Instalacja paneli fotowoltaicznych zwraca się średnio po 6-8 latach. Fot. mamyklimat.pl
Instalacja paneli fotowoltaicznych zwraca się średnio po 6-8 latach. Fot. mamyklimat.pl

Taki "Mamy klimat". Rząd zachęca Polaków do inwestowania w fotowoltaikę

Redakcja Redakcja OZE Obserwuj temat Obserwuj notkę 49

Celem kampanii jest zachęcenie Polaków do wytwarzania taniej energii elektrycznej na własne potrzeby przez instalację paneli fotowoltaicznych na dachach domów jednorodzinnych oraz rozwijanie naszego rynku mikroinstalacji PV.

Resort klimatu podał, że obecnie moc wszystkich polskich instalacji PV to już ponad 1,83 GW, z czego prosumenci generują aż 1,2 GW. Według danych Urzędu Regulacji Energetyki, na koniec 2014 r. mieliśmy 20 MW mocy fotowoltaicznych, co oznacza, że w ok. 5,5 roku ta moc wzrosła aż o 9 tysięcy proc. 

Polska jest obecnie na 5. miejscu w UE, jeśli chodzi o przyrost nowych mocy fotowoltaicznych. 

Ministerstwo szacuje, że dzięki fotowoltaice osiągamy efekt ekologiczny emitując o ponad 1,5 mln ton CO2 rocznie mniej. 

Od 30 sierpnia ub.r. właściciele domów jednorodzinnych mogą starać się o dotacje na montaż mikro instalacji fotowoltaicznych w ramach programu "Mój prąd". Ma on budżet 1 mld zł. 


Dotychczas NFOŚiGW zebrał już 73 tys. wniosków o wsparcie. To przekłada się na 408 MW mocy w domowych OZE. Porównując to do największej polskiej farmy fotowoltaicznej na terenie gminy Czernikowo koło Torunia – moc 3,77 MW – można policzyć, że "Mój Prąd" już na tym etapie dofinansuje ok. 108 takich elektrowni - informuje Ministerstwo Klimatu.

Od końca marca wnioski w programie można składać wyłącznie za pośrednictwem internetu. Od 22 maja wnioski można złożyć za pośrednictwem platformy gov.pl oraz przez pełnomocnika.

"Mój prąd" został zintegrowany z innym programem - "Czyste powietrze" Od 15 maja potencjalni beneficjenci programu mogą uzyskać dotację również na montaż instalacji fotowoltaicznej, bez konieczności składania dwóch osobnych wniosków.

"Mamy klimat" to wspólna akcja Ministerstwa Klimatu, Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz PKO Banku Polskiego. Ambasadorką programu została aktorka Małgorzata Kożuchowska. Resort wyjaśnił, że w ramach kampanii na rzecz promocji fotowoltaiki zostaną wyemitowane spoty telewizyjne, kampania prowadzona będzie również w internecie i radiu.

image

Z tej okazji stworzona została specjalna strona internetowa mamyklimat.pl, gdzie znajdują się m.in. ciekawostki dotyczące fotowoltaiki i jej wpływu na środowisko. 

ja

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka