Starosta Melsztyński Starosta Melsztyński
5151
BLOG

Tajemnica pochodzenia. Drzewo genealogiczne braci Kurskich

Starosta Melsztyński Starosta Melsztyński Społeczeństwo Obserwuj notkę 7

Dwa lata temu, zainspirowany wyautowaniem Jacka Kurskiego przez Pawła Śpiewaka poszperałem nieco i we wpisie

 Profesor Paweł Śpiewak autuje Jacka Kurskiego próbowałem rozwikłać tajemnicę pochodzenia braci Kurskich. Nie robiłem tego jednak z odpowiednim zapałem, nie chciałem ani płacić za dostęp do bazy danych największego współczesnego polskiego genealoga M.J. Minakowskiego, ani sprowadzać w ramach międzynarodowej współpracy bibliotecznej dzieła Chaima Freedmana,  Eliyahu's Branches: The Descendants of the Vilna Gaon and His Family by sprawdzać tropy. Zadowoliłem się jedynie zerknięciem do dostępnego w sieci indeksu nazwisk do dzieła Freedmana, https://www.avotaynu.com/books/GaonIndex.pdf, i znalazłem tam zarówno nazwisko ojca Anny Kurskiej, Tadeusza Modzelewskiego, jak i w wersji z błędami literowymi nazwisko Niemerowski, Yosef (Bernstein). Postawiłem śmiałą tezę, że Niemerowski=Niemirowski i na tym zakończyłem swoje badania.

Na szczęście inni nie byli tak leniwi i doprowadzili dzieło, niczym Tezeusz kierujący się nicią Ariadny, do szczęśliwego rozwikłania tajemnicy pochodzenia dwóch najbardziej wpływowych braci-dziennikarzy w Polsce. Można o tym przeczytać w uzupełnionym pół roku temu biogramie Anny Kurskiej na Wikipedii:

Pochodziła z rodziny ziemiańskiej. Ojciec, Tadeusz Modzelewski (1867–1936), syn Narcyza i Klary z Weydlichów, był właścicielem majątku na dawnych ziemiach Rzeczypospolitej (pozostawionego po rewolucji październikowej na tzw. sowieckiej Ukrainie). Matka, Teodora (1887–1969), córka Józefa Bernsteina vel Niemirowskiego i Anny z Sommersteinów, regionalistka i badaczka haftów, tkanin oraz strojów Warmii i Mazur[2], pochodziła z rodziny żydowskich kupców (jej bratem był Lewis Bernstein Namier).

Tak więc uwaga Pawła Śpiewaka doprowadziła mnie na właściwy trop tajemnicy pochodzenia braci Kurskich, ale wrodzona niechęć do większego wysiłku spowodowała, że kto inny podążył śladami i rozwikłał splątane, ukryte nici.

Miłośnikom genealogii polecam jeszcze utworzone również całkiem niedawno drzewka genealogiczne Józefa Bernsteina Niemirowskiego i Tadeusza Modzelewskiego na stronach

https://www.geni.com/people/J%C3%B3zef- Niemirowski/6000000013333673247 

oraz https://www.geni.com/people/Tadeusz-Modzelewski-h-Trzywdar/6000000039456449354

i podążanie linkami. Może uda wam się znaleźć coś ciekawszego jeszcze?

Nie każdy ma w rodzie i wielkiego Gaona Wileńskiego i Lewisa Namiera, jednego z akuszerów historii, który przyczynił się do powstania/odrodzenia dwóch państw - Polski po I WŚ i Izraela po II WŚ.


Patriotyzm jest ostatnim schronieniem szubrawców. Samuel Johnson    

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Społeczeństwo