1. Czas startu TU154M nr 101
1.1. Oficjalny czas startu z Raportu MAK - 9:27 LT MSD, 7:27 LT CEST (5:27 UTC)
http://redir.atmcdn.pl/http/o2/tvn/web-content/m/p1/f/t/l/tlumaczenie_rap.pdf
1.2. Czas podany przez ministra ON B.Klicha:
Odpowiedź ministra obrony narodowej - z upoważnienia prezesa Rady Ministrów -
na zapytanie nr 9562
w sprawie godziny, o której w dniu 10 kwietnia 2010 r. nastąpił wylot rządowego samolotu TU-154M z lotniska Okęcie
Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając, z upoważnienia prezesa Rady Ministrów, na zapytanie pani poseł Jolanty Szczypińskiej w sprawie godziny, o której w dniu 10 kwietnia 2010 r. nastąpił wylot rządowego samolotu TU-154M z lotniska Okęcie (SPS-024-9562/11), uprzejmie proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień.
Wylot samolotu rządowego Tu-154M w dniu 10 kwietnia 2010 r. do Smoleńska został zaplanowany na podstawie pisma w sprawie zabezpieczenia przelotu samolotem specjalnym oficjalnej delegacji prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej i osób towarzyszących na obchody 70. rocznicy zbrodni katyńskiej, przesłanego przez Kancelarię Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej do szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów w dniu 9 marca 2010 r. (nr ZOOP-350-8-4-10). Planowane czasy startu były następujące:
- Warszawa (start godz. 6.30 LT) - Smoleńsk,
- Smoleńsk (start godz. 16.00 LT) - Warszawa.
Zgodnie z kolejnym pismem Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 marca 2010 r. (nr ZOOP-350-8-13-10) dokonano korekty godzin wylotu samolotu:
- Warszawa (start godz. 7.00 LT) - Smoleńsk,
- Smoleńsk (start godz. 18.00 LT) - Warszawa.
Faktycznie start samolotu z lotniska Warszawa-Okęcie do Smoleńska nastąpił o godz. 7.21 czasu lokalnego.
Godzina wylotu samolotu rządowego Tu-154M w dniu 10 kwietnia 2010 r. została ustalona na podstawie informacji przekazanej przez koordynatora ruchu lotniczego (pełniącego dyżur na wieży kontroli lotów lotniska im. Chopina w Warszawie) do planisty informatora ruchu lotniczego w Biurze Odpraw Załóg 36. Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego. Informacja powyższa została zapisana w dzienniku przelotów i w systemie informatycznym BLUSZCZ.
Przedstawiając powyższe wyjaśnienia, pozostaję w przekonaniu, że uzna je Pan Marszałek za wystarczające.
Z wyrazami szacunku i poważania
Minister
Bogdan Klich Warszawa, dnia 19 maja 2011 r.
http://orka2.sejm.gov.pl/IZ6.nsf/main/0259692B
Odpowiedź ministra B.Klicha datowana na 19 maja 2011 roku zawiera odniesienia do dokumentacji 36SPLT i nastąpiła po opublikowaniu Raportu MAK w styczniu 2011 roku a jej treść w sprawie czasu startu samolotu TU154M nr 101 jest różna od podanej w oficjalnych Raportach MAK i KBWLLP.
2. Godzina katastrofy wskazana w dokumencie KBWLLP:
RAPORT KOŃCOWY
z badania zdarzenia lotniczego nr 192/2010/11
samolotu Tu-154M nr 101
zaistniałego dnia 10 kwietnia 2010 r.
w rejonie lotniska SMOLEŃSK PÓŁNOCNY
1.7.6. Pora dnia, oświetlenie
Wschód słońca w Smoleńsku w dniu wypadku był o godz. 03:02. Wypadek zdarzył się
w porze dziennej, około trzech godzin po wschodzie słońca.
Z informacji podanych w pkt. 1.7.6. wynika czas katastrofy odbiegający i to znacznie od czasu podanego w pkt.:
1.1. Historia lotu
..................
Zderzenie samolotu z ziemią nastąpiło o godz. 6:41:07,5 w pozycji odwróconej.
i w pozostałych częściach i załącznikach Raportu KBWLLP
Przeliczając dane zawarte w tym punkcie Raportu, otrzymamy następujący wynik:
3:02 UTC + ~3:00 = ~6:02 UTC ~8:02 LT CEST ~10:02 LT MSD
Przyjmując ogólne zasady przybliżeń godzin z dokładnością do jednej pełnej godziny i uwzględniając oficjalny czas katastrofy jako 6:41:07,5 UTC, w pkt. 1.7.6. Raportu KBWLLP powinno być napisane:
"Wypadek zdarzył się w porze dziennej, około '''czterech''' godzin po wschodzie słońca."
gdyż oficjalny czas katastrofy znajduje się w drugiej połowie 4-tej godziny pomiędzy 6:00 UTC a 7:00 UTC
3. Godzina katastrofy wynikająca z zeznań w PW śp. R. Musia, członka załogi Jak-40 nr 044
W opublikowanej treści zeznania złożonego w PW 10 kwietnia 2010 r. od 20. do 21. powiedział:
„Próby lądowania Iła oglądaliśmy z płyty lotniska, nasz samolot stał na drodze kołowania, do osi pasa startowego w odległości ok 80 metrów. Widziałem tego Iła, który po drugiej nieudanej próbie lądowania odleciał. Po kolejnych około 20 minutach z głośników naszej radiostacji usłyszeliśmy załogę naszego tupolewa zbliżającego się do rejonu lotniska."
http://rebelya.pl/post/2789/rebelya-ujawnia-pena-wersja-zeznan-remigiusza-m
Przeliczając te dane czasowe i posiłkując się danymi z opublikowanego stenogramu rozmów w kokpicie TU154M nr 101 i z wieży XUBS, otrzymamy przybliżony czas usłyszenia odgłosów katastrofy przez śp. R.Musia:
a) godzina odejścia IŁ-76 - ~9:39 LT MSD, ~7:39 LT CEST, ~5:39 UTC
b) czas jaki upłynął od nawiązania połączenia radiowego pomiędzy załogą TU154M nr 101 a załogą Jak-40 nr 044 wg stenogramu rozmów kokpicie TU154M nr 101 wynosił: ~0:17
Przybliżony czas "odgłosów" słyszanych przez śp. R.Musia: ~5:39 + ~0:20 +~0:17 = ~6:19 UTC, 8:19 LT CEST, 10:19 LT MSD
4. Godzina katastrofy w relacji A.Wosztyla, dowódcy załogi samolotu Jak-40 nr 044 i utrwalonej w filmie dokumentalnym A.Gargas pt. "Anatomia upadku 2"
"Rozmawiałem z DKL-em, do którego zadzwoniłem zaraz po rozmowie z Panem płk. Raczyńskim(ówczesnym szefem 36SPLT- przyp. mój) - Dyżurny Kierownik Lotów i on powiedział, że na jego telefonie, połączenie które ze mną miał, było o godzinie 8:38.
Pomimo tego, że były osoby które wiedziały konkretnie o której to miało miejsce, to jednak pozwalano mediom kreować rzeczywistość , która nie miała nic wspólnego z faktami"
Zarówno z treści zeznań w PW śp. R.Musia jak i z relacji A.Wosztyla zawartych w ww filmie dokumentalnym wynika, że odgłosy katastrofy miały miejsce pomiędzy godziną: 6:00 UTC, 8:00 LT CEST, 10:00 LT MSD a 6:30 UTC, 8:30 LT CEST, 10:30 LT MSD czyli w pierwszej połówce 4-tej godziny 6:00 UTC - 7:00 UTC, 8:00 LT CEST - 9:00 LT CEST, 10:00 LT MSD - 11:00 LT MSD
a to zgodnie z zasadami przybliżeń z dokładnością do jednej godziny, powinno być zapisane tak jak w pkt. 1.7.6. Raportu KBWLLP czyli „około trzech godzin po wschodzie słońca”
5.Medialny czas katastrofy podawany w dniu 10.04.2010 roku
Wkrótce po zdarzeniu, w mediach polskich, rosyjskich i światowych podano, że do katastrofy doszło o godzinie:
6:56 UTC, 8:56 LT , 10:56 LT
W opublikowanych w 2016 roku przez WikiLeaks mail'ach z Departamentu Stanu USA(korespondencja ze skrzynki pocztowej Pani Sekretarz Stanu H.Clinton) znalazł się mail wysłany z ambasady USA w Warszawie przez ambasadora Lee Feinsteina z godziny 6:44AM, w którym ambasador podał czas katastrofy jako:
" Shortly before 1000 Warsaw time, a Polish government Tu-154 plane carrying a delegation headed by Polish President Lech Kaczynski crashed in heavy fog at the airport in Smolensk, Russia."
https://wikileaks.org/clinton-emails/emailid/271
co w tłumaczeniu na język polski: „Tuż przed 10.00 czasu warszawskiego”
co oznacza, że czas katastrofy podany przez media, był wyrażony lokalnym czasem warszawskim zimowym jako 8:56 LT CET czyli 9:56 LT CEST czyli „Tuż przed 10.00 czasu warszawskiego” jak podał ambasador USA w Warszawie w mail'u do Departamentu Stanu w Waszyngtonie.
Media rosyjskie czas katastrofy określały jako:
10:56 czasu moskiewskiego
albo
10:56 MSK co jest oznaczeniem czasu zimowego moskiewskiej strefy czasowej w 2010 roku czyli o 11:56 MSD
Rosyjska ogólnoświatowa telewizja Russia Today w wersji hiszpańskojęzycznej, podawała na pasku w dniu 10.04.2010 roku czas na świecie i różnica czasu pomiędzy czasem w Moskwie a czasem GMT, wynosiła 3 godziny czyli czas w Moskwie podawany był jako zimowy MSK(GMT+3)
Wersja angielskojęzyczna stacji Russia Today w tym dniu zlikwidowała podawanie na pasku czasu na świecie.
Oto linki do filmów archiwalnych na YT:
http://www.youtube.com/watch?v=qKVieKRgteQ
http://www.youtube.com/watch?v=zKRa5ZYN-zk
http://www.youtube.com/watch?v=zG7mES6V1WU
http://www.youtube.com/watch?v=tFjjugumQ4A
Komentarze