Już pobieżna lektura Koranu wprowadza nas w znany z Tory i Ewangelii świat narodu Izraela, w kolejnych surach Koranu wspomina się Ibrahima (Abrahama), Muse (Mojżesza), czy Ise (Jezusa). Koran dość często wspomina Tawrat (Tore) czy Indżil (Ewangelie), określając przy tym żydów i chrześcijan jako Ahl al-Kiitab (Ludy księgi).
Przyjrzyjmy się jak Koran mówi o Torze i Ewangelii i jak ma się wizja historii przymierza Izraela z Bogiem w Koranie do tej w Biblii.
W 3 surze 9 ajacie (3:9) Koran mówi: "
Zaprawdę, Bóg nie zmienia obietnicy!", możemy zatem przypuszczać, że Koran wpisuje się w to co Biblia mówi i przymierzu Boga, myśl taką zdawało by potwierdzać kolejny ajat (wers)
3:93 'Wszelkie jedzenie było dozwolone synom Izraela z wyjątkiem tego, co Izrael sobie zakazał, zanim została zesłana Tora. Powiedz: "
Przynieście Torę i przeczytajcie ją, jeśli jesteście prawdomówni!". Podobny nakaz skierowany do chrześcijan znajdujemy w 37:157 "
Przynieście więc waszą Księgę, jeśli jesteście prawdomówni!". Widzimy, że Koran jednoznacznie wskazuje (jest to VII wiek po Chrystusie) na autentyczność, czyli fakt objawienia Tory i Ewangelii przez Boga (Allaha). Inne ajaty tylko utwierdzają nas w takim przekonaniu.
3:3 "On tobie zesłał Księgę z prawdą, stwierdzając prawdziwość tego, co już było przed nią.
On zesłał niegdyś Torę i Ewangelię"
Główną pretensją kierowaną do "ludów księgi" jest to, że nie są wierni temu co nauczają ich księgi.
5:66 "
Gdyby zachowywali Torę i Ewangelię, i to, co im zostało zesłane od ich Pana, to z pewnością żywiliby się i z tego, co jest ponad nimi, i z tego, co jest pod ich stopami..."
5:68 "Powiedz: '
O ludu Księgi! Wy nie opieracie się na niczym, dopóki nie wypełniacie Tory i Ewangelii, i tego, co wam zostało zesłane od waszego Pana.'..."
62:5 "
Ci, którym dano nieść Torę - a oni jej nie ponieśli - są podobni do osła, który niesie księgi. Jakże zły jest przykład tych ludzi, którzy za kłamstwo uznali znaki Boga!..."
(inne wersety: 3:48, 3:65, 5:46, 5:110, 7:157, 57:27, 9:111, 48:29...)
Wiemy już iż Koran w żadnym miejscu nie podważa faktu, że Tora i Ewangelia są prawdziwe i objawione, a nawet przeciwnie, mówi iż księgi te są godnymi źródłami wiary.
Jak się więc ma treść Koranu do treści Pisma Świętego?
Pierwsza sprzecznością jest fakt, iż w Koranie to Isma'il a nie Izaak był tym którego Abraham miał ofiarować Bogu:
37:102-103 A kiedy ten doszedł już do wieku, kiedy mógł razem z nim się trudzić, on powiedział: "Synu mój ! Oto widziałem siebie we śnie, zabijającego ciebie na ofiarę. Rozważ więc, co o tym myślisz?" Powiedział: "O mój ojcze! Czyń, co ci nakazano! Ty mnie znajdziesz cierpliwym, jeśli tak zechce Bóg!"A kiedy obaj poddali się całkowicie i kiedy on rzucił go twarzą na ziemię,
Tora wydarzenie to opisuje tak:
Rodzaj 22:3-12 Nazajutrz rano Abraham osiodłał swego osła, zabrał z sobą dwóch swych ludzi i syna Izaaka, narąbał drzewa do spalenia ofiary i ruszył w drogę do miejscowości, o której mu Bóg powiedział.
Na trzeci dzień Abraham, spojrzawszy, dostrzegł z daleka ową miejscowość. I wtedy rzekł do swych sług: Zostańcie tu z osłem, ja zaś i chłopiec pójdziemy tam, aby oddać pokłon Bogu, a potem wrócimy do was. Abraham, zabrawszy drwa do spalenia ofiary, włożył je na syna swego Izaaka, wziął do ręki ogień i nóż, po czym obaj się oddalili. Izaak odezwał się do swego ojca Abrahama: Ojcze mój! A gdy ten rzekł: Oto jestem, mój synu - zapytał: Oto ogień i drwa, a gdzież jest jagnię na całopalenie? Abraham odpowiedział: Bóg upatrzy sobie jagnię na całopalenie, synu mój. I szli obydwaj dalej. A gdy przyszli na to miejsce, które Bóg wskazał, Abraham zbudował tam ołtarz, ułożył na nim drwa i związawszy syna swego Izaaka położył go na tych drwach na ołtarzu. Potem Abraham sięgnął ręką po nóż, aby zabić swego syna. Ale wtedy Anioł Pański zawołał na niego z nieba i rzekł: Abrahamie, Abrahamie! A on rzekł: Oto jestem. Anioł powiedział mu: Nie podnoś ręki na chłopca i nie czyń mu nic złego! Teraz poznałem, że boisz się Boga, bo nie odmówiłeś Mi nawet twego jedynego syna.
Chyba największą sprzecznością wynikającą z porównania Koranu i Biblii to osoba Jezusa Chrystusa. Koran nazywa Jezusa - Isa al Masih, czyli określa go jako Mesiasz (Christos), lecz nie jest to mesjasz przepowiadany przez Tanach (Stary Testament) i obwieszczony przez Ewangelię, gdyż islam kategorycznie odrzuca Synostwo Boże, oraz boskość Syna Bożego (
zobacz Syn Boży w Koranie) 5:72 "
Nie uwierzyli ci, którzy powiedzieli: 'Zaprawdę, Bóg - to Mesjasz, syn Marii!'"
Na koniec często umykająca sprzeczność związana ze śmiercią Jezusa.
Ewangelia jasno relacjonuje śmierć krzyżową Jezusa (patrz: Mt 27:35, Mr 15:27, Łk 23:33, Jn 19:18) w Koranie natomiast całkowicie zaprzecza się iż Jezus został ukrzyżowany:
4:157 "I za to, że
powiedzieli: "
zabiliśmy Mesjasza, Jezusa, syna Marii, posłańca Boga" - podczas gdy oni ani Go nie zabili, ani Go nie ukrzyżowali, tylko im się tak zdawało; i, zaprawdę, ci, którzy się różnią w tej sprawie, są z pewnością w zwątpieniu; oni nie mają o tym żadnej wiedzy, idą tylko za przypuszczeniem; oni Go nie zabili z pewnością."
Jak widzimy Mesjasz Starego Testamentu, który ma cierpieć i być ukrzyżowany (Za 12:10) który przychodzi w osobie Jezusa, który nazywany jest Synem Boga (Mt 16:16), Bogiem (Jn 1:1, 1:17, 20:28) Zbawicielem (Tt 2:13, Tm2:1) pomimo użytego terminu Masih (Mesjasz) nie jest tą samą osobą w Koranie.
Podsumowując, Koran nie mówi nigdzie że Biblia jest zafałszowana, przeciwnie, w wielu miejscach każe aby sięgano po Torę i Ewangelię. Faktem bezsprzecznym jest że chrześcijanie i żydzi posiadają swoje Pisma sprzed VII wieku (powstanie Koranu), co zatem możemy powiedzieć?
Koran podaje inną wersję historii bożego objawienia niż Tora i Ewangelia, a jednocześnie uznaje Torę i Ewangelię za prawdziwe. Zasada niesprzeczności nieubłaganie zmusza mnie to stwierdzenia, że Koran nie jest "Trzecim" Testamentem lecz uzurpacją do miana bożego objawienia. Całe boże objawienie zamknęło się w Jezusie Chrystusie, a Koran wprowadza jedynie zamęt i fałsz. Pismo mówi nam jak taki problem rozwiązać:
2 Kor 11:4 Jeśli bowiem przychodzi ktoś i głosi wam innego Jezusa, jakiegośmy wam nie głosili, lub bierzecie innego ducha, któregoście nie otrzymali, albo inną Ewangelię, nie tę, którąście przyjęli - znosicie to spokojnie.
Ap 20:10 A diabła, który ich zwodzi, wrzucono do jeziora ognia i siarki, tam gdzie są Bestia i Fałszywy Prorok. I będą cierpieć katusze we dnie i w nocy na wieki wieków.
cytaty pochodzą z Koranu w tłumaczeniu Józefa Bielawskiego oraz tak zwanej Biblii Tysiąclecia wyd.V