wzmianka wzmianka
658
BLOG

Wydajność energii z wiatru i słońca

wzmianka wzmianka Energetyka Obserwuj temat Obserwuj notkę 21

Dane przytaczane na moim blogu o rocznej produkcji / zużyciu energii oraz mocy zainstalowanych źródeł OZE (głównie energii wiatrowej i słonecznej) pochodzą z jednego źródła: 

https://www.bp.com/en/global/corporate/energy-economics/statistical-review-of-world-energy/downloads.html

Przedstawiane i analizowane na blogu dane szczegółowe pochodzą z trzech monitoringów działających online: 

  1. http://pvmonitor.pl/index.php   
  2. https://public.meteocontrol.de/dashboard/system/924YU/B9mk5dx3zS    
  3. https://www.sunnyportal.com/Templates/PublicPageOverview.aspx?page=c3d7db61-dec9-4c28-8271-c22e4e1fe174&plant=5033404a-f6fa-41dd-8ae1-d21c755e58ff&splang=en-US 

Staram się zrozumieć przyrodę oraz podstawy polityki energetycznej Unii Europejskiej polegającej na zastępowaniu w szybkim tempie energii z kopalin energetycznych energią z OZE. W trwającym w lecie szczycie podaży energii słonecznej piszę głównie o fotowoltaice. Opisane wcześniej dane z Hiszpanii wywołały zamęt w mojej głowie, z którego powoli wychodzę. Uzyskiwanie wydajności równoważnika 2500 godzin rocznie pełnego wykorzystania mocy zainstalowanej było dla mnie nie do pojęcia.

W związku z tym ponownie przeanalizowałam mapy z bazy danych o europejskim potencjale OZE i doszłam do wniosku, że w arkuszu zużycia energii solarnej może być podawana suma zużycia energii z fotowoltaiki wraz z energią słoneczną odbieraną jako ciepło przeliczone na energię elektryczną w TWh. Natomiast w arkuszu mocy zainstalowanej może być podana tylko moc instalacji fotowoltaicznych wytwarzających prąd. Szukałam usprawiedliwienia  i je znalazłam. Mogę dzisiaj przedstawić czytelnikom dowody w postaci map. 

image

Mapa po lewej: Roczna liczba godzin pełnego obciążenia optymalnie nachylonych modułów fotowoltaicznych.  Mapa po prawej:  Roczna liczba godzin pełnego obciążenia pionowo nachylonych modułów fotowoltaicznych.  Źródło: (Held 2011) na podstawie danych z Suri (2007) i wskaźnika wydajności 0,75.  


Z mapy pierwszej wynika, że w większej części Hiszpanii należy się spodziewać wydajności PV rzędu od 1400 do ponad 1500 h/rok, a nie wyliczonego  w notce o Hiszpanii  wskaźnika 2500 h/rok. Dla Polski wskaźnik ten oceniono na około 900 h/rok. Z drugiej mapy możemy odczytać wskaźnik godzinowy dla paneli stosowanych na elewacjach budynków.

Obydwa rodzaje paneli są zainstalowane w Elektrowni Sanktuarium w Jaworznie.  Wydajność z całej instalacji (skomplikowanej pod względem odchylenia od poziomu i orientacji względem stron świata) z okresu 7-letniego działania wynosi 950 h/rok. W planach realizacji tej inwestycji wydajność była oceniana niżej. 

W przypadku natrafienia na informacje, które nie pasują do modelu zbudowanego w głowie w trakcie długoletniego zajmowania się danym tematem, należy zawsze wracać do początku, do źródeł. Takim źródłem w przypadku mojej hiszpańskiej choroby okazał się materiał dotyczący potencjału energetyki wiatrowej i fotowoltaicznej w Europie dostępny pod tym adresem: 


wzmianka
O mnie wzmianka

Wykształcenie techniczne, praca w zawodzie. Do pisania na S24 namówił mnie wnuk Jędrzej.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka