L. Skrzycki L. Skrzycki
67
BLOG

Poglądy Papabile- kardynał Péter Erdő

L. Skrzycki L. Skrzycki Polityka Obserwuj notkę 0

Przedstawię tu w kilku artykułach poglądy najpoważniejszych kandydatów na papieża na najważniejsze sprawy Kościoła


Liturgia

Jest bardzo mocnym zwolennikiem liturgii posoborowej, zwłaszcza jej nacisku na czytania ze Starego Testamentu. Chociaż preferuje zwykłą formę mszy, jest skłonny dopuścić formę nadzwyczajną i poprze ją, jeśli zostanie do tego wezwany, ale nie skomentował publicznie Traditionis Custodes i jej ograniczeń dotyczących tradycyjnej mszy łacińskiej.

Uważa, że ​​Eucharystia i kapłaństwo są ze sobą ściśle powiązane i sprzeciwia się opcjonalnemu celibatowi księży.

Migracja

W kwestii migracji kardynał przedstawił zrównoważone podejście, uznając prawo do migracji, ale także zdając sobie sprawę z niebezpieczeństw związanych z integracją uchodźców bez narażania stabilności politycznej. Uważa, że ​​należy osiągnąć prawdziwą równowagę między solidarnością a miłosierdziem.

Islam

Opowiadając w wywiadzie w 2015 r. na doniesienia o powszechnym strachu przed islamem, a nawet o pełzającej inwazji muzułmanów na Europę (oraz o obawach, że islam jest niezgodny z zachodnimi wartościami i tradycjami), Erdő wskazał na historię Węgier i ich długie doświadczenie z religią. Uważa, że ​​istnieją oznaki nerwowości w odniesieniu do obecności społeczności islamskich w krajach zachodnich, ale twierdzi również, że ta nerwowość jest nieuzasadniona. Według kardynała powodem tej nerwowości nie jest islam, ale raczej fakt, że wiele osób stało się niepewnych swojej własnej tożsamości.

To poczucie ludzi Zachodu, że ich własna tożsamość stała się niepewna z powodu relatywizmu i indywidualizmu, doprowadziło, jak twierdzi Erdő, do przesadnego strachu, gdy ci ludzie stają w obliczu mniejszości z silnym poczuciem własnej tożsamości.

Prześladowanie chrześcijan i dialog międzyreligijny

Kardynał martwi się prześladowanymi chrześcijanami („Widzimy w nich uczniów Chrystusa”), a mimo to ma w dużej mierze łagodny pogląd na islam. Erdő przyjmuje bardzo pozytywne nastawienie do Kościoła prawosławnego i gorąco popiera dialog z religiami niechrześcijańskimi, podkreślając wartość Dignitatis Humanae .

Uniwersalizm

Erdő zaprzecza uniwersalizmowi, idei, że wszyscy są zbawieni, ale mimo to wierzy, że wszyscy mogą być zbawieni. Ostatecznie, wierzy, że tylko przez Jezusa Chrystusa ludzkość może znaleźć drogę do Boga.

Małżeństwo i pary pozamałżeńskie

Jest za towarzyszeniem duszpasterskim dla rozwiedzionych „ponownie poślubionych”, ale tylko wtedy, gdy nie ma „żadnych wątpliwości” co do nauczania Kościoła o nierozerwalności małżeństwa. Jest stanowczo przeciwny akceptowaniu związków homoseksualnych, ale opowiada się za wsparciem duszpasterskim dla osób cierpiących z powodu pociągu do osób tej samej płci. Podtrzymuje Humanae Vitae.

Erdő zrozumiał wyzwania, przed którymi stoją osoby z pociągiem do osób tej samej płci. Chociaż wyraźnie potwierdził naukę Kościoła, że ​​związki osób tej samej płci nie mogą być w żaden sposób akceptowane jako „podobne lub zdalnie analogiczne do planu Boga dla małżeństwa i rodziny”, dostrzegł również potrzebę szczególnej opieki nad osobami, które doświadczają pociągu do osób tej samej płci i zachęca diecezje i parafie do ustanowienia programów duszpasterskich, aby towarzyszyć osobom odczuwającym pociąg do osób tej samej płci i ich rodzinom .

Kardynał Erdő jest zagorzałym obrońcą jednoczących i prokreacyjnych celów małżeństwa, widząc otwartość na życie jako wewnętrzny wymóg miłości małżeńskiej. Ostrzega przed niebezpieczeństwami „indywidualistycznej wizji prokreacji”, która objawia się zarówno na poziomie społecznym (na przykład trwający gwałtowny spadek liczby urodzeń w Europie), jak i na poziomie indywidualnym. Erdő wskazuje na dokumenty Magisterium dotyczące tej kwestii, zwłaszcza na przesłanie Encykliki Humanae vitae . Podkreśla znaczenie ich upowszechniania, aby ludzie mogli na nowo odkryć naukę Kościoła na temat miłości małżeńskiej, odrzucenia sztucznej kontroli urodzeń i promowania kultury życia.

Wolność religijna

Erdő twierdzi, że teoria rozdziału kościoła od państwa doprowadziła w wielu przypadkach do wrogiego rozdziału, w którym ideologiczne państwo wyklucza religię. Wskazuje w szczególności na kraje komunistyczne, ale uważa również, że taką ideologią jest świeckość. Erdő wydaje się nawet kwestionować sytuacje, w których rozdział kościoła od państwa jest pokojowy i kooperatywny, ponieważ nawet wtedy państwo może wymagać, „aby kościoły i wspólnoty religijne przestrzegały praw”, co „zakłada, że ​​społeczeństwo ma szerszy horyzont ideologiczny, na którym ustanawiane są prawa”.

Inne

Erdő jest zagorzałym obrońcą bezwarunkowej godności każdego ludzkiego życia, od momentu poczęcia do naturalnej śmierci i ma żarliwą pobożność maryjną.

Kardynał był wielbicielem papieża Pawła VI i ulubieńcem nieżyjącego już kardynała George'a Pella, który widział w węgierskim kardynale idealnego następcę Piotra, który mógłby przede wszystkim przywrócić rządy prawa w Watykanie po pontyfikacie Franciszka.

L. Skrzycki
O mnie L. Skrzycki

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze

Inne tematy w dziale Polityka