zenjk zenjk
42
BLOG

"Polska sztuka przedpiastowska"

zenjk zenjk Kultura Obserwuj notkę 0

Janusz Kramarek

https://pl.wikipedia.org/wiki/Janusz_Kramarek

"Polska sztuka przedpiastowska"

"Znaczenie sztuki i rzemiosła artystycznego"

Przeczytałem sobie dwa pierwsze rozdziały tej książki, "Zakończenie", przejrzałem "Spis treści", i jestem załamany.

Ja naprawdę nie chcę napisać, że Autor jest umysłowo niekompetentny, ale nie mam wyboru.

Autor na początku wyjaśnia, że pisząc "polska" rozumie przez to ziemie polskie w obecnych granicach.

Później jednak cały swój wywód opiera na teoretykach kultury obcych etnicznie (od Marksa i Engelsa poczynając), i to teoriach podanych bez żadnej argumentacji, dowodu czy uzasadnienia - rzuca się w oczy, że teorie te uciekają od jakichkolwiek realiów, są to czyste fantazje ideologiczne.

Autor w ogóle pomija odniesienie do ówczesnych realiów ziem polskich i ludów tu żyjących.

Miałem co do tej książki wielkie oczekiwania, spodziewałem się starannej analizy zabytków, misternych dzieł sztuki artystycznej, ich form i zdobień w zakresie: "Sztuka jako pochodna obserwacji, świadectwo i dokument swoich czasów, miejsca i ludzi" - Autor w ogóle nie zauważa takiego zagadnienia, podciągam to pod jakieś braki umysłowe, bo nie potrafię tego inaczej zakwalifikować.


zenjk
O mnie zenjk

spokojny - zdziwiony

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura