Opera Yue - również nazywana operą Shaoxing - to debiutant wśród chińskich oper lokalnych, która jest bardzo popularna w Guangdong i Guangxi, Hongkongu, Makau i zamorskich chińskich społecznościach w południowo-wschodniej Azji.
Historia Opery Yue - Początki sięgają około 1900 w okolicach Szanghaju w miejscu zwanym Shaoxing od którego nazwy pochodzi nazwa lokalnych muzycznych spektakli. Popularność tej formy sztuki zaczęła rosnąć w 1916 roku, kiedy to spektakle tego typu zaczęły być wykonywane w Szanghaju dla dużej grupy odbiorców pochodzących z Shaoxing.
Cechy Opery Yue - jej śpiew i dialogi są wykonywane w dialekcie kantońskim. Łączy ona cztery regionalne rodzaje muzyki tradycyjnej z muzyką ludową i popularnymi melodiami kantońskimi. Utwory są marzycielskie i piękne, a wykonanie żywe i pełne lokalnego kolorytu.
Instrumenty Opery Yue - używane instrumenty pochodzą z panteonu chińskich tradycyjnych instrumentów muzycznych ale stosuje się również instrumenty zachodnie. Mają zastosownie Er Xian, Gao Hu. San Xian, Yue Qin, skrzypce, saksofon, wiolonczela i kontrabas.
Opera Yue dziś – Poprzez ponad sto lat rozwoju tej formy sztuki stała się ona porównywalna ze stylem opery Pekińskiej, biorąc swoje motywy z bajek, literatury klasycznej oraz opowieści historycznych. Głosy Opery Yue są miękkie i piękne ale również łatwe do nauczenia. Różne szkoły opracowały różne sposoby interpretacji głosu, a to doprowadziło do powstania dużej liczby zwolenników każdej ze szkół.
Najpopularniejsze postacie tej formy sztuki to Liang Shanbo i Zhu Yingtai (odpowiedniki europejskich Romea i Julii). W ciągu ostatnich dwóch lat liczba zespołów wykonujących spektakle Opery Yue z udziałem wybitnych aktorów i aktorek dynamicznie się zwiększa, co oznacza że stale rośnie popularność wędrownych trup opery Yue.
Moje credo:skromna osoba niegodna poznawania wspaniałych talentów, tylko sprawdza, czy to prawda, że nigdy nie pojmie ducha tej wielkiej kultury. _____________________________________________________ Zapraszam do czytania mojego blogu polityczno- makroekonomicznego "Chiny widziane z daleka". _____________________________________________________"W Chinach ideałem mężczyzny był przez stulecia młodzieniec-uczony i poeta, o wrażliwej duszy artysty, pretendujący do roli mandaryna-administratora, dzięki swej pracowitości, uczoności i cnotom moralnym zdobywający wysoką pozycję społeczną. Gardził on wszelkimi działaniami wymagającymi siły fizycznej, gdyż trenował jedynie swój umysł i samodyscyplinę, nie zaś ciało."- prof. Gawlikowski ________________________________________________ __ Adres: wiesiekp@poczta.onet.pl
Nowości od blogera
Inne tematy w dziale Kultura