wzmianka wzmianka
242
BLOG

Geotermia. Przypomnijmy sobie.

wzmianka wzmianka Energetyka Obserwuj temat Obserwuj notkę 3
Jestem w fazie medytacji i pisania o sposobach oceny różnych dróg rozwoju gospodarczego mniejszej lub większej zbiorowości ludzi. Usiłuję znaleźć / ustalić a nawet wymyślić definicje "odnawialności" i "energochłonności skumulowanej". Uściślenie tych pojęć oraz znalezienie prostych metod "szacowania" efektów przed przystąpieniem do inwestycji energetycznych każdego rodzaju wzięłam sobie za cel / a raczej jestem do tego przymuszana wewnętrznie. Tak, nie wiem dlaczego to ja mam się tym zajmować.

Nie byłam i nie jestem zachwycona prośbą blogera @dodozaur'a napisaną w komentarzu do poprzedniej notki:

Czy mogłaby Pani napisać coś o tych planach rządu i o wymienionych lokalizacjach ?
https://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/szyszko-wody-termalne-geotermia,61,0,2369597.html

Odpowiedziałam, że nie chcę się powtarzać, bo geotermię omówiłam już na poziomie podstawowym na swoim blogu w ubiegłym roku z naddatkiem. Pilotowałam też majową konferencję nt. geotermii w Sejmie. Zachęcałam zainteresowanych geotermią do wzięcia udziału w kongresie geotermalnym w Mszczonowie. Ale po drugiej prośbie wymiękłam i obiecałam, że coś napiszę.

  1. Stargard. Przypominam, że o przewidzianym do dotowania Stargardzie napisałam już notkę https://www.salon24.pl/u/wnukowi/728118,czyja-ma-byc-geotermia-w-Polsce   Dodatkowo omówiłam swoją publikację nt. Stargardu tu: https://www.salon24.pl/u/wnukowi/737988,geotermia-co-jest-wazne-w-publikacjach   Na dane ze Stargardu powołuję się w kilku innych miejscach na swoim blogu. Przypominam, że Pyrzyce i Stargard są ciepłowniami geotermalnymi posadowionymi w obszarze o najlepszych warunkach termicznych w Polsce. Nie mam nic do dodania w tej sprawie.
  2. Sochaczew. Projekt ten został przeze mnie omówiony jako bezimienny w recenzji do artykułu z Przeglądu Geologicznego: https://www.salon24.pl/u/wnukowi/737682,geotermia-inni-tez-planuja-i-licza-dokladnie   Szczegóły: W notce jest link do omawianego artykułu z mapami, który trzeba pobrać, a nie tylko otworzyć. I przeczytać.
  3. Sieradz. Lias powinien tu występować powyżej 1600 m, a temperatura wód około 60oC. Jest to dobre miejsce, w którym warunki produkcyjne powinny być porównywalne z działającym zakładem geotermalnym w Pyrzycach, ale prawdopodobnie przy niższych temperaturach. Sieradz est usytuowany na południowym skrzydle niecki łódzkiej.
  4. Koło. W Kole w otworze wykonywanym w poszukiwaniu ropy i gazu uzyskano duży wypływ wody z kredy. Jest publikacja dr Kazimierza Mrozka omawiająca wyniki otworów w rejonie Koła.  Projektodawcy mają jednak zamiar ująć wody liasu, który w tym rejonie zalega na głębokości ok. 3,5 km. W okolicy były odwierty z temperaturą na tej głębokości dochodzące do 120oC, co warte jest sprawdzenia i dalszych badań. Na przeszkodzie w śmiałych projektów może stanąć wysoka mineralizacja wód i kłopoty z jej zatłaczaniem przetrenowane w geotermii Stargard. Im głębiej leży poziom wodonośny tym problemów technicznych przybywa.
  5. Szaflary. Idea tego projektu jest mi znana z prasy i opisana tu: https://www.salon24.pl/u/wnukowi/730483,banska-ig1-temperatury  Dzięki danym o temperaturach podanych w artykule, którego byłam współautorką mogłam wykonać pokazaną tam grafikę.
  6. Lądek Zdrój. Jest to projekt z terenów nie naftowych. Znane są powszechnie Cieplice w Sudetach. Znani są także hydrogeolodzy badający te tereny od wieków, zainteresowani mogą zatem znaleźć samodzielnie interesujące ich szczegóły projektu. Ja odkładam tę naukę na później.
Proszę się zainteresować także dostępnymi na YT rejestracjami z konferencji w Sejmie. Te części, które tu wklejam otwiera młody poseł, który chyba pilotuje geotermię Lądka Zdroju w imieniu społeczności lokalnej. Tak zapamiętałam z okresu pracy nad tymi tematami, teraz nie mam czasu tej sugestii sprawdzać.





I tak dalej. Części jest kilkanaście.


wzmianka
O mnie wzmianka

Wykształcenie techniczne, praca w zawodzie. Do pisania na S24 namówił mnie wnuk Jędrzej.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka