xpictianoc xpictianoc
399
BLOG

Ewangelia w Koranie

xpictianoc xpictianoc Kultura Obserwuj notkę 0
Trzeci Testament, tak czasami wyznawcy Allaha określają Koran. "Czy aby dowiedzieć się najnowszych informacji czytasz wczorajszą gazetę czy dzisiejszą?", takie pytanie można usłyszeć od mahometan aby ukazać, że to Koran jest ostatnim, najaktualniejszym słowem Boga. Ale czy możemy od muzułmanów usłyszeć co ich księga mówi o "starych" Testamentach? Czy Koran wspomina Stary i Nowy Testament, a jeśli tak - to jak?

Już pobieżna lektura Koranu wprowadza nas w znany z Tory i Ewangelii świat narodu Izraela, w kolejnych surach Koranu wspomina się Ibrahima (Abrahama), Muse (Mojżesza), czy Ise (Jezusa). Koran dość często wspomina Tawrat (Tore) czy Indżil (Ewangelie), określając przy tym żydów i chrześcijan jako Ahl al-Kiitab (Ludy księgi).
Przyjrzyjmy się jak Koran mówi o Torze i Ewangelii i jak ma się wizja historii przymierza Izraela z Bogiem w Koranie do tej w Biblii.
W 3 surze 9 ajacie (3:9) Koran mówi: "Zaprawdę, Bóg nie zmienia obietnicy!", możemy zatem przypuszczać, że Koran wpisuje się w to co Biblia mówi i przymierzu Boga, myśl taką zdawało by potwierdzać kolejny ajat (wers) 3:93 'Wszelkie jedzenie było dozwolone synom Izraela z wyjątkiem tego, co Izrael sobie zakazał, zanim została zesłana Tora. Powiedz: "Przynieście Torę i przeczytajcie ją, jeśli jesteście prawdomówni!". Podobny nakaz skierowany do chrześcijan znajdujemy w 37:157 "Przynieście więc waszą Księgę, jeśli jesteście prawdomówni!". Widzimy, że Koran jednoznacznie wskazuje (jest to VII wiek po Chrystusie) na autentyczność, czyli fakt objawienia Tory i Ewangelii przez Boga (Allaha). Inne ajaty tylko utwierdzają nas w takim przekonaniu.
3:3 "On tobie zesłał Księgę z prawdą, stwierdzając prawdziwość tego, co już było przed nią. On zesłał niegdyś Torę i Ewangelię"

Główną pretensją kierowaną do "ludów księgi" jest to, że nie są wierni temu co nauczają ich księgi.
5:66 "Gdyby zachowywali Torę i Ewangelię, i to, co im zostało zesłane od ich Pana, to z pewnością żywiliby się i z tego, co jest ponad nimi, i z tego, co jest pod ich stopami..."
5:68 "Powiedz: 'O ludu Księgi! Wy nie opieracie się na niczym, dopóki nie wypełniacie Tory i Ewangelii, i tego, co wam zostało zesłane od waszego Pana.'..."
62:5 "Ci, którym dano nieść Torę - a oni jej nie ponieśli - są podobni do osła, który niesie księgi. Jakże zły jest przykład tych ludzi, którzy za kłamstwo uznali znaki Boga!..."

(inne wersety: 3:48, 3:65, 5:46, 5:110, 7:157, 57:27, 9:111, 48:29...)

Wiemy już iż Koran w żadnym miejscu nie podważa faktu, że Tora i Ewangelia są prawdziwe i objawione, a nawet przeciwnie, mówi iż księgi te są godnymi źródłami wiary.
Jak się więc ma treść Koranu do treści Pisma Świętego?
Pierwsza sprzecznością jest fakt, iż w Koranie to Isma'il a nie Izaak był tym którego Abraham miał ofiarować Bogu:
37:102-103 A kiedy ten doszedł już do wieku, kiedy mógł razem z nim się trudzić, on powiedział: "Synu mój ! Oto widziałem siebie we śnie, zabijającego ciebie na ofiarę. Rozważ więc, co o tym myślisz?" Powiedział: "O mój ojcze! Czyń, co ci nakazano! Ty mnie znajdziesz cierpliwym, jeśli tak zechce Bóg!"A kiedy obaj poddali się całkowicie i kiedy on rzucił go twarzą na ziemię,
Tora wydarzenie to opisuje tak:
Rodzaj 22:3-12 Nazajutrz rano Abraham osiodłał swego osła, zabrał z sobą dwóch swych ludzi i syna Izaaka, narąbał drzewa do spalenia ofiary i ruszył w drogę do miejscowości, o której mu Bóg powiedział.
Na trzeci dzień Abraham, spojrzawszy, dostrzegł z daleka ową miejscowość. I wtedy rzekł do swych sług: Zostańcie tu z osłem, ja zaś i chłopiec pójdziemy tam, aby oddać pokłon Bogu, a potem wrócimy do was. Abraham, zabrawszy drwa do spalenia ofiary, włożył je na syna swego Izaaka, wziął do ręki ogień i nóż, po czym obaj się oddalili. Izaak odezwał się do swego ojca Abrahama: Ojcze mój! A gdy ten rzekł: Oto jestem, mój synu - zapytał: Oto ogień i drwa, a gdzież jest jagnię na całopalenie? Abraham odpowiedział: Bóg upatrzy sobie jagnię na całopalenie, synu mój. I szli obydwaj dalej. A gdy przyszli na to miejsce, które Bóg wskazał, Abraham zbudował tam ołtarz, ułożył na nim drwa i związawszy syna swego Izaaka położył go na tych drwach na ołtarzu. Potem Abraham sięgnął ręką po nóż, aby zabić swego syna. Ale wtedy Anioł Pański zawołał na niego z nieba i rzekł: Abrahamie, Abrahamie! A on rzekł: Oto jestem. Anioł powiedział mu: Nie podnoś ręki na chłopca i nie czyń mu nic złego! Teraz poznałem, że boisz się Boga, bo nie odmówiłeś Mi nawet twego jedynego syna.
Chyba największą sprzecznością wynikającą z porównania Koranu i Biblii to osoba Jezusa Chrystusa. Koran nazywa Jezusa - Isa al Masih, czyli określa go jako Mesiasz (Christos), lecz nie jest to mesjasz przepowiadany przez Tanach (Stary Testament) i obwieszczony przez Ewangelię, gdyż islam kategorycznie odrzuca Synostwo Boże, oraz boskość Syna Bożego (zobacz Syn Boży w Koranie) 5:72 "Nie uwierzyli ci, którzy powiedzieli: 'Zaprawdę, Bóg - to Mesjasz, syn Marii!'"

Na koniec często umykająca sprzeczność związana ze śmiercią Jezusa.
Ewangelia jasno relacjonuje śmierć krzyżową Jezusa (patrz: Mt 27:35, Mr 15:27, Łk 23:33, Jn 19:18) w Koranie natomiast całkowicie zaprzecza się iż Jezus został ukrzyżowany:
4:157 "I za to, że powiedzieli: "zabiliśmy Mesjasza, Jezusa, syna Marii, posłańca Boga" - podczas gdy oni ani Go nie zabili, ani Go nie ukrzyżowali, tylko im się tak zdawało; i, zaprawdę, ci, którzy się różnią w tej sprawie, są z pewnością w zwątpieniu; oni nie mają o tym żadnej wiedzy, idą tylko za przypuszczeniem; oni Go nie zabili z pewnością."
Jak widzimy Mesjasz Starego Testamentu, który ma cierpieć i być ukrzyżowany (Za 12:10) który przychodzi w osobie Jezusa, który nazywany jest Synem Boga (Mt 16:16), Bogiem (Jn 1:1, 1:17, 20:28) Zbawicielem (Tt 2:13, Tm2:1) pomimo użytego terminu Masih (Mesjasz) nie jest tą samą osobą w Koranie.

Podsumowując, Koran nie mówi nigdzie że Biblia jest zafałszowana, przeciwnie, w wielu miejscach każe aby sięgano po Torę i Ewangelię. Faktem bezsprzecznym jest że chrześcijanie i żydzi posiadają swoje Pisma sprzed VII wieku (powstanie Koranu), co zatem możemy powiedzieć?
Koran podaje inną wersję historii bożego objawienia niż Tora i Ewangelia, a jednocześnie uznaje Torę i Ewangelię za prawdziwe. Zasada niesprzeczności nieubłaganie zmusza mnie to stwierdzenia, że Koran nie jest "Trzecim" Testamentem lecz uzurpacją do miana bożego objawienia. Całe boże objawienie zamknęło się w Jezusie Chrystusie, a Koran wprowadza jedynie zamęt i fałsz. Pismo mówi nam jak taki problem rozwiązać:
2 Kor 11:4 Jeśli bowiem przychodzi ktoś i głosi wam innego Jezusa, jakiegośmy wam nie głosili, lub bierzecie innego ducha, któregoście nie otrzymali, albo inną Ewangelię, nie tę, którąście przyjęli - znosicie to spokojnie.

Ap 20:10 A diabła, który ich zwodzi, wrzucono do jeziora ognia i siarki, tam gdzie są Bestia i Fałszywy Prorok. I będą cierpieć katusze we dnie i w nocy na wieki wieków.
cytaty pochodzą z Koranu w tłumaczeniu Józefa Bielawskiego oraz tak zwanej Biblii Tysiąclecia wyd.V
xpictianoc
O mnie xpictianoc

Modlitwa Świętego Tomasza z AkwinuPanie, Ty wiesz lepiej, aniżeli ja sam, że się starzeję i pewnego dnia będę stary. Zachowaj mnie od zgubnego nawyku mniemania, że muszę coś powiedzieć na każdy temat i przy każdej okazji. Odbierz mi chęć prostowania każdemu jego ścieżek. Uczyń mnie poważnym, lecz nie ponurym. Uczynnym, lecz nienarzucającym się. Szkoda mi nie spożytkować wielkich zasobów mądrości, jakie posiadam, ale Ty, Panie, wiesz, że chciałbym zachować do końca paru przyjaciół. Wyzwól mój umysł od niekończącego się brnięcia w szczegóły i dodaj mi skrzydeł, bym w lot przechodził do rzeczy. Zamknij mi usta w przedmiocie mych niedomagań i cierpień w miarę, jak ich przybywa, a chęć ich wyliczania staje się z upływem lat coraz większa. Nie proszę o łaskę rozkoszowania się opowieściami o cudzych cierpieniach, ale daj mi cierpliwość wysłuchania ich. Nie śmiem Cię prosić o lepszą pamięć, ale proszę o większą pokorę i mniej niezachwianą pewność, gdy moje wspomnienia wydają się sprzeczne z cudzymi. Użycz mi chwalebnego poczucia, że czasem mogę się mylić. Zachowaj mnie miłym dla ludzi, choć z niektórymi z nich doprawdy trudno wytrzymać. Nie chcę być świętym, ale zgryźliwi starcy to jeden ze szczytów osiągnięć szatana. Daj mi zdolność dostrzegania dobrych rzeczy w nieoczekiwanych miejscach i niespodziewanych zalet w ludziach. Daj mi, Panie, łaskę mówienia im o tym...

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura