W związku z pojawiającymi się w środkach masowego przekazu zapowiedziami grona przedsiębiorców na temat złożenia pozwu zbiorowego przeciw Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych w sprawie możliwego wprowadzenia ich w błąd przez pracowników ZUS, pragnę wyjaśnić co następuje.
Stanowisko Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym zawsze było jednolite i zgodne z przepisami prawa. Do 20 września 2008 r. - czyli do momentu nowelizacji Ustawy o swobodzie działalności gospodarczej - w kontakcie z przedsiębiorcami, jak i we wszystkich działaniach informacyjnych ZUS zawsze wskazywał na obowiązek odprowadzania składek od dnia rozpoczęcia prowadzenia działalności aż do jej zaprzestania. Do tego bowiem czasu w polskim prawodawstwie nie istniała instytucja zawieszania działalności gospodarczej.
Należy przy tym pamiętać, iż pracownicy ZUS udzielają Klientom odpowiedzi na bazie przedstawionego przez nich stanu faktycznego. Oznacza to, że jeżeli przed dniem 20 września 2008 r. przedsiębiorca w rozmowie z pracownikiem ZUS stwierdził, że zaprzestał prowadzenia działalności gospodarczej, pracownik ZUS mógł udzielić wyjaśnień jedynie o zasadach wyrejestrowania z ubezpieczeń społecznych. Zakład miał przy tym prawo zweryfikować, czy po wyrejestrowaniu z ubezpieczeń działalność gospodarcza faktycznie nie jest nadal prowadzona.
W przypadku, gdy po wyrejestrowaniu osoba nadal prowadzi działalność gospodarczą, ZUS zobowiązany jest ustalić prawidłowe okresy podlegania ubezpieczeniu. W związku z tym mogą wystąpić sytuacje, w których Zakład wdraża postępowanie egzekucyjne za kilka lat wstecz.
Inne tematy w dziale Gospodarka