Krzysztof Urbanowicz Krzysztof Urbanowicz
107
BLOG

Jak przekształcić tradycyjne media w multimedia internetowe (1)

Krzysztof Urbanowicz Krzysztof Urbanowicz Gospodarka Obserwuj notkę 1

Rozpoczynam dziś w Salonie cykl dziesięciu krótkich tekstów pt. „Jak przekształcić tradycyjne media w multimedia internetowe".

Wpis* ten jest przedłużeniem mojego wykładu pt. „Drugie życie mediów tradycyjnych”, który zaprezentowałem na konferencji „Oblicza nowych mediów” zorganizowanej w kwietniu 2009 r. w Warszawie przez Internet Standard oraz licznych szkoleń dla top managementu wydawnictw prasowych.

1. Wydzielić autonomiczną spółkę lub pion internetowy

Pierwszym krokiem, jaki trzeba zrobić w celu przekształcenia tradycyjnych mediach w nowoczesne firmy multimedialne w erze internetu jest wydzielenie spółki lub niezależnego pionu, która zajmie się tylko rozwojem projektów online. To najlepsze lekarstwona widoczne w wielu polskich mediach dreptanie w miejscu spowodowane brakiem wizji i strategii.

W dużych wydawnictwach, grupach mediowych, stacjach radiowych i telewizyjnych warto wydzielić nową spółkę.

W mniejszych wydawnictwach publikujących jeden lub kilka tytułów bardziej rozsądne ze względów finansowych będzie stworzenie odrębnego działu lub komórki internetowej.

W obu przypadkach, szef takiej spółki lub działu powinien być formalnie wysoko usadowiony w kierownictwie firmy, by móc oprzeć się naciskom starej gwardii i korporacyjnym gierkom.

Widzę pięć podstawowych celów tego posunięcia:

  1. Koncentracja zasobów i kompetencji IT i www w jednym miejscu, jak to miało miejsce na przykład w Agorze i w Inforze.
  2. Uzyskanie swobody w podejmowaniu decyzji, które mogą wydawać się niezrozumiałe na przykład dla menedżerów z printu.
  3. Podejmowanie decyzji długofalowych, opartych na myśleniu holistycznym, a nie doraźnych i przypadkowych.
  4. Szybsze dostosowanie się przedsiębiorstwa do nowych warunków i reguł gry panujących w internecie (strategia, procesy, kultura organizacyjna...)
  5. Szybszy rozwój projektów internetowych.

Przykłady:

  • Agora - wydzielony Pion Internetu o dużej autonomii.
  • Gratka.pl (Polskapresse) - prawdopodobnie nie istniałaby gdyby nie była oddzielną spółką.
  • Wiadomosci24.pl(Polskapresse) - paradoksalnie, W24 rozwinęły się dzięki temu, że... nikt się nimi w grupie nie interesował...
  • Moje Miasto - autonomiczny oddział grupy Media Regionalne. Moje Miasto to jeden z ciekawszych projektów internetowych ostatnich lat w polskich mediach.
 
> Tytuł następnego tekstu: Znaleźć swojego Józefackiego
 
*Wpis ukazał się także na blogu MEDIA CAFE POLSKA.

BLOGGER: http://mediacafepl.blogspot.com FACEBOOK: http://www.facebook.pl/krzysztof.urbanowicz LINKEDIN: http://www.linkedin.com/in/urbanowicz TWITTER: http://twitter.com/urbanowicz

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka