7 obserwujących
567 notek
1065k odsłon
2639 odsłon

Witaminy z grupy B - niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania całego organizmu

Witaminy z grupy B dostępne są też w formie suplementów.
Witaminy z grupy B dostępne są też w formie suplementów.
Wykop Skomentuj3

Witaminy z grupy B, z wyjątkiem witaminy B12, nie są magazynowane w organizmie i muszą być dostarczane z pożywieniem każdego dnia. Wpływają na funkcjonowanie niemal wszystkich narządów, a ich niedobór może skutkowac poważnymi chorobami. 

Wpływ witamin z grupy B na organizm to m. in. wspomaganie funkcji psychologicznych i układu nerwowego, zmniejszenie zmęczenia, lepsza sprawność umysłowa, zwiększona odporność, wspomaganie produkcji krwi, wpływ na metabolizm, utrzymanie rownowagi hormonalnej, lepsza kondycja skóry i włosów.

Oto, jak działają poszczególne witaminy z grupy B. W jakich pokarmach można je znaleźć? Odpowiedzi poniżej.

Witamina B1 (tiamina)

Witamina B1 (tiamina) wspomaga pracę układu sercowo-naczyniowego, pomaga zwalczać chorobę morską oraz półpasiec, a także wpływa na właściwy wzrost i rozwój kości. Tiamina jest składnikiem wielu enzymów, może brać udział w przekazywaniu impulsów nerwowych, a także wpływać na prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego.

Niedobór witaminy B1 objawia się w początkowym stadium brakiem apetytu, zmęczeniem, nieprawidłową pracą serca i bólami kończyn dolnych, a przy długotrwałym niedoborze nawet wychudzeniem i paraliżem.

Tiamina (witamina B1) znajduje się w wielu produktach pochodzenia naturalnego, tj. drożdżach, ziarniakach zbóż. Źródłem dużej ilości tiaminy są produkty pochodzenia zwierzęcego, tj. polędwica wieprzowa, serce cielęce, wieprzowa szynka konserwowa. Niektóre produkty pochodzenia roślinnego, m.in. fasola biała, mąka pszenna z całego ziarna i soja, także mogą dostarczać tiaminę.

polęwica z warzywami
Witamina B1 (tiamina) znajduje się w mięsie.

Witamina B2 (ryboflawina)

Witamina B2 (ryboflawina) jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego, poprawia stan skóry, włosów i paznokci, wzmacnia wzrok, wspomaga leczenie anemii oraz chorób jamy ustnej, warg i języka.

Niedobór witaminy B2 może prowadzić do zapalenia kącików ust, pękania i złuszczenia warg, zapalenia języczka, łojotoku i światłowstrętu. Obserwowane są również łojotokowe zmiany w nosie i uszach, uszkodzenie rogówki (zapalenie), zmiany przewodu pokarmowego, odbytu, moszny i żeńskich zewnętrznych organów płciowych. Jej niedobór może się przyczynić do rozwoju raka przełyku.

Bogatym źródłem ryboflawiny (witaminy B2) są produkty mleczne, w szczególności mleko, a także jaja kurze, grzyby, pietruszka, zarodki pszenicy, wołowina i wieprzowina bez kości. 

nabiał
Bogatym źródłem ryboflawiny są produkty mleczne.

Witamina B3 (witamina PP, niacyna)

Witamina B3, nazywana też witaminą PP lub niacyną, bierze udział w syntezie hormonów płciowych (estrogenu, progesteronu i testosteronu), kortyzolu, tyroksyny i insuliny oraz w tworzeniu czerwonych ciałek krwi. Obniża poziom cholesterolu we krwi i zapobiega zaburzeniom żołądkowo-jelitowym. Niacyna wykorzystywana jest w leczeniu schizofrenii.

Niedobór witaminy B3 prowadzi do powstania pelagry (chropowata, szorstka skóra). Choroba ta objawia się zaczerwienieniem i szorstkością skóry w miejscach narażonych na promienie słoneczne, otarcia i ucisk. W kolejnym stadium tej choroby mogą pojawić się pęcherze, które po pęknięciu zmieniają się we wrzody. Następnie pojawiają się przebarwienia (ciemnobrązowe plamy) w szczególności na dłoniach, szyi i twarzy, złuszczenia naskórka, stan zapalny jamy ustnej i języka. Kolejnym stadium są zaburzenia układu pokarmowego prowadzące do biegunki, zapalenie nerwów, zaburzenia układu nerwowego, jak również zaburzenia psychiczne. 

Głównym źródłem niacyny (witaminy B3) są orzeszki ziemne, papryka czerwona, cielęcina, mięso królika, halibut, pstrąg. Bogate w witaminę B3 są również ziemniaki, produkty zbożowe (kasza gryczana i jęczmienna, ryż, otręby pszenne), rośliny strączkowe, mleko oraz rośliny liściaste (szczaw, sałata, szpinak, natka pietruszki). W niewielkich ilościach występuje również w kawie i herbacie.

orzeszki ziemne
Orzeszki ziemne są źródłem niacyny.

Witamina B5, czyli kwas pantotenowy

Witamina B5, czyli kwas pantotenowy bierze udział w przemianach związanych z gospodarką energetyczną w organizmie, m.in. w syntezie kwasów tłuszczowych. Uczestniczy także w syntezie cholesterolu, hormonów sterydowych, witaminy A i D. Ponadto zwiększa wytwarzanie żółci, czerwonych ciałek krwi. Łagodzi również objawy artretyzmu, zapobiega łysieniu i siwieniu włosów. Wzmacnia system odpornościowy i zapobiega skutkom ubocznym leczenia antybiotykami.

Witamina B5 jest bardzo rozpowszechnionym związkiem w pożywieniu, zarówno pochodzenia roślinnego, jak i zwierzęcego. Dlatego też rzadko zdarza się jej niedobór. Może on jednak wystąpić u mieszkańców krajów słabo rozwiniętych, których dieta jest uboga. Objawy niedoboru zaobserwować można już po kilkunastu dniach – bóle głowy, brzucha, zmęczenie, osłabienie, bezsenność, mdłości, biegunka, wymioty, drgawki, wydłużenie czasu reakcji (refleks), niepokój.

Wykop Skomentuj3
Ciekawi nas Twoje zdanie! Napisz notkę Zgłoś nadużycie
Współpracujemy z portalem Medme

Więcej na ten temat

Salon24 news

Co o tym sądzisz?

Inne tematy w dziale Rozmaitości