Artur Bazak zamieścił na blogu pod tytułem „
Warszawa — miasto wolności”, drugą część swojego znakomitego wywiadu z dr. Dariuszem Gawinem, historykiem myśli politycznej i kierownikiem Zakładu Społeczeństwa Obywatelskiego w Instytucie Filozofii i Socjologii PAN, wicedyrektorem Muzeum Powstania Warszawskiego.
Wywiad ten jest jednocześnie jakby podsumowaniem wcześniejszej Salonowej dyskusji, w tym wielu sporów o sens wybuchu oraz znaczenie Powstania. Niestety, część uczestników tej dyskusji bezkrytycznie zaprezentowała przejęte z lekcji marksizmu, zakłamane wersje o przyczynach wybuchu Powstania, wersje jakie były tworzone na określone potrzeby polityczne przez PZPR-owskich propagandzistów partyjnych. Zresztą komuniści czy postkomuniści zakłamują prawdę o Powstaniu do dzisiaj.
Natomiast w tym wywiadzie, dr Gawin prezentuje opinię o olbrzymim znaczeniu Powstania dla tożsamości narodowej Polaków. W pierwszej części "
Wolność sobie zawdzięczać", opublikowanej w Gościu Niedzielnym, dr Gawin podkreśla rolę stolicy oraz m.in. stwierdza, że:
„Polskie doświadczenie XX w. jest doświadczeniem walki z dwoma totalitaryzmami. Dla Polaków większą część XX wieku wypełniają starcia z totalitaryzmami, które rozpoczęły się już w 1917 r. i trwały do 1989. Los Warszawy w 1944 roku jest losem stolicy, która znajdowała się pomiędzy Hitlerem a Stalinem. To, co wydarzyło się w Warszawie, nie działo się tylko tutaj, lokalnie, ale w skali całej Polski. Stolica ma ten przywilej i obowiązek, że występuje w imieniu całego kraju. Warszawa podjęła ostatnią próbę uratowania suwerenności Polski. De facto było to powstanie narodowe. W granicach zajętych przez powstańców przez jakiś czas funkcjonowała III Rzeczpospolita. Gdyby to powstanie zostało wygrane, to byłoby nie tylko wyzwoleniem miasta, ale też zbudowaniem państwowości. Taka była stawka w tej grze.“
W drugiej części wywiadu „
Warszawa — miasto wolności”, dr Gawin podkreśla m.in znaczenie mitu Powstania dla wszystkich Polaków:
„W micie o powstaniu może się odnaleźć każdy Polak. Niezależnie od tego, czy jest warszawiakiem, czy nie. Powstanie warszawskie nie jest zatem wydarzeniem lokalnym, lecz uniwersalnym i może budzić refleksję w każdym Polaku. Mieszkańcy Warszawy w 1944 r. tworzyli wspólnota polityczna, która zaryzykowała wszystko w walce o najwyższą wartość, jaką jest wolność.“
Bardzo istotne są także uwagi dr. Gawina o reakcjach i krytyce Muzeum ze strony zachodnich naukowców czy doktorantów. Znakomicie to potwierdza tezę o wręcz niezbędności istnienia Muzeum Powstania Warszawskiego. A także Muzeum Historii Polski, jakie powinno jak najszybciej powstać.
W przeciwnym przypadku, zarówno o samym Powstaniu, jak i tragicznych losach Polaków oraz mieszkańców Warszawy byłoby zarówno Zachodowi, jak i tym którzy żyją z eksploatowania innej tragedii — bardzo wygodne zapomnieć. Zwłaszcza o tym, że masowe zbrodnie na Polakach były dokonywane nie przez jakichś nieokreślonych nazistów, lecz konkretnych bandytów występujących w imieniu Niemiec i w mundurach niemieckich. Dlatego wolą oni odczytywać przekaz niesiony przez Muzeum jako nienawiść do narodu niemieckiego. . .
Lubi dużo czytać i wyrobić sobie własną opinię. Choć czasem, bez problemu, zgadza sie z opinią innych osób.
************************
Bardzo proszę, uwierzcie mi, że Polska może być nasza, że może być dla nas, że może być dla naszych dzieci. Bardzo proszę, uwierzcie mi, że możemy skończyć z tym łajdactwem, że możemy skończyć z tymi kłamstwami. W prawdziwie wolnej Polsce to łajdak powinien czuć strach, a zwyczajny, przyzwoity człowiek powinien mieć możliwość, żeby wychowywać dziecko i żeby mu bez trudu tłumaczyć, co to jest dobro, co to jest zło. Bardzo proszę, uwierzcie mi, że razem możemy tego dokonać.
— Jacek Sobala
************************
Dla socjalisty zabicie człowieka nie pasującego do Idei Człowieka jest nie tylko obowiązkiem, ale również aktem najwyższego humanizmu
— H. Kiereś, Trzy socjalizmy, Lublin 2002,
************************
Bronię mózgu. Tego z odmętów kosmogonii i tego mniejszego, mojego własnego. Marksiści chcą wyciąć mózg z człowieka i włożyć go do słoja z ideową formaliną ich wyłącznej produkcji.
-- Leopold Tyrmand, Dziennik, 1954
*************
Donos to ekstrakt komunizmu, a tajny współpracownik jest istotą totalitaryzmu.
-- Aleksander Wat
*************
Ekstraktem komunizmu i jego naturą, tak samo jak naturą każdego komunisty są: mord, rabunek, okrucieństwo oraz donos.
--bloger
*************
Dla nas, partyjniaków Związek Radziecki jest naszą ojczyzną, a granic naszych nie jestem w stanie określić, dziś są za Berlinem, a jutro na Gibraltarze.
-- Mieczysław Moczar, absolwent kursu NKWD, bolszewicki morderca oraz bandyta, przywódca komunistycznej bandy rabunkowej. Bandyta ten, jako szef UB w Łodzi ze szczególnym okrucieństwem osobiście torturował żołnierzy polskiego podziemia antykomunistycznego.
*************
My sowieckimi kolbami nauczymy ludzi w tym kraju myśleć racjonalnie bez alienacji.
-- Tadeusz Kroński, przyjaciel Miłosza
*************
Trzeba zabić polską dumę, rozstrzelać patriotyzm.
-- Anatol Fejgin
*************
Jak trzeba było wieszać ludzi, strzelać do nich i topić ich w ustępach, to nikogo nie było. A teraz moich zasług nikt nie bierze pod uwagę. [w 1952 r.]
-- Jan Szostak, bandyta, współpracownik NKWD, szef UB w Augustowie, kat wielu polskich patriotów.
*************
Zaproszenie do Belwederu, nagrody, rozmowa z Bierutem. (...) Ekipa agentów potrzebowała na gwałt inteligencji, elity, czegoś co było w tej sferze odpowiednikiem obecnej nomenklatury. Co oferowała ta władza? Boską rangę, role demiurga. (...) Więc uczuli nagle, jak ster historii jest także w ich rękach, i że opłaca się nawet w jakimś sensie okłamywać ten zbełkotany naród, na który patrzyli z pogardą, na tę masę.
-- Zbigniew Herbert
*************
Próbowano ze mnie uczynić janczara komunizmu i jako 15-latek byłem takim janczarem. (...) Kiedy aparat władzy poddaje psychologicznym torturom dziecko, następuje szok. Tak też było ze mną. Pojąłem, że mam do czynienia z wrogiem, przed którym muszę uciekać, kryć się, bronić.
-- Henryk Grynberg
*************
Violence is not necessary to destroy a civilization. Each civilization dies from indifference to the unique values which created it.
Przemoc nie jest konieczna, by zniszczyć cywilizację. Każda cywilizacja ginie z powodu obojętności wobec unikalnych wartości jakie ją stworzyły.
-- Nicolas Gomez Davila
*************
Nowości od blogera
Inne tematy w dziale Polityka