35stan 35stan
570
BLOG

10.04.2010 - Niewyjaśnione i kontrowersyjne czasy zdarzeń

35stan 35stan Katastrofa smoleńska Obserwuj temat Obserwuj notkę 9

1. Czas startu TU154M nr 101

1.1. Oficjalny czas startu z Raportu MAK - 9:27 LT MSD, 7:27 LT CEST (5:27 UTC)

 

http://redir.atmcdn.pl/http/o2/tvn/web-content/m/p1/f/t/l/tlumaczenie_rap.pdf

 

1.2. Czas podany przez ministra ON B.Klicha:

Odpowiedź ministra obrony narodowej - z upoważnienia prezesa Rady Ministrów -

na zapytanie nr 9562

w sprawie godziny, o której w dniu 10 kwietnia 2010 r. nastąpił wylot rządowego samolotu TU-154M z lotniska Okęcie

 

   Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając, z upoważnienia prezesa Rady Ministrów, na zapytanie pani poseł Jolanty Szczypińskiej w sprawie godziny, o której w dniu 10 kwietnia 2010 r. nastąpił wylot rządowego samolotu TU-154M z lotniska Okęcie (SPS-024-9562/11), uprzejmie proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień.

 

   Wylot samolotu rządowego Tu-154M w dniu 10 kwietnia 2010 r. do Smoleńska został zaplanowany na podstawie pisma w sprawie zabezpieczenia przelotu samolotem specjalnym oficjalnej delegacji prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej i osób towarzyszących na obchody 70. rocznicy zbrodni katyńskiej, przesłanego przez Kancelarię Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej do szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów w dniu 9 marca 2010 r. (nr ZOOP-350-8-4-10). Planowane czasy startu były następujące:

 

   - Warszawa (start godz. 6.30 LT) - Smoleńsk,

 

   - Smoleńsk (start godz. 16.00 LT) - Warszawa.

 

   Zgodnie z kolejnym pismem Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 marca 2010 r. (nr ZOOP-350-8-13-10) dokonano korekty godzin wylotu samolotu:

 

   - Warszawa (start godz. 7.00 LT) - Smoleńsk,

 

   - Smoleńsk (start godz. 18.00 LT) - Warszawa.

 

   Faktycznie start samolotu z lotniska Warszawa-Okęcie do Smoleńska nastąpił o godz. 7.21 czasu lokalnego.

 

 

   Godzina wylotu samolotu rządowego Tu-154M w dniu 10 kwietnia 2010 r. została ustalona na podstawie informacji przekazanej przez koordynatora ruchu lotniczego (pełniącego dyżur na wieży kontroli lotów lotniska im. Chopina w Warszawie) do planisty informatora ruchu lotniczego w Biurze Odpraw Załóg 36. Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego. Informacja powyższa została zapisana w dzienniku przelotów i w systemie informatycznym BLUSZCZ.

 

   Przedstawiając powyższe wyjaśnienia, pozostaję w przekonaniu, że uzna je Pan Marszałek za wystarczające.

Z wyrazami szacunku i poważania

Minister

Bogdan Klich                                                                                                                                                       Warszawa, dnia 19 maja 2011 r.

http://orka2.sejm.gov.pl/IZ6.nsf/main/0259692B

Odpowiedź ministra B.Klicha datowana na 19 maja 2011 roku zawiera odniesienia do dokumentacji 36SPLT i  nastąpiła po opublikowaniu Raportu MAK w styczniu 2011 roku a jej treść w sprawie czasu startu samolotu TU154M nr 101 jest różna od podanej w oficjalnych Raportach MAK i KBWLLP.

2. Godzina katastrofy wskazana w dokumencie KBWLLP:

RAPORT KOŃCOWY                                                                                                                                       

z badania zdarzenia lotniczego nr 192/2010/11

samolotu Tu-154M nr 101

zaistniałego dnia 10 kwietnia 2010 r.

w rejonie lotniska SMOLEŃSK PÓŁNOCNY

1.7.6. Pora dnia, oświetlenie

Wschód słońca w Smoleńsku w dniu wypadku był o godz. 03:02. Wypadek zdarzył się

w porze dziennej, około trzech godzin po wschodzie słońca.

Z informacji podanych w pkt. 1.7.6. wynika czas katastrofy odbiegający i to znacznie od czasu podanego w pkt.:

1.1. Historia lotu

..................

Zderzenie samolotu z ziemią nastąpiło o godz. 6:41:07,5 w pozycji odwróconej.

i w pozostałych częściach i załącznikach Raportu KBWLLP

Przeliczając dane zawarte w tym punkcie Raportu, otrzymamy następujący wynik:

3:02 UTC + ~3:00 = ~6:02 UTC ~8:02 LT CEST ~10:02 LT MSD

Przyjmując ogólne zasady przybliżeń godzin z dokładnością do jednej pełnej godziny i uwzględniając oficjalny czas katastrofy jako  6:41:07,5 UTC,  w pkt. 1.7.6. Raportu KBWLLP powinno być napisane:

"Wypadek zdarzył się w porze dziennej, około '''czterech''' godzin po wschodzie słońca."

gdyż oficjalny czas katastrofy znajduje się w drugiej połowie 4-tej godziny pomiędzy 6:00 UTC a 7:00 UTC


3. Godzina katastrofy wynikająca z zeznań w PW śp. R. Musia, członka załogi Jak-40 nr 044

W opublikowanej treści zeznania złożonego w PW 10 kwietnia 2010 r. od 20. do 21. powiedział:

„Próby lądowania Iła oglądaliśmy z płyty lotniska, nasz samolot stał na drodze kołowania, do osi pasa startowego w odległości ok 80 metrów. Widziałem tego Iła, który po drugiej nieudanej próbie lądowania odleciał. Po kolejnych około 20 minutach z głośników naszej radiostacji usłyszeliśmy załogę naszego tupolewa zbliżającego się do rejonu lotniska."

http://rebelya.pl/post/2789/rebelya-ujawnia-pena-wersja-zeznan-remigiusza-m

Przeliczając te dane czasowe i posiłkując się danymi z opublikowanego stenogramu rozmów w kokpicie TU154M nr 101 i z wieży XUBS, otrzymamy przybliżony czas usłyszenia odgłosów katastrofy przez śp. R.Musia:

a) godzina odejścia IŁ-76 - ~9:39 LT MSD, ~7:39 LT CEST, ~5:39 UTC

b) czas jaki upłynął od nawiązania połączenia radiowego pomiędzy załogą TU154M nr 101 a załogą Jak-40 nr 044 wg stenogramu rozmów kokpicie TU154M nr 101 wynosił: ~0:17

Przybliżony czas "odgłosów" słyszanych przez śp. R.Musia: ~5:39 + ~0:20 +~0:17 = ~6:19 UTC, 8:19 LT CEST, 10:19 LT MSD


4. Godzina katastrofy w relacji A.Wosztyla, dowódcy załogi samolotu Jak-40 nr 044 i utrwalonej w filmie dokumentalnym A.Gargas pt. "Anatomia upadku 2"

"Rozmawiałem z DKL-em, do którego zadzwoniłem zaraz po rozmowie z Panem płk. Raczyńskim(ówczesnym szefem 36SPLT- przyp. mój) - Dyżurny Kierownik Lotów i on powiedział, że na jego telefonie, połączenie które ze mną miał, było o godzinie 8:38.

Pomimo tego, że były osoby które wiedziały konkretnie o której to miało miejsce, to jednak pozwalano mediom kreować rzeczywistość , która nie miała nic wspólnego z faktami"

Zarówno z treści zeznań w PW śp. R.Musia jak i z relacji A.Wosztyla zawartych w ww filmie dokumentalnym wynika, że odgłosy katastrofy miały miejsce pomiędzy godziną: 6:00 UTC, 8:00 LT CEST, 10:00 LT MSD a 6:30 UTC, 8:30 LT CEST, 10:30 LT MSD czyli w pierwszej połówce 4-tej godziny 6:00 UTC - 7:00 UTC, 8:00 LT CEST - 9:00 LT CEST, 10:00 LT MSD - 11:00 LT MSD

a to zgodnie z zasadami przybliżeń z dokładnością do jednej godziny, powinno być zapisane tak jak w pkt. 1.7.6. Raportu KBWLLP czyli „około trzech godzin po wschodzie słońca”


5.Medialny czas katastrofy podawany w dniu 10.04.2010 roku

Wkrótce po zdarzeniu, w mediach polskich, rosyjskich i światowych podano, że do katastrofy doszło o godzinie:

6:56 UTC, 8:56 LT , 10:56 LT

W opublikowanych w 2016 roku przez WikiLeaks mail'ach z Departamentu Stanu USA(korespondencja ze skrzynki pocztowej Pani Sekretarz Stanu H.Clinton) znalazł się mail wysłany z ambasady USA w Warszawie przez ambasadora Lee Feinsteina z godziny 6:44AM, w którym ambasador podał czas katastrofy jako:

" Shortly before 1000 Warsaw time, a Polish government Tu-154 plane carrying a delegation headed by Polish President Lech Kaczynski crashed in heavy fog at the airport in Smolensk, Russia."

https://wikileaks.org/clinton-emails/emailid/271

co w tłumaczeniu na język polski: „Tuż przed 10.00 czasu warszawskiego

co oznacza, że czas katastrofy podany przez media, był wyrażony lokalnym czasem warszawskim zimowym jako 8:56 LT CET czyli 9:56 LT CEST czyli „Tuż przed 10.00 czasu warszawskiego” jak podał ambasador USA w Warszawie w mail'u do Departamentu Stanu w Waszyngtonie.

Media rosyjskie czas katastrofy określały jako:

10:56 czasu moskiewskiego

albo

10:56 MSK co jest oznaczeniem czasu zimowego moskiewskiej strefy czasowej w 2010 roku czyli o 11:56 MSD

Rosyjska ogólnoświatowa telewizja Russia Today w wersji hiszpańskojęzycznej, podawała na pasku w dniu 10.04.2010 roku czas na świecie i różnica czasu pomiędzy czasem w Moskwie a czasem GMT, wynosiła 3 godziny czyli czas w Moskwie podawany był jako zimowy MSK(GMT+3)

Wersja angielskojęzyczna stacji Russia Today w tym dniu zlikwidowała podawanie na pasku czasu na świecie.

Oto linki do filmów archiwalnych na YT:

http://www.youtube.com/watch?v=qKVieKRgteQ

http://www.youtube.com/watch?v=zKRa5ZYN-zk

http://www.youtube.com/watch?v=zG7mES6V1WU

http://www.youtube.com/watch?v=tFjjugumQ4A


35stan
O mnie 35stan

Nie znoszę kłamstwa, obłudy, relatywizmu moralnego i bezczelności w ich prezentacji. Preferuję rozmowę merytoryczną, opartą na faktach i uprawdopodobnionych poszlakach, analizy oparte na kojarzeniu różnych informacji i faktów w logiczny ciąg zdarzeń. Wyznaję pogląd, iż w polityce nie należy liczyć na przyjaźń, tylko na wspólne interesy, które najlepiej gwarantują dobrą współpracę, że partnerowi można zaufać, jeśli ma się możliwość kontroli jego działań.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka