Ukrzyżowanie i św. Maria Magdalena, Most gotycki w Kłodzku
Ukrzyżowanie i św. Maria Magdalena, Most gotycki w Kłodzku
JAROSŁW RADOMSKI JAROSŁW RADOMSKI
120
BLOG

Rozważania o Świętym Graalu i nie tylko

JAROSŁW RADOMSKI JAROSŁW RADOMSKI Kultura Obserwuj notkę 0

Na Moście gotyckim w Kłodzku znajduje się barokowa rzeźba "Ukrzyżowanie i św. Maria Magdalena". Na dole tej rzeźby przedstawiono Świętego Graala. Jest to jeden z kilku owych wizerunków na ziemi kłodzkiej.

.

image

Jarosław Radomski: "- Tu przedstawiono Świętego Graala";
fragment barokowej rzeźby na Moście gotyckim w Kłodzku, niestety wizerunek Świętego Graala jest zniszczony.

.

Od lat zajmuję się odtwarzaniem artefaktów, zawsze interesowały mnie różne świadectwa z przeszłości naszej kultury, mam na myśli tej europejskiej, czyli antycznej, łacińskiej i chrześcijańskiej. 

Dziś żyjemy w czasach, kiedy to z różnych powodów redukuje się wiedzę o przeszłości, zaciera się prawdę historyczną lub ignoruje się tradycję.

Jednakże europejska cywilizacja ma swoje mocne fundamenty, którymi jest idea filozoficznego dążenia do prawdy, prawo jako podstawa życia społecznego oraz etyka oparta o współczucie i miłosierdzie. 

Tę ostatnią wartość podkreśla pewien osobliwy przedmiot uosabiający najwyższe ludzkie dążenia, czyli tęsknotę za przełamaniem granicy między rzeczywistością a nadrzeczywistością. 

Tym przedmiotem jest Święty Graal. Jest on różnie traktowany, a jest z nim powiązanych wiele historii i przedmiotów. Jednym z najbardziej znanych jest słynny kielich z katedry w Walencji. Niektórzy teologowie i historycy uważają go za prawdziwe naczynie z czasów Chrystusa, inni zaś nawet twierdzą, że to kielich z Ostatniej Wieczerzy.

Na przestrzeni u wielu lat uległ on częściowym przemianom. Pierwotnie była to czarka, bo z takich naczyń pili wino dawni mieszkańcy terenów kultury hebrajskiej. 

W Średniowieczu uzupełniono postać tej czarki o elementy sugerujące postać kielicha liturgicznego, ale to już inna historia.

Ważne jest ideowe przesłanie tego przedmiotu liturgii katolickiej, a mianowicie to, że Święty Graal niezależnie od stopnia jego prawdziwości historycznej jest symbolem ludzkiego dążenia do poznania sensu istnienia człowieka na tym ziemski etapie i w zakresie metafizycznym.


Kiedyś cywilizacja europejska starała się zachować równowagę między sacrum a profanum, czyli między sferą duchową a materialną. 

Dziś dominuje sfera profanum, dlatego Święty Graal jako przesłanie ideowe jest ważny, gdyż może wzbudzić potrzebę zaistnienia sacrum w przestrzeni życiowej, a przynajmniej refleksję o tym.

Święty Graal jest połączeniem ziemskiego pragnienia szczęścia z tym co niebiańskie jako źródłem owego szczęścia, zatem jest symbolem największej ludzkiej nadziei, jaką jest spotkanie z Żywą Wiecznością – z Bogiem. 

Święty Graal w swojej ideowej postaci niesie z sobą pewne przesłanie: życie ludzkie ma sens jeśli zmierza w stronę miłosierdzia, a jego źródłem jest Bóg. Święty Graal to nic innego jak kielich z Ostatniej Wieczerzy Chrystusa, czyli kielich krwi Chrystusowej jako źródła Zbawienia – to jest wiecznego szczęścia.

Moje spotkanie z teologią i ideą Świętego Graala nie jest przypadkowe. Od wielu lat mieszkam w Kłodzku, tu pracuję i tworzę, ale też interesuję się zabytkami, zwłaszcza tymi sakralnymi. 

Na ziemi kłodzkiej spotkałem się z wieloma wizerunkami Świętego Graal, jeden nich znajduje się na kłodzkim gotyckim moście i jest fragmentem barokowej grupy rzeźbiarskiej przedstawiającej Ukrzyżowanie i św. Marię Magdalenę, obok której znajduje się wizerunek Świętego Graala. 

Niestety ten fragment rzeźby wymaga rekonstrukcji, gdyż ząb czasu doprowadził kamień do erozji. Jednym z moich działań artystycznych będzie rekonstrukcja tego kłodzkiego Świętego Graala. 

Nie ukrywam, że też od wielu miesięcy pracuję nad kopią słynnego wspomnianego kielicha z Walencji, właśnie tego Świętego Graala.

Celem mojej pracy będzie zaprezentowanie kopii tego dzieła, ale też ideowe działanie, a mianowicie przypomnienie o korzeniach naszej europejskiej łacińskiej kultury, a wraz z tym zasugerowanie, że mimo tych dziwnych czasów istnieje cząstka nadziei, a przynajmniej wiara w sens życia ludzkiego, które powinno zmierzać w stronę miłosierdzia i współczucia, czyli tych wartości, które pozwolą nam przetrwać. Zaznaczam, że Świętego Graala właśnie z tymi wartościami utożsamiano.

O historii rekonstrukcji i przebiegu prac nad kopią Świętego Graala opowiem osobno.

Dziękuję za uwagę i pozdrawiam!

Jarosław Radomski.

Tworzę, więc jestem. 

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura