Siukum Balala Siukum Balala
1632
BLOG

Wehikuły czasu ( Sylwester 1976 )

Siukum Balala Siukum Balala Podróże Obserwuj temat Obserwuj notkę 106


image


Kac - Katzenjammer - Hangover - Gueule de bois - Kocka -Похмелье - Postumi dell'ubriachezza - Resaca - Krapula. Krapula ?


Nie, Finowie nie mają kaca. Widziałem ich w akcji nad jeziorem Ładoga. Zdecydowanie bili na głowę tych co cierpieli z powodu " Похмелье" Po dwóch dniach picia ( 48/48 ) wsiedli na te swoje ciężarówki " Sisu " co można przetłumaczyć jako " siła woli " i zniknęli w karelskim lesie, by przez następny tydzień pracowicie wywozić drewno z lasu. Dzielni ludzie. Dziś też ich pewnie głowa nie boli, a jak boli to w ogródku sauna czeka.


A jak u Was z bólem głowy ? Pewnie boli, to od tych cholernych petard. Mnie tak zawsze boli głowa po ramadanie, takiego strzelania petardami jak w ramadan nie było nawet pod Monte Cassino. Dziś mnie nic nie boli, bo raz że jestem w trakcie odnowy moralnej, a po drugie wczoraj cofnąłem się w czasie i cały dzień jeździłem parowozem, więc na wstępne, przedsylwestrowe picie - nawet gdybym chciał - nie było czasu. Uwielbiam to od dzieciństwa ( kolej, nie picie, to przyszło nieco później ) a w młodości z pociągu nie wysiadałem. Ferie, wakacje, weekendy zawsze ten miły stukot kół, zawsze ten zapach pary zmieszanej z parowozowym dymem i ten zapach dworców, których już nie ma, a jak są to po kilku remontach już tak nie pachną. Ten zapach można jeszcze odnaleźć na ELR, czyli na East Lancashire Railway. 


image


image

British Railways. Mark 1, pierwszy w pełni standaryzowany wagon na brytyjskich kolejach


image



image


To piękna kolej, uratowana dzięki ludzkiej  pasji, miłości do kolei i wsparcia ze strony lokalnej władzy oraz życzliwości British Railways. Powstanie kolei żelaznych to oczywiście północno - zachodnia Anglia, w tym Manchester, Liverpool itd. Jedną z pierwszych linii kolejowych - po legendarnym połączeniu Manchesteru  z Liverpoolem - była linia łącząca Manchester z Bury i Rossendale.


image


image

Legendarna " Czarna Piątka " na dworcu w Rawtenstall


Linia łączyła lokalne przędzalnie bawełny położone wzdłuż doliny rzeki Irwell. 1844 rok uważa się za początek kolei w tym rejonie hrabstwa Lancashire. W 1846 roku kompania kolejowa przyjmuje nazwę East Lancashire Railway.


image

Dolina Irwell

Przez następne lata trwa rozbudowa linii, tworzy się siatka połączeń z Blackburn, Boltonem, Preston, Accrington, a nawet odległym Ormskirk. 
W 1859 roku ELR łączy się z Yorkshire Railway, a w 1922 roku z London and North Western Railway, rok później z połączonych kompanii kolejowych powstaje London, Midland and Scottish Railway. Po wygranej  wojnie, na którą Brytyjczyków nie było stać, brytyjska ekonomia zaczyna robić bokami, a wraz z nią zaczynają padać kompanie kolejowe. Ratunkiem ( krótkotrwałym ) okazuje się nacjonalizacja kolei i utworzenie British Railways ( 1948 ) Koleje wschodniego Lancashire wchodzą w skład regionu Midland. Tak przekształcona ELR dotrwa to brytyjskiej " kolejowej Hiroshimy " czyli tzw. siekiery Beechinga. Projekt restrukturyzacji kolei przygotowany przez Beechinga, dyrektora British Rail, zakładał likwidację 1/3 wszystkich linii kolejowych i redukcje  zatrudnienia o ok. 70 tysięcy kolejarzy. Była to, więc prawdziwa siekiera. 


image


image

Ofiarą restrukturyzacji padają linie kolejowe należące niegdyś do East Lancashire Railway. Ruch pasażerski zostaje wygaszony na początku lat 70 - tych, a transport towarów i węgla definitywnie kończy się w 1980 roku. Wówczas do akcji wkracza East Lancashire Railway Trust, organizacja która postawiła sobie za cel uratowanie choć niewielkiej, bo 20 km  części brytyjskiego dziedzictwa kolejowego. 25 lipca 1987 pierwszy skład ciągnięty przez parowóz wyrusza ze stacji Bury przy Bolton Street do nieodległego Ramsbottom.


image

Dworzec w Rawtenstall


image


W pierwszym roku działalności kolej przewiozła 60 tysięcy pasażerów. W 1991 roku odbudowano linię kolejową do Rawtenstall, a we wrześniu 2003 roku uruchomiono linię Bury - Heywood. Dziś z tej niezwykłej kolei korzysta 120 tysięcy pasażerów rocznie, a ELR stała się drugim najważniejszym płatnikiem podatku w powiecie Bury. Można ? można, potrzebna jest jednak pasja, zaangażowanie no i oczywiście pomoc tych wszystkich, którzy pomóc mogą, czyli  w przypadku ELR, włodarzy ( copyright by Stary ) powiatu. Dziś ponad 500 wolontariuszy dba o stan torów, sygnalizacji, inni robią za maszynistów i palaczy, jeszcze inni są kasjerami, konduktorami i operatorami rogatek.


image


image


image

Jazda w tempie ekspresu z Londynu do Edynburga wymagała ostrego szuflowania - 25 funtów węgla na minutę


image


W warsztatach należących do ELR pracują także osoby zaangażowane w restaurację lokomotyw i wagonów. A do Bury warto wpaść, bo to jedno z najładniejszych, najbardziej czystych i ukwieconych miasteczek w Lancashire. Najlepiej wpaść w pierwszy weekend maja, na najważniejszą imprezę organizowaną przez ELR.


image

Kościół w Bury 


image

Nie mogło zabraknąć jazdy motowozem Class 105, to tak tytułem przywołania wspomnień legendy naszych torów, węgierskiego Ganza SN61. Któż je jeszcze pamięta ? Najcieplejsze składy PKP


image


image


image


image

Zęby wyrywa


image


image

Bury. Dworzec ELR



image

Rozkład jazdy. Wyświetlacz analogowy


image


image

Żeby nie te stare dworce to dziś nie byłoby kogo molestować 


image


image

W biurze kierownika spedycji ELR


Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Rozmaitości