xpictianoc xpictianoc
79
BLOG

Orient na Słowacji - Kieżmark

xpictianoc xpictianoc Kultura Obserwuj notkę 1
Słowacja ostatnimi laty staje się coraz częściej celem wycieczek turystycznych Polaków. Fakt ten nie powinien dziwić jeśli weźmie się pod uwagę kilka argumentów: język, ceny, zabytki, ludzie.
Jak obiecałem przez wyjazdem chciałbym napisać kilka słów o tym co dane było mi zobaczyć. Niestety nie powiódł się plan wzięcia udziału z Triduum Paschalnym słowackich Grekokatolików. Tym niemniej chciałbym podzielić się z Wami zdjęciami z najciekawszych miejsc które widziałem.

Kežmarok, to kilkunastotysięczne miasto w środkowym Spiszu. Zachwyca nie tylko przepięknymi widokami na Tatry lecz także niespotykaną w tej części europy architekturą.

Niewątpliwie Kierżmark znany jest z wyjątkowej architektury ewangelickiego kościoła wybudowanego w XIX wieku

Jest to nietypowe połączenie stylu mauretańskiego znanego raczej z architektury synagog oraz stylu bizantyjskiego

Budynek kościoła robi wrażenie także swymi rozmiarami oraz kolorem

Front kościoła wieńczy krzyż przypominający te z ormiańskich haczkarów

Nad oknami widzimy także elementy sztuki judaizmu w postaci Gwiazdy Dawida

Kilka metrów od ewangelickiej świątyni znajduje się cerkiew greckokatolicka

Różnorodność architektoniczna jaką można zaobserwować w Kierżmarku jest niesamowita

Na tym zdjęciu na pierwszym planie XVII wieczny drewniany kościół luterański

Niestety wszystkie kościoły były zamknięte, co wpisuje się w praktykę dość częstą na Słowacji

Dzięki Bogu udało mi się zajrzeć przez dziurkę od klucza i oto kilka zdjęć wnętrza kościoła ewangelickiego

Bardzo interesujące jest wywyższenie prezbiterium od reszty kościoła

Ołtarz zdaje się być bardziej katolicki niż w niektórych kościołach katolickich

Gdyby nie ubogi wystrój w obrazy i rzeźby można by powiedzieć "ładny kościół"

Na koniec znajdująca się 5metrów od kościoła katolickiego "cerkiew" adwentystów dnia siódmego...

To tyle o Kierżmarku, w kolejnych postach o innych ciekawych miejscach na Słowacji.
xpictianoc
O mnie xpictianoc

Modlitwa Świętego Tomasza z AkwinuPanie, Ty wiesz lepiej, aniżeli ja sam, że się starzeję i pewnego dnia będę stary. Zachowaj mnie od zgubnego nawyku mniemania, że muszę coś powiedzieć na każdy temat i przy każdej okazji. Odbierz mi chęć prostowania każdemu jego ścieżek. Uczyń mnie poważnym, lecz nie ponurym. Uczynnym, lecz nienarzucającym się. Szkoda mi nie spożytkować wielkich zasobów mądrości, jakie posiadam, ale Ty, Panie, wiesz, że chciałbym zachować do końca paru przyjaciół. Wyzwól mój umysł od niekończącego się brnięcia w szczegóły i dodaj mi skrzydeł, bym w lot przechodził do rzeczy. Zamknij mi usta w przedmiocie mych niedomagań i cierpień w miarę, jak ich przybywa, a chęć ich wyliczania staje się z upływem lat coraz większa. Nie proszę o łaskę rozkoszowania się opowieściami o cudzych cierpieniach, ale daj mi cierpliwość wysłuchania ich. Nie śmiem Cię prosić o lepszą pamięć, ale proszę o większą pokorę i mniej niezachwianą pewność, gdy moje wspomnienia wydają się sprzeczne z cudzymi. Użycz mi chwalebnego poczucia, że czasem mogę się mylić. Zachowaj mnie miłym dla ludzi, choć z niektórymi z nich doprawdy trudno wytrzymać. Nie chcę być świętym, ale zgryźliwi starcy to jeden ze szczytów osiągnięć szatana. Daj mi zdolność dostrzegania dobrych rzeczy w nieoczekiwanych miejscach i niespodziewanych zalet w ludziach. Daj mi, Panie, łaskę mówienia im o tym...

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura