Blog
Zbigniew Kuźmiuk
Zbigniew Kuźmiuk
162 obserwujących 2995 notek 3207969 odsłon
Zbigniew Kuźmiuk, 31 sierpnia 2018 r.

Skoro Niemcy chcą do Trójmorza, to chyba nie jest to „papierowy” projekt

2227 328 1 A A A

1. W ostatnim tygodniu minister w Kancelarii Prezydenta Krzysztof Szczerski poinformował, że Niemcy zgłosiły chęć bycia państwem partnerskim w ramach inicjatywy Trójmorza.


Dodał, że Polska poparła ten wniosek i jeżeli zgodzi się na to pozostałe jedenaście krajów, to być może delegacja niemiecka weźmie już udział w szczycie Trójmorza, który obędzie w dniach 17-18 września w Bukareszcie.


Do tej pory ta inicjatywa była kontestowana przez kraje Europy Zachodniej, a także instytucje europejskie, a część zachodnich polityków wręcz twierdziła, że jest to inicjatywa, która osłabia jedność Unii Europejskiej.


2. Przypomnijmy, że idea Trójmorza, to inicjatywa gospodarczo - społeczna 12 państw Europy, członków Unii Europejskiej, położonych w pobliżu mórz Bałtyckiego, Czarnego i Adriatyckiego w skład, której ostatecznie weszły: Litwa, Łotwa, Estonia, Polska, Czechy, Słowacja, Austria, Węgry, Słowenia, Chorwacja, Rumunia i Bułgaria.


Pierwszy szczyt tej grupy odbył się w Dubrowniku (Chorwacja) w sierpniu 2016 roku, a jego inicjatorami byli prezydent Chorwacji Kolinda Grabar-Kitarowic i prezydent Polski Andrzej Duda.


Właśnie w Dubrowniku przyjęto tam deklarację, w której wskazano cele współpracy w dziedzinie energetyki gazowej, transportu (Via Carpatia), komunikacji cyfrowej oraz gospodarki i wyrażono przekonanie, że Europa Środkowa i Wschodnia staną się bardziej bezpieczne i bardziej konkurencyjne oraz przyczynią się tym samym do wzmocnienia Unii Europejskiej, jako całości.


Kolejny szczyt odbył się w lipcu 2017 roku w Warszawie, a jego gościem honorowym był prezydent Stanów Zjednoczonych Donald Trump, który zdecydowanie poparł tę inicjatywę.


Trójmorze to 12 krajów członków UE, jego terytorium to 1210 tysięcy km2 (27% powierzchni całej UE), zamieszkałe przez 112 mln ludności (22% populacji całej UE), z PKB w wysokości 1,6 bln euro (10% PKB UE).


3. Podczas najbliższego szczytu krajów Trójmorza w Bukareszcie, instytucje bankowe 12 państw członkowskich planują podpisanie listu intencyjnego w sprawie powołania funduszu inwestycyjnego, który będzie finansował strategiczne inwestycje infrastrukturalne i energetyczne w tym regionie.


Fundusz Trójmorza, będzie dysponował budżetem w wysokości 5 mld euro i będzie swoistym wehikułem inwestycyjnymi, który może wygenerować inwestycje o wartości przynajmniej 100 mld euro.


Jest on wzorowany do pewnego stopnia na Funduszu Marguerite, który tworzy pięć największych banków rozwoju w Europie (w tym polski BGK) oraz Europejski Bank Inwestycyjny, a jego celem jest finansowanie inwestycji infrastrukturalnych oraz energetycznych, głównie w energię odnawialną w poszczególnych krajach UE.


4. Wspomniany fundusz, będzie mógł finansować ważne przedsięwzięcia infrastrukturalne dla całej 12-stki w tym w szczególności w zakresie transportu jak i energetyki.


Sztandarowym przykładem ponadnarodowego projektu, wspólnego dla całego regionu Trójmorza jest wspomniana już Via Carpatia, szlak drogowy łączący Kłajpedę (Litwa), z portem w Salonikach (Grecja), które jest już realizowane, szczególnie intensywnie na terenie naszego kraju.


Podobne inwestycje są przewidziane w infrastrukturze kolejowej 12 krajów, ponieważ brak połączeń pomiędzy sieciami kolejowymi poszczególnych krajów regionu powoduje, że podróż pociągiem z Tallina do Sofii trwa aż 3 dni, podczas gdy na przykład podróż z Berlina do Madrytu tylko kilkanaście godzin.


Najważniejsze jednak przynajmniej dla kilku krajów w ramach tego porozumienia jest zbudowanie odpowiednich połączeń energetycznych, w tym w szczególności Polsce i Chorwacji zależy na połączeniu gazoportów w Świnoujściu i na wyspie Krk, oraz na rozbudowie sieci dystrybucji gazu w całym regionie.


Wprawdzie dla takich krajów jak Austria, Węgry czy Bułgaria to nie jest priorytet, ale pozostałe kraje są zainteresowane budowaniem mostów energetycznych, aby uzyskać niezależność od dostaw rosyjskiego gazu.


Stworzenie wehikułu inwestycyjnego o tak ogromnych możliwościach finansowania projektów infrastrukturalnych, stworzy wreszcie realne warunki to realizacji wielu przedsięwzięć na terenie krajów Trójmorza.

Skomentuj Obserwuj notkę Napisz notkę Zgłoś nadużycie
NEWSY - TOP 5

O mnie

Dr nauk ekonomicznych, poseł do Parlamentu Europejskiego obecnej kadencji

Ostatnie notki

Najpopularniejsze notki

Ostatnie komentarze

  • @BATURA99 przepraszam ,chodzi oczywiście o 3, 7 mln dzieci
  • @UFKA Jeżeli 25 stycznia w wyborach parlamentarnych w Grecji wygra Syriza z takim wynikiem ,że...
  • @SWAN Nie jestem juz posłem na Sejm a jako europoseł nie mam możliwości wnioskowania o...

Tematy w dziale Polityka