Źródło: PKP Intercity S.A.
Źródło: PKP Intercity S.A.
Tomasz Galicki Tomasz Galicki
269
BLOG

Nowy przetarg generatorem problemów?

Tomasz Galicki Tomasz Galicki Polityka Obserwuj notkę 0

Zgodnie z obietnicą, spółka PKP Intercity S.A. ogłosiła dziś ponowny przetarg na wyprodukowanie i dostawę 10 lokomotyw spalinowych wraz ze świadczeniem ich utrzymania. Szczęśliwe rozstrzygnięcie zamówienia pozwoli przewoźnikowi na reaktywację dalekobieżnych połączeń prowadzonych trakcją spalinową, bądź zwiększenia częstotliwości ich kursowania. Nie wszyscy jednak mają powody do radości...

W pierwszym przetargu ogłoszonym 29 stycznia b.r., Zamawiający (czyli PKP IC) wskazał relacje, w których nowe spalinowozy będą prowadziły składy dalekobieżne. Wśród wymienionych w załączniku nr 1 do Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia znalazły się m.in.: Ełk - Korsze, Suwałki- Olecko -Ełkoraz Białystok - Šeštokai. W samej specyfikacji można było także znaleźć informacje dotyczące miejsca odbioru i utrzymania poszczególnych lokomotyw. Najwięcej pojazdów przyznano w SIWZ stacji Białystok (4 spalinowozy).

(Nie)korzystne zmiany

Oprócz modyfikacji kryteriów oceny i wyboru ofert, którą można uznać za właściwą, nastąpiły także zmiany w przedmiocie zamówienia publicznego. W nowym ogłoszeniu, spośród podanych kilka miesięcy temu relacji obsługiwanych przez pojazdy będące przedmiotem zamówienia, PKP IC wykreśliły relację Białystok - Šeštokai! Jest to bardzo niepokojące, z uwagi na fakt występowania już teraz niezwykle ubogiej siatki połączeń kolejowych. Wycofanie tej relacji może być także podyktowane zmianą przebiegu korytarza "Rail Baltica", który pierwotnie miał prowadzić przez Sokółkę i Augustów. Zaopiniowano jednak wariant przez Ełk i Olecko. Jakie są prawdziwe przyczyny takiej decyzji? Trudno w tej chwili cokolwiek powiedzieć...

Dysonans informacyjny trwa ...

Wiceminister transportu p. Andrzej Massel, odpowiadając w maju b.r. na interpelację poselską na 41. Posiedzeniu Sejmu RP ws. poprawy oferty przewozowej do Suwałk mówił m.in.: (...) Lokomotywy te mają kursować m.in. na Podlasiu na trasach Białystok - Suwałki, jak również Ełk - Korsze. (...) Także można oczekiwać, że w ciągu najwyżej dwóch lat będzie możliwa poprawa połączeń również w regionie podlaskim.Dziwić więc może fakt usunięcia tej relacji spośród zestawu opisanego w przedmiocie zamówienia SIWZ.

Co w tej sytuacji, my jako Podlasianie powinniśmy zrobić? Monitorować na bieżąco postępowanie wiodącego przewoźnika kolejowego oraz interweniować u samego podsekretarza stanu w MTBiGM, aby nie doszło w ostateczności do całkowitego wygaszenia segmentu przewozów międzywojewódzkich na odc. Białystok - Sokółka - Suwałki.

 


 

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka