hierofant hierofant
229
BLOG

Marnotrawstwo czyli "Jacek co wy tam palicie?"

hierofant hierofant Biznes Obserwuj temat Obserwuj notkę 4

W kontekście kultowej sceny z filmu "Psy 2" (  https://youtu.be/s9in_2j3eEA ) opisującej problem palenia akt operacyjnych w czasach transformacji ustrojowej pojawiło się ostatnio w sieci kilka "nawiązujących" twittów.

Kultowy cytat "co wy tam...." został ostatnio wielokrotnie użyty wobec działacza partyjnego Jacka Sasina.

https://twitter.com/tynxik/status/1253588752729071616

https://twitter.com/ARozenek/status/1253022445562400768

https://www.salon24.pl/u/mateuszkaczynski/1044704,sasin-co-wy-tam-palicie-karty-wyborcze-ale-jarus-konstytucje


Zarzut jaki stawia się Jackowi to nadużycie uprawnień i "marnotrawstwo" na znaczną skalę.

Opisany poniżej materiał to droga analizy stanu prawnego na dzień wyborów w tym próba odpowiedzi na pytanie - co musi stać się z tzw. pakietami wyborczymi ( piszę "tzw." bo nie wiadomo czy to pakiety wyborcze są czy też jest to jakaś inna dokumentacja ).  


A jeśli już mówić o marnotrawstwie to czas COVID-19 powinien wymusić na wielu przedsiębiorstwach podążania za modelami poprawy sposobu funkcjonowania firmy. 


Zaczerpnięte z sieci - https://staworzynski.com/artykuly/marnotrawstwo/

Wyróżnia się 8 TYPÓW MUDA (MARNOTRAWSTWA) 

Główne rodzaje marnotrawstwa występujące w zarządzaniu procesami to:

Nadprodukcja, nadmierne wytwarzanie (ang. waste of overproduction) – realizacja w ramach zachodzących procesów zbyt dużej ilości niż potrzeba dóbr, usług czy produktów. 

Nadmierne zapasy (ang. waste of inventory) – zbyt wiele zapasu środków niezbędnych do prawidłowej realizacji procesów, np. materiałów lub surowca w procesie produkcji.

Błędy i wady jakościowe (ang. waste of defects) – dotyczą wyrobów, jak i dokumentacji, dostaw, informacji.

Oczekiwanie (ang. waste of waiting) – długie okresy bezczynności zaangażowanych zasobów, np. ludzi, maszyn, części, materiałów.

Nadmierne przetwarzanie (ang. waste of overprocessing) – wykonywanie zbędnych czynności w realizowanym procesie, np. wielokrotna obróbka, kontrola tego samego elementu procesu lub wyrobu.

Zbędny transport (ang. waste of transportation) – zbędne przemieszczanie przedmiotu realizowanych procesów, np. elementów, części, półwyrobów, wyrobów, dokumentów.

Zbędny ruch (ang. waste of motion) – nadmierny ruch związany ze złą organizacją procesów i metod pracy.

Niewykorzystany potencjał pracowników (ang. waste of untapped human potential).


Jak widać w żadnym z głównych modeli marnotrawstwa nie podaje się "nieuzasadnionego wytworzenia" które z istoty jest produkcją "niezamówioną" czy jak kto woli - taką która może nie znaleźć nabywcy.

Takie wytworzenie produktu który nie może wejść na rynek z powodu nieprawidłowości w procesie jego tworzenia - np. wad konstrukcyjnych, materiałowych czy prawnych np. braku możliwości uzyskania certyfikatu. 

( Nadprodukcja jest produkcją przewyższającą popyt - odnośnie komentarza ). Nieuzasadnione czy bezpodstawne wytworzenia lub zamówienie i odbiór w sytuacji świadomości niemożliwości dalszego wykorzystania jest właśnie marnotrastwem.

I nie dotyczy to zamówienia broni bez kabury z pewnością że kaliber amunicji jest w danej formacji niedozwolony do stosowania.

Coś jakby dla szeregowej policji zamówić UZI. Zamówienie dotrze ale UZI wyląduje w szafie na lata. 


Akt "wytworzenia pakietów wyborczych" bez podstaw formalno-prawnych ( analiza ). 

Wytworzenie karty wyborczej bez wzorca a następnie legalizacja karty wyborczej rozporządzeniem, które reguluje jej formę taka by już wydrukowane karty były uznane za prawidłowo wytworzone przekracza obecne regulacje prawne. Nie ma w polskim systemie prawnym procedury legalizacji kart wyborczych niewykorzystanych lub nieodebranych. 

Co gorsza żaden przepis ustawy nie mówi co obywatel ma zrobić z niewypełnionym pakietem wyborczym który otrzymał a którego nie wypełnił lub taki który wypełnił a którego nie wrzucił do urny. ( czy mają tu zastosowanie przepisy Kodeksu wyborczego dotyczące kart wydawanych w lokalach - strach to nawet analizować )

Analiza stanu prawnego wybory Prezydenckie 10 maja 2020r.

USTAWA z  dnia 6 kwietnia 2020 r. o szczególnych zasadach przeprowadzania wyborów powszechnych na Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej zarządzonych w 2020 r.

art. 3 ust. 9

art. 9. Minister właściwy do spraw aktywów państwowych, po zasięgnięciu opinii Państwowej Komisji Wyborczej, określi, w drodze rozporządzenia, wzór karty do głosowania, w tym sposób oznaczenia jej autentyczności, wzór i rozmiar koperty na pakiet wyborczy, koperty zwrotnej, koperty na kartę do głosowania, oświadczenia, o którym mowa w ust. 3 pkt 5 oraz instrukcji głosowania korespondencyjnego, uwzględniając konieczność zapewnienia tajności głosowania oraz zwięzłości i komunikatywności instrukcji.

– mając na względzie zapewnienie poszanowania zasad przeprowadzania wyborów oraz konieczność zabezpieczenia pakietów wyborczych, a w szczególności kopert zwrotnych i kart do głosowania.

( akt niewytworzony przed dniem wyborów, nieopublikowany ). 

art. 6 ust .4 

4. Minister właściwy do spraw aktywów państwowych określi, w drodze rozporządzenia, sposób postępowania z:

1) kopertami zwrotnymi dostarczonymi do właściwej gminnej obwodowej komisji wyborczej do zakończenia głosowania, 

2) kopertami zwrotnymi dostarczonymi do właściwej gminnej obwodowej komisji wyborczej po zakończeniu głosowania, 

3) kopertami zwrotnymi zawierającymi niezaklejone koperty na kartę do głosowania, 

4) kopertami zwrotnymi niezawierającymi podpisanego oświadczenia wyborcy o osobistym i tajnym oddaniu głosu, 

5) kopertami zwrotnymi zawierającymi nieprawidłowo lub nieczytelnie wypełnione oświadczenie, o którym mowa w art. 3 ust. 3 pkt 5, 

6) pakietami wyborczymi lub kopertami zwrotnymi umieszczonymi w skrzynce pocztowej na zwroty 

źródło - http://orka.sejm.gov.pl/proc9.nsf/ustawy/328_u.htm

( akt niewytworzony przed dniem wyborów, nieopublikowany ). 

Stan dziennika ustaw. 

http://dziennikustaw.gov.pl/DU/rok/2020

image

 

Niezależnie od tego pozostaje jeszcze kwestia ... dokumentów które nie mogą zostać zlecone przez operatora, odebrane przez operatora, wzorca i potwierdzenia wzorca. 

I tu rodzi się pytanie czy można na mocy rozporządzenia które się samemu wyda zalegalizować produkt już wykonany celem dalszego użytkowania jeśli 


I rodzi się pytanie o stan prawny bo 

2. Pakiety wyborcze niedoręczone w trybie określonym w ust. 1 są przekazywane gminnej obwodowej komisji wyborczej do zakończenia głosowania. Jeżeli przekazanie pakietów wyborczych gminnej obwodowej komisji wyborczej do zakończenia głosowania nie było możliwe pakiety takie przekazywane są właściwemu dyrektorowi delegatury Krajowego Biura Wyborczego.


Skoro obwodowych komisji wyborczych nie ma to ... wszystkie odebrane a niedoręczone "tzw. pakiety wyborcze" jadą za pomocą pojazdów poczty polskiej na adres delegatury Krajowego Biura Wyborczego. 

Czyli tutaj - https://pkw.gov.pl/kbw/delegatury-kbw

A jeśli tam nie dotrą do końca wyborów to .... co?

Co się robi z tymi dokumentami już spec ustawa nie mówi. Mówi za to ustawa Kodeks wyborczy.

Art. 40. § 1. Głosowanie odbywa się przy pomocy urzędowych kart do

głosowania.

§ 6. Karty do głosowania są dokumentami z wyborów w rozumieniu art. 8.

Art. 8. § 1. Dokumenty z wyborów są przekazywane do archiwów państwowych

i mogą być udostępniane.

Tylko że w przypadku obecnym mówimy o niedostarczonych kopertach zwrotnych ( o ile się nie mylę to te z pakietem w środku )

§ 1a. Dokumenty z wyborów są przechowywane przez okres co najmniej 5 lat.

Art. 53i. § 1. Koperty zwrotne niedostarczone do obwodowej komisji wyborczej ds. przeprowadzenia głosowania w obwodzie do zakończenia głosowania przekazywane są właściwemu dyrektorowi delegatury Krajowego Biura Wyborczego.

Przepis ten powtórzony jest w przyjętej obecnie ustawie

"6. Koperty zwrotne niedostarczone do gminnej obwodowej komisji wyborczej do zakończenia głosowania przekazywane są właściwemu dyrektorowi delegatury Krajowego Biura Wyborczego."


§ 9. Pakiety wyborcze niedoręczone w trybie określonym w § 4 i 6–8 są przekazywane obwodowej komisji wyborczej ds. przeprowadzenia głosowania w obwodzie do zakończenia głosowania. Jeżeli przekazanie pakietów wyborczych obwodowej komisji wyborczej ds. przeprowadzenia głosowania w obwodzie do zakończenia głosowania nie było możliwe pakiety takie przekazywane są właściwemu dyrektorowi delegatury Krajowego Biura Wyborczego.

( i tu nie ma czasu w jakim mają się tam znaleźć - w domniemaniu - bez zwłoki )

No i tu zaczyna się bałagan bo... delegatura Krajowego Biura Wyborczego musi przyjąć dokumenty które zostały wytworzone a nieręczone przez operatora chyba że .... ( operator ich nie odebrał od wytwórcy ) czyli nie ma ich na stanie magazynowym. 

Można się spodziewać wszystkiego tylko nie "ponownego wykorzystania tych dokumentów". 


Jeśli dokumenty te nie zostały wytworzone ( i tu rodzi się pytanie czy zostały wytworzone ), odebrane przez operatora oraz są gotowe do przekazania ( tego ustawa nie reguluje - za to reguluje umowa zawarta z podmiotem i kodeks cywilny ).

 

Czy mamy sytuację w której nie mogą zostać one odebrane przez operatora bo ... nie spełniają wymogów prawa ( spełniają wymogi zamówienia ) tj. nie można np. poddać ocenie czy spełniają wymogi rozporządzenia którego Jacek Sasin nie wydał na czas? 


Czy możemy mówić o zamówieniu jakie zostało złożone przez operatora "przed czasem" tj. bez podstaw prawnych na podstawie nakazu wydanego przez Ministra ds Aktywów Państwowych na podstawie pisma wydanego przez Premiera RP nie zawierającego podstawy prawnej ? 


Tak czy inaczej albo Poczta Polska nie odebrała pakietów i mamy problem prawny ( czym są te dokumenty ) albo je odebrała  i wiezie do wszystkie do delegatury Krajowego Biura Wyborczego. Innego wyjścia nie ma. W chwili wyborów jeśli Poczta Polska pakietów nie dostarczyła ( przyczyna formalno-organizacyjna ) musi uznać je albo za "niedoręczone".

Co dalej z "niedostarczoną przesyłką ? ( doręczenie oznacza przekazania do rąk własnych ).  

Art. 8. § 1. Dokumenty z wyborów są przekazywane do archiwów państwowych  i mogą być udostępniane 

§ 2. Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, po zasięgnięciu opinii Państwowej Komisji Wyborczej oraz Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych, określi, w drodze rozporządzenia, sposób przekazywania, przechowywania i udostępniania dokumentów z wyborów, ze szczególnym uwzględnieniem okresu, po jakim muszą być one przekazywane do archiwów państwowych, potrzeby ochrony przekazywanych, przechowywanych materiałów i zawartych w nich danych oraz podmiotów, którym dokumenty mogą być udostępniane.


 Problem dokumentów niewykorzystanych dostrzec można w uzasadnieniu rozporządzenia.

 http://bip.mkidn.gov.pl/media/docs/proj_rozp/2018/20180522_DMP_kons._pub._pr._uzasadnienia.pdf


A następnie w samym akcie który nie reguluje bytu pakietów niewykorzystanych. 

http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20180001995/O/D20181995.pdf


§ 5. W sprawach nieuregulowanych w rozporządzeniu, dotyczących przekazywania do archiwów państwowych oraz

przechowywania w nich i udostępniania dokumentów z wyborów, stosuje się przepisy ustawy z dnia 14 lipca 1983 r.

o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach. 


http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19830380173/U/D19830173Lj.pdf

Postępowanie z materiałami archiwalnymi i inną dokumentacją


Art. 5. 1. Dokumentacja powstająca w organach państwowych i państwowych jednostkach organizacyjnych oraz w organach jednostek samorządu terytorialnego i samorządowych jednostkach organizacyjnych, a także napływająca do nich, jest przechowywana przez te organy i jednostki organizacyjne, a następnie: 

1) dokumentacja stanowiąca materiały archiwalne jest przekazywana niezwłocznie po upływie 25 lat od jej wytworzenia do właściwego archiwum państwowego, o ile organ lub jednostka organizacyjna nie przekazały wcześniej materiałów archiwalnych do archiwum państwowego; 

2) dokumentacja inna niż wymieniona w pkt 1, zwana dalej „dokumentacją niearchiwalną”, może ulec brakowaniu, za zgodą dyrektora właściwego archiwum państwowego, chyba że zgoda ta nie jest wymagana, albo właściwego organu określonego w art. 19; dokumentacja niearchiwalna może być brakowana po upływie okresu jej przechowywania, określonego w jednolitym rzeczowym wykazie akt lub kwalifikatorze dokumentacji, o których mowa w art. 6 ust. 2 pkt 2, oraz po uznaniu przez organ lub jednostkę organizacyjną, że dokumentacja niearchiwalna utraciła dla nich znaczenie, w tym wartość dowodową.

( art. 19 odpada bo nie ma tam wymienionego PKW ). 

Art. 19. 1. Właściwymi organami w sprawach archiwów wyodrębnionych w zakresie określonym przepisami ustawy są odpowiednio: 

1) Minister Obrony Narodowej, minister właściwy do spraw wewnętrznych, minister właściwy do spraw zagranicznych, minister właściwy do spraw finansów publicznych i minister właściwy do spraw instytucji finansowych; 

2) Szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Szef Agencji Wywiadu;

3) Szef Centralnego Biura Antykorupcyjnego;

4) Szefowie: Kancelarii Sejmu, Kancelarii Senatu, Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej i Kancelarii Prezesa Rady Ministrów; 

5) Szef Biura Bezpieczeństwa Narodowego

( czyli o bycie dokumentów decyduje tak naprawdę - wykaz akt ). Niestety jak na chwili dokumenty mają wartość dowodową i do czasu stwierdzenia czy jest 

Powyższe oznacza, że dopiero za zgodą dyrektora lub właściwego organu ( a to może być PKW - zależnie od regulaminu wewnętrznego tego organu - a taki regulamin dość trudno znaleźć - do uzupełnienia w ramach dostępu do informacji publicznej ). 


I tak wszystkie dokumenty wytworzone a nie wykorzystane podlegają "magazynowaniu". A to co jest zmagazynowane nie może być wykorzystane bo trzeba to odebrać komuś z tego magazynu. Poświadczyć i ... co dalej z prawem. Aby wykorzystać ponownie trzeba by naprawdę zmienić kilkanaście aktów prawnych lub określić że nie obowiązują w przypadku tych właśnie materiałów. 

Wiadomo że prawo nie pozwala jak na razie ponownie wykorzystać pakietów które Poczta Polska odebrała.


I tu rodzi się paradoks problemu Jacka Sasina. 

Jeśli okaże się że zlecił on wykonanie pakietów wyborczych przed wyborami to przekroczył uprawnienia.To odbrębny paragraf. 

Jeśli pakiety się nie dadzą wykorzystać to odpowie jeszcze za działanie na szkodę skarbu Państwa.

Mienie wielkiej wartości - powyżej 1.000.000 zł. 115 pat. 6 KK. Szkoda o wielkich rozmiarach. art. 115 KK par. 7a.

art. 296 KK 

§ 1. Kto, będąc obowiązany na podstawie przepisu ustawy, decyzji właściwego organu lub umowy do zajmowania się sprawami majątkowymi lub działalnością gospodarczą osoby fizycznej, prawnej albo jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, przez nadużycie udzielonych mu uprawnień lub niedopełnienie ciążącego na nim obowiązku, wyrządza jej znaczną szkodę majątkową,

podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5.

§ 3. Jeżeli sprawca przestępstwa określonego w § 1 lub 2 wyrządza szkodę majątkową w wielkich rozmiarach,

podlega karze pozbawienia wolności od roku do lat 10.


Cokolwiek nie analizować - pakiety niewykorzystane jadą do archiwum. No chyba że Poczta Polska żadnego z nich jeszcze nie odebrała. I tu liczą się protokoły odbioru. A te .... jeśli je ktoś podpisał ..... działają na niekorzyść Jacka S. ( skrót umieszczony celowo ). 

W mojej ocenie ratunkiem w tej sytuacji jest tylko  "ułaskawić" Jacka Sasina i pozostałych zamieszanych w sprawę jeszcze na etapie poprzedzającym skierowanie zarzutów na policję lub prokuraturę. 

Śledztwo w sprawie zawczasu umorzono 23 kwietnia. 

https://www.gazetaprawna.pl/artykuly/1471831,prokuratura-umorzyla-sledztwo-dotyczace-organizacji-wyborow-prezydenckich-10-maja.html

W sprawie wyborów w poniedziałek wypowie się Sąd Najwyższy. Ciekawe czy przeanalizuje on sprawę "pakietów" wyborczych i czasu w którym włodarze mieliby przekazać operatorowi spis wyborców ( godzina wydania rozporządzenia, czas wytworzenia, skutki prawne nie przekazania spisu ). 

Tekst stanowi analizę stanu prawa i może być obarczony wadą zakresu analizy prawa. 


Rodzi się tylko jedno pytanie - czy władza w czasie walki z COVID 19 może pozwolić sobie na takie marnotrawstwo w imię demokracji czy też powinna zastosować w ramach "oszczędności" i "optymalizacji" procedury rynkowe i "ponownie" wykorzystać dokument "zdatny" do przeprowadzenia głosowania. 


Jak na razie to "masa kasy" poszła na drukowanie. Jest bałagan prawny i organizacyjny co tłumaczy tylko jedno -  chłopcy z ferajny nie zrozumieli wyroku TK który mówi ( Nie należy zmieniać kodeksu wyborczego na 6 miesięcy przed wyborami bo będzie bajzel  którego nikt nie ogarnie ).



hierofant
O mnie hierofant

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka