Artur Rumpel Artur Rumpel
66
BLOG

Języki regionalne

Artur Rumpel Artur Rumpel Polityka Obserwuj notkę 2

Długo wyczekiwane prace na uznaniem śląskiej godki za język regionalny ruszyły ostatnio, choć powoli i niemrawo. Równolegle ruszyły prace nad nadaniem analogicznego statusu językowi wilamowskiemu, jeszcze wolniej i jeszcze niemrawiej. 

Cieszy mnie to, ale umiarkowanie. Dużo bardziej ucieszyłyby mnie kompleksowe prace nad językami regionalnymi. Chciałbym, żeby powstała jedna ustawa o językach regionalnych, która systemowo regulowałaby tę sprawę. Taka ustawa precyzowałaby kryteria uznawania języków regionalnych i tryb nadawania tego statusu. Uważam, że można by go nadawać przez dopisywanie do rejestru języków przez jakiś sąd, może nawet Sąd Najwyższy, na podstawie ustawowych kryteriów. Nie trzeba by wtedy uruchamiać machiny legislacyjnej dla każdego języka z osobna. 

Bo na śląskim i wilamowskim się nie skończy. Już teraz potencjalne kryteria zdaje się spełniać język zachodniopoleski, w perspektywie kilku dekad dołączą do niego mazurski i zrekonstruowany pruski, w dalszej zaś przyszłości być może morawski (zwłaszcza, jeśli uzyska podobny status w Republice Czeskiej), oraz zrekonstruowane słowiński i ochweśnicki. 

Wzorem może być dla nas pod tym względem Francja, w której funkcjonuje wiele języków regionalnych. Języki regionalne są bowiem niewątpliwym bogactwem państw przynależących do cywilizacji zachodniej. 


Urodziłem się w Rybniku 22 kwietnia 1975. Ukończyłem I Liceum Ogólnokształcące w Wodzisławiu Śląskim (1994), Wydział Farmaceutyczny w Sosnowcu Śląskiej Akademii Medycznej w Katowicach (1999) oraz Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji w Cieszynie Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach (2004). Jestem więc z wykształcenia farmaceutą i... no właśnie i kim? Do niedawna zawsze pisałem, ze etnologiem, teraz jednak, patrząc na zakres moich dociekań muszę stwierdzić, że akcenty mi się przesunęły w kierunku antropologii kulturowej. Nie zajmuje się bowiem kultura ludową, ani samymi tylko kulturami niemasowymi, ale zróżnicowaniem kultur z uwzględnieniem kultury masowej. Tak więc wychodzi , ze jestem antropologiem kulturowym. Mam wspaniałą rodzinę - żonę i dzieci. Od lat nieregularnie publikuję w czasopismach naukowych i profesjonalnych (ALBOalbo, Konteksty, Panacea, Uniwersytet Kulturalny, Puls Farmacji, Bez Recepty, Lek w Polsce), społeczno - politycznych (Najwyższy Czas, Opcja na Prawo, Pro Fide Rege et Lege, Rojalista - Pro Patria), religijnych (Przewodnik Katolicki) i lokalnych (U Nas, Nowiny Wodzisławskie) oraz na licznych stronach internetowych. Mam też na koncie dwie wydane książki- "Religia w Polsce" (2010) oraz "Ludzie i religie w Polsce" (2012). Od kilku lat skupiam się na prowadzeniu blogów i szukam wydawców dla kolejnych książek. O kulturze piszę pod adresem https://svetomir.home.blog/, tu zaś piszę o polityce. 

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka