To trzeci wpis z cyklu dziesięciu krótkich tekstów pt. „Jak przekształcić tradycyjne media w multimedia internetowe"*.
Poprzednie wpisy z cyklu:
- Wydzielić autonomiczną spółkę lub pion internetowy
- Znaleźć swojego Józefackiego
3. Stworzyć własną strategię
Tradycyjne media powinny jak najszybciej opracować własną, oryginalną strategię nie tyle podboju internetu, bo to już raczej niemożliwe w większości przypadków, ale rozwoju biznesu online, którego przedłużeniem w przyszłości będą gazety. Dziś jest na odwrót: internet jest jeszcze przedłużeniem gazet.
Gazety papierowe przekształcą się w multimedia, albo znikną. Dzienniki będą przedłużeniem prasy on line, a nie na odwrót, tak jak dziś. Próby powstrzymania tej naturalnej ewolucji są stratą czasu, pieniędzy i energii.
Nie warto przepisywać gotowych recept z polskich, lub amerykańskich książek i blogów eksperckich znanych konsultantów. To niczemu nie służy. Warto natomiast poświęcić czas, nawet wiele czasu, by stworzyć własne, oryginalne modele biznesowe, które w części zastąpią ciągle zbyt niskie przychody z reklamy.
Dla jednych mediów dobra będzie strategia zapychania nisz (Agora), dla innych koncentracja (Edipresse, Axel Springer Polska, Infor, Murator), dla innych jeszcze akwizycja (Bauer, G+J).
Odradzam tworzenie długofalowych planów na 5 lat. W internecie, który jest dynamicznym żywiołem, to nie działa. Trzeba tworzyć plany biznesowe maksimum na 3 lata i być gotowym na ich permanentne korygowanie.
> Tytuł następnego wpisu: 4. Zatrudnić młodych menedżerów
* Wpis ten jest przedłużeniem mojego wykładu pt. „Drugie życie mediów tradycyjnych”, który zaprezentowałem na konferencji „Oblicza nowych mediów” zorganizowanej w kwietniu 2009 r. w Warszawie przez Internet Standard oraz licznych szkoleń dla top managementu wydawnictw prasowych. Wpis ukazał się także na blogu MEDIA CAFE POLSKA.