym jak obligatoryjnym wprowadzeniem III filaru zabezpieczenia społeczego w Polsce, opartego na zakładowych umowach emerytalnych.

Dlaczego więc warto uczestniczyć w tym systemie? 

Od dawna funkcjonujące na świecie - Pracownicze Programy Emerytalne stanowią podstawę III filaru zabezpieczenia społecznego wpływającego w istotny sposób na wysokość dochodów przyszłych emerytów.

Należy tutaj zdecydowanie podkreślić, że PPE-czyli: zakładowe umowy emerytalne nie stanowią żadnej rewolucji, ale są sprawdzonym sposobem podniesienia wysokości przyszłej emerytury w postaci otrzymania emerytury dodatkowej.

Całkiem nieprzypadkowo na czele grupy państw o najlepszym zabezpieczeniu społecznym znajduje się Holandia oraz Dania, a więc kraje, w których do PPE należy od 73 - 90% pracowników. Wprowadzona w Holandii obligatoryjna przynależność do Pracowniczych Programów Emerytalnych okazała się więc strzałem w 10.

W Polsce na podstawie art. 133.1 oraz art. 134.1 Ustawy o Pracowniczych Planach Kapitałowych, ustawodawca stworzył możliwość dla przedsiębiorców wyboru pomiędzy wprowadzeniem Pracowniczego Programu Emerytalnego oraz stworzonym w ostatnim czasie przez rząd - "Pracowniczym Planom Kapitałowym". 

Jakie więc są zasadnicze różnice pomiędzy PPE a PPK dla pracownika?

W przypadku wyboru PPE, obowiązkową składkę podstawową w wysokości nie mniejszej niż 3,5% wysokosci wynagrodzenia poszczególnego pracownika pokrywa w całości pracodawca. Pracownik może, ale nie musi zadeklarować opłacanie dodatkowej składki .

Pracowniczy Program Emerytalny może zacząć funkcjonować w firmie w sytuacji, gdy przystąpi do niego ponad 25% pracowników.

Wówczas gdy w firmie nie funkcjonuje PPE lub przystąpiło do niego mniej pracowników aniżeli wymagane ustawą , pracodawca ma obowiązek wprowadzenia Pracowniczych Planów Kapitałowych, do którego automatycznie w ciągu 3 miesięcy mają zostać zapisani wszyscy pracownicy w wieku poniżej 55 lat.

Pracownicy na podstawie złożonej w formie pisemnej deklaracji u pracodawcy mają możliwość rezygnacji z uczestnictwa w PPK.

Uczestnictwo w PPK skutkuje dla pracownika koniecznością opłacania obowiązkowej składki podstawowej w wysokości 2% wynagrodzenia, pozostałe 1,5% opłaca pracodawca.

Uczestnicy PPK mają otrzymać od państwa jednorazową składkę powitalną w wysokości 250 zł.

Składki zarówno odprowadzane do PPE, jak i do PPK są zwolnione od obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne i podlegają jedynie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Nie mam co do tego żadnej wątpliwości, że PPE jest dobrym wyborem dla pracowników stanowiącym pozapłacowy benefit pracowniczy, który obowiązuje w coraz większej liczbie przedsiębiorstw w Polsce. W zasadzie wszystkie te firmy, którym zależy na zbudowaniu pozytywnego wizerunku społecznego firmy, ten program już wprowadziły lub wprowadzają. To bardzo dobre rozwiązanie dla pracowników oraz firm, gdyż koszty firm związane z funkcjonowaniem tego programu mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów pracodawcy.

W ostatnim czasie PPE w postaci zakładowej umowy emerytalnej zawartej ze stroną społeczną zamierza też i wprowadzić Jastrzębska Spółka Węglowa.

Na mocy tej umowy pracodawca ma odprowadzać minimalną składkę podstawową w wysokości 3,5% wynagrodzenia pracownika co stanowi połowę maksymalnej składki przewidzianej ustawą o PPE.

Chociaż wprowadzenie PPE, są bardziej kosztowne dla pracodawców to ostatnie dane pokazują, że chcąc uciec od konieczności tworzenia PPK, coraz większa liczba firm w Polsce wprowadza PPE.

Trudno powiedzieć co chciał osiągnąć ustawodawca, tworząc PPK. Jednak z punktu widzenia polityki społecznej państwa, dzięki stworzeniu możliwości wyboru pomiędzy PPE a PPK w Polsce zdecydowanie poprawi się system zabezpieczenia społecznego dla przyszłych emerytów.

Już w 2013 roku poddając zdecydowanej krytyce pasożytniczy system OFE, proponowałem upowszechnienie i wprowadzenie PPE. Bardzo się cieszę, że obecny rząd w celu wzmocnienia systemu zabezpieczenia społecznego, poszedł właśnie w tym kierunku!!!

https://www.salon24.pl/u/rozumny/540958,kto-broni-emerytalnego-biznesu

Jestem o tym głęboko przekonany, że zamiast wprowadzenia w 1999 roku II filaru emerytalnego opartego na obowiązkowym uczestnictwie w systemie OFE należało wprowadzić Pracowniczy Program Emerytalny. System ten powinien mieć charakter obligatoryjny z korzystnymi dla pracodawców rozwiązaniami w systemie ulg podatkowych lub dobrowolny z zachowaniem ulg podatkowych dla tych pracodawców i pracowników, którzy staną się uczestnikami tego systemu. Gdyby te rozwiązania wtedy wprowadzono, przyszli emeryci mogliby liczyć na zdecydowanie większą emeryturę. Jednak wtedy nie chodziło przecież o zbudowanie korzystnego dla przyszłych emerytów systemu emerytalnego a jedynie rozwój rynku kapitałowego w Polsce za pośrednictwem wysprzedaży posiadanego majątku narodowego zwanego też procesem masowej prywatyzacji.   

Po bankructwie systemu OFE zasilającemu rynek kapitałowy - rząd stanął przed poważnym wezwaniem zbudowania zarówno skutecznego systemu zabezpieczenia społecznego jak i dalszego rozwoju rynku kapitałowego w oparciu jednak o zerwanie z upadłą ideologią neoliberalizmu. Odpowiedzią na to właśnie wezwanie jest stworzenie Pracowniczych Planów Kapitałowych (PPK).

Czy cały zysk z oszczędzania pieniędzy w PPE trafi do uczestnika tego systemu?

Pieniądze nagromadzone w PPE zostaną pomniejszone jedynie o prowizję zarządzającego funduszem z tytułu samego inwestowania i zarządzania powierzonymi oszczędnościami.

W przypadku PPK ustawodawca co prawda wprowadził pewne ograniczenia, jednak należy pamiętać o tym, że tutaj pracownik jest zobowiązany do opłacenia składki podstawowej w wysokości 2% wysokości własnego wynagrodzenia.

W mojej ocenie najlepszym rozwiązaniem dla pracowników byłoby wprowadzenie w ustawie o PPE zmian w postaci regulacji wysokości prowizji i wynagrodzenia zarządzającego funduszu na zasadach podobnych do obowiązujących w Rozdział 6 i 7 - ustawy o PPK.

Podsumowanie:

Zadaniem obecnego rządu jest pełne wprowadzenie PPK do końca 2020 roku praktycznie we wszystkich firmach w Polsce. Na pierwszy "ogień" poszły firmy zatrudniające powyżej 250 pracowników. Zgodnie z ustawą o PPK pracodawcy w porozumieniu ze związkami zawodowymi mogą do końca czerwca , zamiast PPK wprowadzić PPE. Dlatego od początku 2019 roku lawinowo wzrosła liczba firm oczekujących na rejestrację przez Komisję Nadzoru Finansowego. Uważam, że wprowadzenie ustawy o PPK doprowadzi do tego, że do 2021 roku w Polsce do PPE i PPK będzie należeć od 40 - 60% pracowników z tendencją narastającą w kolejnych latach.

Można się też i liczyć ze zwiększeniem roli związków zawodowych, bez których zgodnie z ustawą o PPE i PPK, wprowadzenie tych zakładowych umów emerytalnych byłoby niemożliwe.


Patriota, antyglobalista, działacz Solidarności, zwolennik demokracji obywatelskiej oraz przeciwnik zastąpienia demokratycznych rządów korpokracją. Uczestnik międzynarodowego ruchu przeciwników korporacyjnej globalizacji. Aktywny uczestnik międzynarodowych spotkań przeciwników korporacyjnej globalizacji w ramach Forum Społecznego w Włoszech, Francji, Niemczech, Wielkiej Brytanii, Austrii, Grecji, Hiszpanii, Szwecji. 

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka