...i do dnia obrony, czyli do 8 listopada, będzie można go czytać w sieci, w Repozytorium Uniwersytetu Warszawskiego. O czym informuję, bo tematyka pewnie część z Was zaciekawi. Mam nadzieję, że w przyszłości – po różnych skrótach, zmianach, w trochę mniej akademickiej postaci – uda się wydać to jako książkę.
Tytuł pracy to „Gust i prestiż. O tworzeniu pola prozy fantastycznej w Polsce”. Skrócony spis treści (z wyciętymi podsumowaniami, podrozdziałami, aneksem itp.) wygląda tak:
Wprowadzenie
0.1 Czym jest literatura fantastyczna?
0.2 Pierwszy kontekst naukowy: badania społecznego otoczenia fantastyki
0.3 Drugi kontekst naukowy: socjologia literatury
Rozdział pierwszy. Podstawy badań nad przestrzenią literacką
1.1 Relatywna autonomia kultury
1.2 Konceptualizacja przedmiotów kulturowych
1.3 Konceptualizacja społecznego kontekstu literatury
1.4 Literatura narodowa i literatura światowa
1.5 Pojęcia habitusu, gustu i prestiżu
1.6 Czasopisma literackie i krytyka literacka
Rozdział drugi. Światowa przestrzeń fantastyki
2.1 Założenia społeczno-kulturowego ujęcia historii fantastyki
2.2 Wczesny rozwój literatury fantastycznej
2.3 Powstanie i konsolidacja gatunków science fiction i fantasy
2.4 Dominacja literatury amerykańskiej w światowej fantastyce
Rozdział trzeci. Polska przestrzeń prozy fantastycznej
3.1 W stronę sprzeciwu. Fantastyka w Polsce do 1990 roku
3.2 Społeczny kontekst powojennej literatury fantastycznej
3.3 Polityczność i odpolitycznienie. Fantastyka w Polsce po roku 1990
3.4 Społeczny kontekst współczesnej literatury fantastycznej
Rozdział czwarty. Socjologiczna analiza dyskursu
4.1 Poboczny kontekst badawczy: metodologia medioznawstwa
4.2 Podstawowa metoda badań: analiza dyskursu
Rozdział piąty. Gust inteligencki i popularny w dyskursie o „Fantastyce”
5.1 Pojęcia gustu inteligenckiego i popularnego
5.2 Gust redaktorów naczelnych
5.3 Polityczny kontekst powstania czasopisma
5.4 Trudności z produkcją i dystrybucją
5.5 Wizualność „Fantastyki”
5.6 Wartości przyświecające działaniom redakcji
5.7 Pozycja pisma w polu profesjonalnej produkcji kulturowej
Rozdział szósty. Selekcja i segregacja w dyskursie o literaturze fantastycznej
6.1 Wzór selekcyjny. Opozycja fantastyki i literatury prawomocnej
6.2 Wzór segregacyjny. Opozycja fantastyki problemowej i rozrywkowej
6.3 Zaangażowanie w sprawy sfery publicznej
6.4 Funkcje fantastyki: poznawcze, afektywne, społeczno-polityczne
Zakończenie
7.1 Ustanowienie polskiego pola fantastyki
7.2 Zakres autonomii pola
7.3 Gust i prestiż w polu heteronomicznym
7.4 Znaczenie czasopism w polu literackim
7.5 Kierunki dalszych badań