Tornado Tornado
1050
BLOG

Przyziemienie rządowego TU 154M w Smoleńsku - analiza

Tornado Tornado Katastrofa smoleńska Obserwuj temat Obserwuj notkę 80

W raporcie MAK na stronie 87 czytamy: "Ślady zetknięcia samolotu z powierzchnią ziemi i ich wzajemne rozmieszczenie pozwalają wywnioskować, że zetknięcie nastąpiło podczas obrotu samolotu w lewo i w momencie zetknięcia samolot znajdował się w położeniu odwróconym z przechyleniem około 200°-210° w lewo (Rysunek 36).

A w załączniku IV do raportu KBWL LP na stronie 286 czytamy: "Ostatecznie samolot zderzył się z ziemią pozostałością lewego skrzydła przy przechyleniu około -150° (rys. 15), niewielkim ujemnym pochyleniu około -6° (rys. 16)". 

W obu raportach ich autorzy uważają, że TU 154 przyziemił w pozycji odwróconej, co rzekomo miało skutkować skrajnie negatywnymi skutkami dla będących na jego pokładzie pasażerów. Jak wiemy wszyscy oni zginęły na miejscu, co jest pewnym kuriozum, gdyż wiadomo, że samolot przyziemił pod małym kątem, nie pozostawiwszy za sobą krateru. W takich okolicznościach maszyna powinna zachować swoją integralność, a co najwyżej rozpaść się na kilka dużych części. 

Przełom w śledztwie dokonała Podkomisja MON, która przyjrzała się bliżej drugim drzwiom lewej burty (2L), które zlokalizowano około 20 metrów na lewo od toru przemieszczania się samolotu po jego przyziemieniu. Gdyby samolot przyziemił w pozycji odwróconej, to drzwi te powinny spaść na prawo od toru przemieszczania się rządowej maszyny. Dodatkowo biegli stwierdzili, że drzwi były wbite dłuższą krawędzią na głębokość jednego metra, a jak wyliczyli naukowcy z National Institute for Aviation Research drzwi w chwili zetknięcia się z ziemią miały prędkość 120 m/sek. - dziesięciokrotnie większą od prędkości pionowej w końcowej fazie lotu samolotu. 

Do niedawna uważałem, że samolot przyziemił w pozycji normalnej w przechyle na lewe skrzydło. Tymczasem analiza zdjęć satelitarnych z 11 kwietnia 2010 roku temu przeczy. Samolot przyziemił w pozycji normalnej pozostawiając za sobą trzy kilkumetrowe bruzdy od kół wózków podwozia głównego i kół wózka podwozia przedniego - fot. - kadr z filmu https://youtu.be/8RHUcWrVpek?list=PLA4DE6034EFC0B8E7  -  poniżej. 

image

Ułamek sekundy później kadłub samolotu oderwał się od ziemi, żeby chwilę potem ponownie przyziemić w przechyle na lewe skrzydło, które wyżłobiło 10 metrową bruzdę - fot poniżej.

image

Po około 1/15 sekundy maszyna ponownie na chwilę oderwała się od ziemi, zmieniając kierunek przemieszczania o około 30 stopni - fot. powyżej (od punktu W) i poniżej.

image

Co spowodowało, że ważąca blisko 80 ton maszyna tak gwałtownie zmieniła kierunek ruchu? Eksplozja w części dziobowej samolotu, przy drzwiach 1L. Co się okazało, w sektorze 12 - najdalej wysuniętym na wschód [widoczny na pierwszym planie na fot. powyżej (fig. 30)], znaleziono szczątki kobiece:  piętę nogi, oko, staw kolanowy, palec ręki, organy wewnętrzne, inne fragmenty ciała. Były to prawdopodobnie szczątki stewardesy, która w momencie eksplozji znajdowała się pomiędzy kokpitem pilotów, a salonką prezydencką.

Siła odrzutu spowodowana od uchodzących gazów w powstałej wyrwie w kadłubie po lewej stronie wytworzyła moment siły, który zmienił kierunek ruchu TU 154. Prawdopodobnie od tej pierwszej eksplozji po przyziemieniu samolotu zginęli nie tylko piloci, ale również para prezydencka. 

Ps. Zalecam powiększyć to zdjęcie z kolekcji dr Laska i DOKŁADNIE się jemu przyjrzeć. Oryginał: http://faktysmolensk.niezniknelo.com/files/foto/poleszczatkow/DSC_0156.JPG

image

Przypisy:

1. Raport MAK po polsku, rosyjsku, angielsku (PDF) https://www.eostroleka.pl/raport-mak-po-polsku-rosyjsku-angielsku-pdf,art22344.html

2. TECHNIKA LOTNICZA I JEJ EKSPLOATACJA  http://faktysmolensk.niezniknelo.pl/files/pliki/raport/Zalacznik_nr_4_-_Technika_lotnicza_i_jej_eksploatacja.pdf

3. Smoleńsk, drzwi 2L TU 154 – gwóźdź do trumny raportów MAK i KBWLLP https://www.salon24.pl/u/tornado/993570,smolensk-drzwi-2l-tu-154-gwozdz-do-trumny-raportow-mak-i-kbwllp

4. Analiza zdjęć satelitarnych TU 154M Siewiernyj Smoleńsk https://youtu.be/8RHUcWrVpek?list=PLA4DE6034EFC0B8E7

5. Ustalenia Komisji Smoleńskiej MON. 10.04.2017 r.   https://youtu.be/xM16j9ugHYI





Tornado
O mnie Tornado

Inżynier, żeglarz, pasjonat fotografii, sprzętu Hi-End, muzyki rockowej i... Szopena, nowych technologii pozyskiwania energii i racjonalizacji jej zużycia

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka