zdj.1
zdj.1
Wiesław Pilch Wiesław Pilch
299
BLOG

Świątynia Yushan w grotach

Wiesław Pilch Wiesław Pilch Kultura Obserwuj notkę 4

Świątynia Yushan w grotach znajduje się na urwisku z piaskowca w powiecie Zhenyuan , w północnej prowincji Chin- Gansu. Groty te mogą sięgać dynastii Song (960-1276). Zostały odnowione w czasie trwania  dynastii Ming. Teraz świątynia Yushan jest ważnym elementem  ochrony dziedzictwa kulturowego religii buddyjskiej w tej prowincji.

Świątynia Yushan miała pięć grot, ponumerowanych od 1 do 5. Grota No.1 została uszkodzona, a nr 5 grota stała się niedostępna  z powodu  osiadanie. Na szczęście pozostałe trzy groty są dobrze zachowane.

Obecnie świątynia Yushan  dysponuje 82  kamiennymi posągami Buddy.

Świątnia Yushan zbudowana została  w stylu architektonicznym, który był często stosowany w okresie dynastii Tang (619-907) i Song (960-1276). Okapy w grotach wykonano z  wykorzystaniem technik, które były powszechnie stosowane w Chinach do budowy konstrukcji drewnianych.
We freskach naściennych widać jak na dłoni  proces asymilacji chińskiej kultury. Widać to w  przejmowaniu wpływów kulturowych z  zewnątrz   i adoptowaniu do chińskich potrzeb.
 Freski  zostały stworzone w różnych dynastiach, więc ten proces asymilacji zewnętrznych elementów kultury życia  jest widoczny wręcz modelowo.  Widać  również codzienne sceny aktywności  starożytnych Chińczyków. postacie z fresków noszą na sobie odzież  i  ozdoby  noszone przez różne grupy etniczne w różnych okresach .

Wizerunki  Buddy  były dawniej pod silnym wpływem sztuki Środkowej i Południowej Azji. Postacie są ubrane w bogate stroje indyjskie  i perskie  . Działo się  tak, aż do okresu rządzenia Północnej Dynastii Wei z dynastii Trzech Królestw(189-265), gdy wizerunek postaci na  freskach zaczął się zmieniać. Jedną z zauważalnych zmian były ubiory, szaty, które stały się bardziej chińskie, aż do apogeum stylu dynastii Tang(619-907). Był to okres  szczytowego rozwoju sztuki buddyjskiej. W tym czasie, wizerunki Buddy stały się  bardziej realistyczne, podobnie jak  ozdobne linie w obrazach.  Również inne elementy  jak  pałace i  pozostałe budynki, takie jak pawilony, magazyny, pagody i mosty przedstawione na freskach w owym czasie, stał się skarbem dla historyków w prowadzeniu badań historyczny dotyczących  całych Chin.

Świątynia Yushan w grotach to jedna z najsłynniejszych, zachowanych do dziś, świątyń buddyjskich w Chinach.

  Zdjęcia: peopledaily.com

Zobacz galerię zdjęć:

zdj.2
zdj.2 zdj.3 zdj.4 zdj.5 zdj.6 zdj.7 zdj.8 zdj.9 zdj.10 zdj.11 zdj.12 zdj.13 zdj.14 zdj.15 zdj.16 zdj.17 zdj.18 zdj.19 zdj.20 zdj.21 zdj.22 zdj.23 zdj.24 zdj.25 zdj.26 zdj.27 zdj.28 zdj.29 zdj.30 zdj.31 zdj.33 zdj.33 zdj.34 zdj.35 zdj.36 zdj.37 zdj.38 zdj.39 zdj.4 zdj.41

Moje credo:skromna osoba niegodna poznawania wspaniałych talentów, tylko sprawdza, czy to prawda, że nigdy nie pojmie ducha tej wielkiej kultury. _____________________________________________________ Zapraszam do czytania mojego blogu polityczno- makroekonomicznego "Chiny widziane z daleka". _____________________________________________________"W Chinach ideałem mężczyzny był przez stulecia młodzieniec-uczony i poeta, o wrażliwej duszy artysty, pretendujący do roli mandaryna-administratora, dzięki swej pracowitości, uczoności i cnotom moralnym zdobywający wysoką pozycję społeczną. Gardził on wszelkimi działaniami wymagającymi siły fizycznej, gdyż trenował jedynie swój umysł i samodyscyplinę, nie zaś ciało."- prof. Gawlikowski ________________________________________________ __ Adres: wiesiekp@poczta.onet.pl

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze (4)

Inne tematy w dziale Kultura