Tiger65 Tiger65
4146
BLOG

Tajemnica urządzenia KLN-89B

Tiger65 Tiger65 Polityka Obserwuj notkę 124

KLN-89B

Inspiracją do niniejszej notki jest artykuł jaki ukazał się w 31 numerze Gazety Polskiej z dnia 1 sierpnia 2012 r., na który dopiero teraz przypadkiem natrafiem.

W artykule "Smoleńsk: zniknęło urządzenie zapisujące trasę Tu-154" czytamy:

Na pokładzie Tu-154M 101 znajdowało się bardzo ważne urządzenie – KLN89B, które zapisywało trasę lotu, czyli współrzędne, podobnie jak TAWS i FMS. Dzięki niemu nawigator wiedział, gdzie znajduje się samolot. KLN89B był integralnym wyposażeniem Tu-154M, jednak MAK nie wspomina o nim w swoim raporcie, choć jest ono widoczne na zdjęciu kokpitu. W polskim raporcie jedynie zauważono obecność urządzenia.

Zapisy KLN89B nie są polskim prokuratorom znane – śledczy i biegli jedynie obejrzeli urządzenie. Wynika to z odpowiedzi na nasze pytania udzielonych przez Naczelną Prokuraturę Wojskową. „Prokuratorzy Wojskowej Prokuratury Okręgowej w Warszawie, w trakcie podróży służbowej do Moskwy we wrześniu 2011 r., brali udział m.in. w oględzinach elementów wyposażenia samolotu Tu-154M nr 101, znajdujących się w siedzibie Międzypaństwowego Komitetu Lotniczego, w tym nawigacyjnego systemu łączności satelitarnej KLN98” – napisał rzecznik prokuratury.

Jak stwierdził, na początku lutego 2012 r. Wojskowa Prokuratura Okręgowa w Warszawie otrzymała przesłany przez Rosjan w ramach realizacji wniosków o pomoc prawną m.in. protokół oględzin tego urządzenia. Miał być on przeprowadzony „przy udziale polskich prokuratorów wojskowych oraz biegłych z zespołu powołanego w celu wydania kompleksowej opinii na temat okoliczności i przyczyn zaistnienia katastrofy”. Wraz z nim otrzymaliśmy dokumentacją fotograficzną z oględzin.


Czego moglibyśmy dowiedzieć się z zapisów KLN89B? Na stronie 98 załącznika nr 4 do raportu Millera (opis awioniki Tu-154M) jest napisane, że GPS KLN89B to urządzenie niezależne i niewspółpracujące z innymi urządzeniami. Logował on parametry lotu: wysokość według GPS, pozycję (długość i szerokość geograficzną w czasie), czyli trasę, jej przebieg itp.

„Upraszczając, KLN to FMS, tylko niepodłączony do awioniki Tu154M, centrali aerometrycznej. Z jego pomocą załoga nie mogła sterować, zmieniać kursu, zaprogramować trasy, kontrolować wysokości nad poziom pasa, ale mogła wyznaczać odległość od pomocy nawigacyjnych, nawigować ręcznie w oparciu o dane GPS. KLN to profesjonalny lotniczy GPS z mapą nie terenu, ale pomocy nawigacyjnych: radiolatarni, lotnisk, podejść itp. Mógł zapisywać pozycję samolotu. Urządzenie to ma wewnętrzną bazę danych tak jak FMS i TAWS – było regularnie aktualizowane, co można przeczytać w załączniku nr 4 do raportu” – wyjaśnia bloger E2RDO, zajmujący się badaniem przyczyn katastrofy. (...)


Na stronie 145/695 załącznika nr 4 do raportu Millera napisano:


„W dniu 06.04.2010 r. personel SIL 1 eskadry lotniczej w specjalności urządzenia radioelektroniczne dokonał okresowej aktualizacji (co 28 dni) baz danych poniższych urządzeń nawigacyjnych zgodnie z pkt 02.034.34 zawartym w RO-86:

1
) urządzenia GPS KLN89B z datą ważności nowej bazy do dnia 05.05.2010 r.”


Baza danych była więc aktualna w momencie katastrofy, choć nie wiadomo czy lotnisko w Smoleńsku było w niej uwzględnione. W raporcie końcowym brak jest jakiejkolwiek informacji na temat badania tego urządzenia, co po raz kolejny może świadczyć o braku profesjonalizmu i wiedzy osób badających katastrofę w Smoleńsku. Czy NPW stanęła na wysokości zadania i dokładnie zbadała to urządzenie? Śmiem wątpić. W cytowanym wyżej artykule napisano bowiem:

(...) Jak stwierdził, na początku lutego 2012 r. Wojskowa Prokuratura Okręgowa w Warszawie otrzymała przesłany przez Rosjan w ramach realizacji wniosków o pomoc prawną m.in. protokół oględzin tego urządzenia. Miał być on przeprowadzony „przy udziale polskich prokuratorów wojskowych oraz biegłych z zespołu powołanego w celu wydania kompleksowej opinii na temat okoliczności i przyczyn zaistnienia katastrofy”. Wraz z nim otrzymaliśmy dokumentacją fotograficzną z oględzin".

"Słowo "oględziny" wielokrotnie już przewijało się przy okazji "badań" prowadzonych zarówno przez Komisję Millera jak i NPW, ale jak wiemy w bardzo negatywnym kontekście.Lekceważące podejście do tego urządzenia bardzo mnie zdumiewa, ponieważ mogłoby okazać się bardzo przydatne przy badaniu katastrofy Tu-154M w Smoleńsku. Jeśli urządzenie KLN-89B przetrwało katastrofę, to powinno zostać jak najszybciej zbadane u producenta BendixKing/Honeywell. Nie jest jeszcze za późno.

D
zięki uprzejmości Producenta mogę podzielić się następującymi informacjami:

 

  1. Jeśli bateria nie została uszkodzona, to ponieważ jej żywotność jest 5-7 lat, istnieje możliwość odczytania zapisanych danych. Jedynym wyjątkiem są dane dotyczące położenia satelitów - informacje o orbitach na której znajdują się satelity i ich lokalizacje (Almanac data) które są trzymane w pamięci przez okres 6 miesięcy.
    • możliwe do odzyskania dane:
      • Ostatnia znana pozycja (Last known position)
      • Aktywny Plan lotu (Active Flightplan)
        Jeśli Plan lotu nie był aktywny, to zachowany w pamięci plan jest bez znaczenia
      • Data i czas
  2. Dane zostają utracone jeśli bateria się wyczerpała, lub pamięć zostanie ręcznie wyczyszczona

Aktualna pozycja samolotu jest zapisywana co 60 sekund. Nie wiem o której godzinie uruchomiono KLN-89B, ale ostatnia pozycja samolotu została zapisana najprawdopodobniej w okolicach 8:41.

Nie jest tego może zbyt wiele, ale nie należy pomijać niczego co może pomóc w wyjaśnieniu przyczyn Katastrofy.

Tak na koniec fragment z raportu tym razem FMS/UA:

The effort to extract data from the heavily damaged NCU Serial Number 1577 is ongoing. This data was not available for this report. The data extracted from the NCU Serial Number 281 appeared to be completely intact. There was no indication that memory had been corrupted in the accident.

The amount of raw binary data that was captured electronically is very large. UASC software engineering can convert additional parameters to human-readable format if they are needed for the investigation.

Z urządzenia FMS można jeszcze pozyskać bardzo dużo informacji, czy tak się stanie ? zobaczymy

Źródła:

  1. http://www.gazetapolska.pl/21271-smolensk-zniknelo-urzadzenie-zapisujace-trase-tu-154
  2. BendixKing/Honeywell
  3. Raport PKBWL LP
Tiger65
O mnie Tiger65

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka