Zdjęcie Stanisława Lema udostępnione przez Wojciecha Zemka, CC BY-SA 3.0
Zdjęcie Stanisława Lema udostępnione przez Wojciecha Zemka, CC BY-SA 3.0
Staszek Krawczyk Staszek Krawczyk
981
BLOG

Napisałem doktorat o fantastyce...

Staszek Krawczyk Staszek Krawczyk Edukacja Obserwuj temat Obserwuj notkę 34

...i do dnia obrony, czyli do 8 listopada, będzie można go czytać w sieci, w Repozytorium Uniwersytetu Warszawskiego. O czym informuję, bo tematyka pewnie część z Was zaciekawi. Mam nadzieję, że w przyszłości – po różnych skrótach, zmianach, w trochę mniej akademickiej postaci – uda się wydać to jako książkę.

Tytuł pracy to „Gust i prestiż. O tworzeniu pola prozy fantastycznej w Polsce”. Skrócony spis treści (z wyciętymi podsumowaniami, podrozdziałami, aneksem itp.) wygląda tak:


Wprowadzenie

0.1 Czym jest literatura fantastyczna?

0.2 Pierwszy kontekst naukowy: badania społecznego otoczenia fantastyki

0.3 Drugi kontekst naukowy: socjologia literatury


Rozdział pierwszy. Podstawy badań nad przestrzenią literacką

1.1 Relatywna autonomia kultury

1.2 Konceptualizacja przedmiotów kulturowych

1.3 Konceptualizacja społecznego kontekstu literatury

1.4 Literatura narodowa i literatura światowa

1.5 Pojęcia habitusu, gustu i prestiżu

1.6 Czasopisma literackie i krytyka literacka


Rozdział drugi. Światowa przestrzeń fantastyki

2.1 Założenia społeczno-kulturowego ujęcia historii fantastyki

2.2 Wczesny rozwój literatury fantastycznej

2.3 Powstanie i konsolidacja gatunków science fiction i fantasy

2.4 Dominacja literatury amerykańskiej w światowej fantastyce


Rozdział trzeci. Polska przestrzeń prozy fantastycznej

3.1 W stronę sprzeciwu. Fantastyka w Polsce do 1990 roku

3.2 Społeczny kontekst powojennej literatury fantastycznej

3.3 Polityczność i odpolitycznienie. Fantastyka w Polsce po roku 1990

3.4 Społeczny kontekst współczesnej literatury fantastycznej


Rozdział czwarty. Socjologiczna analiza dyskursu

4.1 Poboczny kontekst badawczy: metodologia medioznawstwa

4.2 Podstawowa metoda badań: analiza dyskursu


Rozdział piąty. Gust inteligencki i popularny w dyskursie o „Fantastyce”

5.1 Pojęcia gustu inteligenckiego i popularnego

5.2 Gust redaktorów naczelnych

5.3 Polityczny kontekst powstania czasopisma

5.4 Trudności z produkcją i dystrybucją

5.5 Wizualność „Fantastyki”

5.6 Wartości przyświecające działaniom redakcji

5.7 Pozycja pisma w polu profesjonalnej produkcji kulturowej


Rozdział szósty. Selekcja i segregacja w dyskursie o literaturze fantastycznej

6.1 Wzór selekcyjny. Opozycja fantastyki i literatury prawomocnej

6.2 Wzór segregacyjny. Opozycja fantastyki problemowej i rozrywkowej

6.3 Zaangażowanie w sprawy sfery publicznej

6.4 Funkcje fantastyki: poznawcze, afektywne, społeczno-polityczne


Zakończenie

7.1 Ustanowienie polskiego pola fantastyki

7.2 Zakres autonomii pola

7.3 Gust i prestiż w polu heteronomicznym

7.4 Znaczenie czasopism w polu literackim

7.5 Kierunki dalszych badań

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Społeczeństwo