Spero Spero
896
BLOG

Czy w Polsce nie ma ochrony pieszego?

Spero Spero Prawo Obserwuj temat Obserwuj notkę 30

Temat bezpieczeństwa pieszych w Polsce poruszał na Salonie były blogger, sędzia Janusz Wojciechowski, obecnie europoseł.

Warto przypomnieć poniższe notki jego autorstwa: 

Sądowa licencja na zabijanie. W teorii pieszy ma na pasach pełnie praw, a w praktyce ma tych praw mniej od kury. https://www.salon24.pl/u/januszwojciechowski/429866,sadowa-licencja-na-zabijanie 

Mgła i niepotrzebne wyjście do Biedronki. Przejścia dla pieszych dają złudne poczucie bezpieczeństwa. Gdy dojdzie tam do wypadku, słyszymy – pieszy wtargnął... https://www.salon24.pl/u/januszwojciechowski/577626,mgla-i-niepotrzebne-wyjscie-do-biedronki 

Święte krowy na zebrach. W Polsce piesi uciekają przed samochodami jak kury i częściej niż kury giną. https://www.salon24.pl/u/januszwojciechowski/526376,swiete-krowy-na-zebrach

Ścigam szaleńca drogowego z TvN https://www.salon24.pl/u/januszwojciechowski/410495,scigam-szalenca-drogowego-z-tvn


Koń (w postaci polskiego wymiaru sprawiedliwości) jaki jest każdy widzi. Coś się zaczyna dziać dla naprawy Rzeczpospolitej, to też widzimy, jednak jak wiele jest jeszcze do zrobienia pokazuje przypadek opisany poniżej.

18 grudnia 2017 roku o godz. 16:07 w Niemcach na ulicy Lubelskiej 204  (na drodze krajowej 19 między Lubartowem a Lublinem) miał miejsce następujący wypadek*:

Dwie kobiety przekraczając jezdnię na oznakowanym przejściu dla pieszych zostały staranowane przez samochód osobowy kierowany przez mężczyznę w średnim wieku. Piesze poruszały się ze strony lewej na prawą w stosunku do kierunku poruszania się samochodu. Kobiety, mimo podeszłego wieku (76 i 85 lat), cieszyły się dobrym zdrowiem i kondycją fizyczną. Starsza regularnie jeździła na rowerze, obie brały udział w wycieczkach organizowanych przez lokalny klub seniora. Jako mieszkanki pobliskiej wsi Zalesie zawsze zachowywały wszelką ostrożność przechodząc przez jezdnię w miejscu tak znanym w całej okolicy - z powodu częstych potrąceń pieszych tamże, niekiedy ze skutkiem śmiertelnym. Miały na torebkach i odzieży światła odblaskowe. Kobiety widziały światła samochodu (a cieszą się też dobrym wzrokiem, nie potrzebują okularów) i oceniły, że był wystarczająco daleko, by bezpiecznie przejść parę kroków dzielących wysepkę od chodnika. Do potrącenia doszło, gdy kobiety były już blisko chodnika - po prawej stronie z perspektywy kierowcy (jak widać na zdjęciach). 

W wyniku potrącenia kobiety wylądowały w obetonowanym rowie; starsza z poszkodowanych odniosła obrażenia ciała w postaci wielodłamowego złamania trzonu lewej kości ramiennej; u młodszej poszkodowanej stwierdzono obrażenia ciała w postaci złamania w zakresie obręczy miednicznej jak i goleni prawej, oraz zmiażdżenia kolana. Obrażenia te spowodowały u poszkodowanych kobiet naruszenie czynności i trwałe uszkodzenie narządów ruchu, i rozstrój zdrowia.


27 kwietnia 2018 roku Prokuratura Rejonowa w Lublinie umorzyła postępowanie wydając poniższe uzasadnienie:

"W toku prowadzonego postępowania wywołano min. opinię biegłego z zakresu ruchu drogowego , który w swojej opinii stwierdził, że bezpośrednią przyczyną zaistnienia przedmiotowego wypadku drogowego było nieprawidłowe zachowanie pieszych t.j. [...] oraz [...] , które widząc zbliżający się pojazd miały obowiązek zachować szczególną ostrożność. Prawo do bezpiecznego wejścia na jezdnię mogło wynikać tylko z prawidłowej oceny sytuacji drogowej, w której wejście w/w pieszych na przejście nie mogło wymuszać gwałtownych reakcji obronnej (sic!) kierującego [marka samochodu osobowego]. W ocenie biegłego wypadku można było uniknąć przede wszystkim w okolicznościach prawidłowej oceny sytuacji drogowej przez piesze, które zachowując wymaganą ostrożność powinny powstrzymać się od wejścia na pas ruchu którym zbliżał się kierujący pojazdem [marka samochodu osobowego i nazwisko kierowcy] ."

Biegły nic nie mówi o obowiązkach kierowcy określonych w § 47 ust. 4:

"Kierujący pojazdem zbliżający się do miejsca oznaczonego znakiem D-6, D-6a albo D-6b jest obowiązany zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszych lub rowerzystów znajdujących się w tych miejscach lub na nie wchodzących lub wjeżdżających."***

image

Znak D-6


Poszkodowane staruszki, na podstawie powyższego uzasadnienia, stały się winnymi wypadku.

Jest podstawa by stwierdzić, że opinia biegłego podpada pod art. 233 paragraf 4 Kodeksu karnego (http://statystyka.policja.pl/st/kodeks-karny/przestepstwa-przeciwko-11/63579,Falszywe-zeznania-art-233.html).

Prokuratura wysłała zawiadomienie poszkodowanym w taki sposób, aby przesyłki zostały dostarczone w piątek. Kobiety mają siedem dni na złożenie odwołania od decyzji Prokuratury o umorzeniu postępowania.

Warto też wspomnieć nierzetelność jednego z policjantów na miejscu wypadku. Spisując dane poszkodowanych błędnie zapisał imię jednej z nich. Zauważył to syn poszkodowanej i poprosił policjanta by ten poprawił imię zapisane w protokole, ten jednak zignorował prośbę. Spowodowało to póżniej problemy z korespondencją i opóźnienia w dochodzeniu. Jeśli imię jest n.p. "Joanna" a policjant zapisał "Janina", to jest to zasadnicza różnica i listonosz, mimo że znał adresatkę "Joannę", nie mógł doręczyć "Joannie" poleconej korespondecji adresowanej do "Janiny." Policjant nie dopełnił w sposób rzetelny obowiązku ustalenia danych personalnych uczestników i świadków kolizji. ** To poddaje w wątpliwość rzetelność policji przy sporządzaniu opisu uszkodzenia samochodu, zabezpieczaniu ewidencji n.p. śladów opon,  (pozwoliłoby to oszacować prędkość samochodu). W chwili po wypadku nikt nie mógł też mieć pewności, czy poszkodowane nie umrą wskutek doznanych obrażeń.

Policjant odwiedził natomiast poszkodowane w szpitalu z ... balonikiem, w który kazał im dmuchać by zbadać, czy nie były pod wpływem alkoholu. Kierowca zeznał bowiem, że kobiety wskoczyły mu pod koła, mogły więc być pijane...


Feralne przejście dla pieszych - widok w dzień:

image

...i w nocy (po wypadku):

image


W wielu krajach kierowca ma bezwzględny obowiązek dania pierszeństwa pieszemu na oznakowanym przejściu. ***

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>


Niemce: Utrudnienia w ruchu na krajowej 19 po potrąceniu pieszych http://www.lublin112.pl/niemce-utrudnienia-w-ruchu-na-krajowej-19-po-potraceniu-pieszych-zdjecia/

** ALGORYTM CZYNNOŚCI POLICJANTA NA MIEJSCU KOLIZJI DROGOWEJ http://www.policja.waw.pl/pl/dla-policjantow-i-praco/warto-wiedziec/ruch-drogowy/26162,Algorytm-czynnosci-policjanta-na-miejscu-kolizji-drogowej.html

Czynności policji na miejscu zgłoszonego zdarzenia drogowego kwalifikowanego jako wypadek drogowy https://www.czasopismologistyka.pl/artykuly-naukowe/send/302-artykuly-na-plycie-cd-1/4739-artykul

*** Jak kraje UE chronią pieszych http://www.brd24.pl/prawo/jak-kraje-ue-chronia-pieszych/


Highway Traffic Act, R.S.O. 1990, c. H.8 https://www.ontario.ca/laws/statute/90h08 (Ontario, Canada=

Yielding to pedestrians : (7) When under this section a driver is permitted to proceed, the driver shall yield the right of way to pedestrians lawfully within a crosswalk. R.S.O. 1990, c. H.8, s. 144 (7).

    Art. 26. o ruchu drogowym. Zachowanie kierującego przed i na przejściu dla pieszych http://www.lexlege.pl/prawo-o-ruchu-drogowym/art-26/


Spero
O mnie Spero

„Nie przyjmujcie niczego za prawdę, co byłoby pozbawione miłości, ani nie przyjmujcie niczego za miłość, co byłoby pozbawione prawdy; jedno pozbawione drugiego staje się niszczącym kłamstwem” św. Edyta Stein

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka